Hyppää sisältöön

Nea Mäkinen: Työpaikkaohjaaja kannusti hakemaan, vaikka ajattelin, ettei ammattikorkeakoulu ole minulle

Kirjoitus
4.10.2023
Anna Niemelä (toimittanut)
Neljä ihmistä pitää kädessään palapelin paloja, jotka muodostavat kokonaisuuden.
Innostava työ ohjasi Nea Mäkisen ammattikorkeakouluopintoihin (kuvituskuva).

Kannustan kaikkia etsimään itseä kiinnostavaa alaa ja luottamaan omaan kykyynsä oppia. Kun löytää kiinnostavan alan ja omat tavat oppia, pääsee oppimisen pulmista huolimatta eteenpäin opinnoissa. Valmistun kohta ammattikorkeakoulusta sosionomiksi. Opiskelu oli haastavaa, mutta ei sen haastavampaa kuin muilla opiskelukavereilla.

Minulla on lukivaikeus ja matemaattisen hahmottamisen vaikeuksia. Ennen ammattikorkeakouluopintoja valmistuin ammattikoulusta parturi-kampaajaksi. Se oli lapsuuteni unelma-ammatti. Myös yläasteen opinto-ohjaajan viesti oli, ettei minun kannata hakea muualle kuin ammattikouluun.

Itsetuntoni oli peruskoulun päättyessä alhaalla, koska en oppinut kuten muut. Häpesin, kun jouduin opiskelemaan erilaisista kirjoista kuin toiset ja käymään erityisopetuksessa.

Jouduin terveyssyistä jättämään kampaajan ammatin heti valmistuttuani. Uusi polku kuitenkin löytyi parturi-kampaajaharjoittelun kautta. Eräs asiakkaistani oli sokea. Huomasin, että hänen auttamisestaan tuli hyvä mieli ja halusin auttaa lisää. Työpaikkaohjaajani kannusti hakemaan sosionomiksi, kun kerran pidän auttamisesta.

Ennen hänen ehdotustaan ja kannustustaan olin ajatellut, etten voi koskaan mennä ammattikorkeakouluun eikä se ole minua varten.

Polku-opiskelu johti tutkintoon

Reitti opintoihin löytyi avoimen ammattikorkeakoulun Polku-opiskelun kautta. Sen kautta tein vuodessa 30 opintopistettä ja pääsin sen jälkeen sisään sosionomiopintoihin. 

Opintojen aikana sain lisäaikaa joihinkin yksilötehtäviin ja kokeisiin, mutta muuten etenin samassa tahdissa kuin muut opiskelijat. Sosionomiopinnoissa ei ole lainkaan matematiikkaa, ala on siksi minulle hyvä. Opiskeltavat aiheet olivat kiinnostavia, kuten lastensuojelua ja rikosoikeutta. Opin myös itse uusia ja tehokkaita tapoja opiskella ja kuuntelin artikkeleja Edgen kautta.

Valmistuin keväällä ja hain heti 11 työpaikkaa. Ensimmäiseen työhaastatteluun pääsin jo ennen kuin sain virallisen tutkintopaperin käteeni.

Nea Mäkisen vinkit koulutuksen järjestäjille

  • Lisää tietoa ja koulutusta oppimisen pulmista kaikille opettajille 
    luokanopettajista ja aineenopettajista ammattikorkeakouluun asti.
  • Luokkiin enemmän avustajia.
  • Mahdollisuus edetä asioissa hitaammin, jos on tarve.
  • Pyri vahvistamaan opiskelijoiden itsetuntoa, kehu kaikissa asioissa, 
    joissa on kehuttavaa.
  • Kokeiden ja numeroiden sijaan kerro, mikä onnistuu hyvin ja missä 
    opiskelija tarvitsee vielä lisää oppia.
  • Järjestä enemmän mahdollisuuksia osaamisen näyttämiseen.
  • Hyödynnä kokemusasiantuntijoiden osaamista oppimisen pulmista.

Lisätietoja

Mäkinen toimii Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijana.

Artikkeli on julkaistu alunperin osana Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen tuottamaa Jokaisen osaaminen näkyviin – Aikuisten oppimisen vaikeudet, kouluttautuminen ja työelämä -julkaisua.