Paunu: Kysely toi oppimisen haasteet näkyviin ja kannusti tekemään perehdytysvideoita

Tamperelaisessa bussiyhtiö Väinö Paunussa pohdittiin ennen korona-aikaa alan kiristyvää henkilöstötilannetta. Pirkanmaalla henkilöstön saanti näytti vielä hyvältä, mutta muualla Suomessa tilanne oli jo vaikeampi. Lisäksi oli odotettavissa, että yhä useamman uuden työntekijän kotikieli tulisi olemaan muu kuin Suomi. Oli siis löydettävä uusia keinoja perehdyttää henkilöstöä muutenkin kuin suomen kielellä tai suomenkielisillä ohjeilla.
Paunu päätti lähteä mukaan OP-PI-VA-hankkeeseen, josta se sai vastauksia kysymyksiinsä. Samalla yhtiössä pureuduttiin ensimmäistä kertaa myös henkilöstön oppimisen haasteita koskeviin teemoihin. Talousjohtaja Juha Mustosen mukaan Paunu lähti liikkeelle henkilöstökyselyn avulla. Ennen koronaa Paunulla työskenteli 300 henkilöä ja he kaikki vastasivat henkilöstökyselyssä myös oppimisen haasteita koskevaan osioon. Tulokset olivat Mustosen mukaan avartavia.
- Saimme vastauksia, joiden mukaan osalle työntekijöistä luetun ymmärtäminen on hankalaa. Lisäksi vahva viesti oli, että perehdytystä, työssä ohjaamista sekä viestintää tulisi kehittää.
Kysely auttoi tuomaan esiin sellaisia oppimisen haasteisiin liittyviä asioita, jotka eivät arkipäivän keskusteluissa tai työntekijöiden ja ajomestareiden välisissä keskusteluissa tule puheeksi.
Kyselyn tulokset johtivat siihen, että Paunu muutti perehdytystä ja työhön opastamista monikanavaisemmaksi
Paunulla kyselyn tulokset käytiin koko henkilöstön kanssa läpi yhteisissä työpajoissa ja etenkin oppimisvaikeuksiin liittyvistä teemoista syntyi paljon keskustelua. Se yllätti Mustosen.
-Olin etukäteen huolissani, että riittääköhän näistä aiheista puhetta. Kun niistä juteltiin pöytäkunnittain, porinaa riitti ja ihmiset halusivat käydä läpi koulukokemuksiaan. Kysely oli hyvä työkalu näiden aiheiden puheeksi ottamiseen ja sen havaitsemiseen, että oppimisen haasteet ovat olemassa oleva asia työelämässä.
Kyselyn tulokset ja keskustelut johtivat siihen, että Paunu muutti perehdytystä ja työhön opastamista monikanavaisemmaksi. Se tarkoitti, että käyttöön otettiin myös videoita.
- Aiemmin olimme kertoneet uusista asioista pdf:llä tekstimuodossa. Tajusimme, ettei se ole paras tapa kaikille. Pdf-viestintä unohtuu ja hukkuu helposti, eivätkä kaikki jaksa lukea sitä.
-Vaikkapa jonkin bussin uuden ominaisuuden esittely kirjoittamalla on myös paljon monimutkaisempaa kuin videoiden avulla.
Paunu päätti tehdä videoita, joilla opastetaan eri valmistajien linja-autojen käyttöön, esimerkiksi siihen, mitä ohjaamon eri napeista tapahtuu, kuinka ovia käytetään ja miten rahastuslaite toimii.
Mustonen teki opastusvideot yhdessä korjaamon päällikön kanssa. He kuvasivat ne 360-kameralla ja huomasivat, että videoiden tekeminen oli suhteellisen helppoa.
- Tein lyhyen käsikirjoituksen jokaiseen videoon. Videot ovat aika lyhyitä ja jokaisessa kerrotaan omasta aiheesta. On parempi tehdä 10 pientä videota kuin yksi pitkä.
Mustosen mielestä videoiden tekeminen sujui hyvin, koska hänellä oli tiedossa, miten linja-autojen eri laitteet toimivat tai kuinka tietty työvaihe pitää tehdä.
- Kun videot teki itse, niin niiden päivittäminenkin on helppoa.
Videot tallennettiin intranetiin, josta ne voi katsoa milloin tahansa.
- Kuljettajille on hyvin tarjolla tukea ongelmiin virka-aikana, mutta autot kulkevat mihin aikaan tahansa. Videoista voi saada apua kysymyksiin milloin vain. Busseissa alkaa jo nykyisin olla kiinteät audiolaitteet, joista videoita voi katsoa.
Paunu sai henkilöstöltä hyvää palautetta ohjevideoista, mutta niiden käyttömääriä ei ole seurattu. Koronan jälkeen Paunulla ja koko linja-autoalalla on ollut tuulista, koska matkustajamäärät ovat vähentyneet. Nykyisin Paunulla on alle 80 työntekijää.
Mustosen mukaan kuljetusalalla on edelleen kasvava huoli siitä, mistä saada uutta työvoimaa.
- Siksi alasta ja alan firmoista pitää houkuttelevia. Perehdytykseen panostaminen on yksi keino vahvistaa alan kiinnostavuutta.
Lisätietoja
Artikkeli on julkaistu alunperin osana Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen tuottamaa Jokaisen osaaminen näkyviin – Aikuisten oppimisen vaikeudet, kouluttautuminen ja työelämä -julkaisua.