Topi Salmi: Osaamista tulisi voida osoittaa muutenkin kuin pitkillä kirjallisilla töillä

Työnteko on ollut minulle voima, joka kannattelee ja antaa luottamusta omaan osaamiseeni. Jo työharjoittelusta minut revittiin töihin ja työstä olen saanut aina todella hyvää palautetta.
Olen työskennellyt päiväkodissa, muissa sosiaalialan tehtävissä sekä parkourohjaajana. Työkokemusta minulla on paljon ja into työntekoon on kova. Sijaisuuksia riittää tehtäväksi, mutta omaa osaamistani vastaavaa työpaikkaa ja palkkaa en saa, koska minulla ei ole sosiaalialan tutkintoa. Julkisen sektorin työpaikassa muodollisen pätevyyden osoittaminen tutkintotodistuksella on tärkeää.
Olen yrittänyt saada tutkinnon ja olen kolmesti aloittanut sosiaalialan opinnot, mutta en ole saanut yhtäkään koulutusta loppuun. Isompien itsenäisesti tehtävien kirjatehtävien tekeminen on minulle vaikeaa enkä saa niitä valmiiksi.
Nyt harkitsen kouluttautumista oppisopimuksella, sillä haluan saada tutkinnon. Minulla oli aiemmin jonkinlainen pakkomielle korkeakoulututkinnosta, koska sellainen on kaikilla sukulaisilla ja ystävillä. Tässä iässä olen valmis vain saamaan ensimmäisen tutkinnon jollakin tavalla valmiiksi.
Minulla on aikuisiällä todettu adhd, joka haittaa toiminnanohjausta. Minua se haittaa nimenomaan itsenäisesti tehtävissä kirjoitustöissä. Ryhmätyöt ja lyhyemmät tehtävät saan tehtyä, koska niissä on selkeämpi struktuuri ja ryhmäpaine. Luen paljon ja tiedollisesti pärjään opinoissa erittäin hyvin. Opintoviikkojakin on karttunut eri koulutuksista iso määrä.
Hyvä palaute on vahvistanut luottamusta omaan osaamiseen
Vaimoni on kotoisin Tshekeistä, jossa voi suorittaa korkeakoulututkinnon kokonaan suullisina tentteinä. Uskon, että siellä olisin saanut tutkinnon suoritettua jo ensimmäisessä koulutuksessa. Suomen koulumaailma perustuu todella vahvasti kirjalliseen ilmaisuun. Se on iso haaste minulle ja olisi tärkeää, että tarjolla olisi erilaisia vaihtoehtoja osaamisen osoittamiseen.
Hyvin pärjäävän ja osaavan esittäminen on ollut minulle tärkeää ja siksi opintoihin on ollut vaikea hakea tukea. Viimeisimmissä sosionomiopinnoissa sain apua kuraattorilta, jonka ohjaamana tein rästiin jääneitä tehtäviä. Konkreettisesti homma meni niin, että menin aamulla koululle tekemään tehtäviä, ilmoittauduin kuraattorille ja kerroin, mitä aion tehdä päivän aikana. Suunnitelman sparraaminen kuraattorin kanssa auttoi päänsisäisen adhd-kaaoksen kanssa.
Koronasulku katkaisi hyvät rutiinit
Hyvin alkanut työskentely päättyi, kun korona sulki oppilaitokset ja minusta tuli muiden tapaan etäopiskelija. Samalla hauraat opiskelurutiinini hajosivat ja meille syntyi myös ensimmäinen lapsi.
Opiskelun vaikeudet ovat vaikuttaneet mielialaani ja jaksamiseeni. Haluaisin olla valmistunut ja tehdä niitä töitä, joihin on ollut kouluttautumassa ja jotka osaan. Olen joutunut aika paljon rakentamaan omaa vahvuutta tietoisesti ja vakuuttamaan itselleni, että minulla on paljon kapasiteettia ja osaamista, vaikka opinnot menisivät huonosti.
Topi Salmen vinkit oppimisen pulmiin
- Uskalla pyytä apua ajoissa äläkä jää häpeämään, jos et saa jotain asiaa tehtyä.
- Hae aktiivisesti ja ajoissa hyväksilukemisia aiemmista opinnoista.
- Muodosta esimerkiksi lukupiiri ammattikorkeakouluopintoihin. Vertaistuki auttaa opintorutiineissa.
- Hanki sparrauspartneri, jonka kanssa sovit, mitä teet ja kuinka aiot edetä. Se luo struktuuria opintoihin.
Lisätiedot
Salmi toimii ADHD-liiton kokemustoimijana.
Artikkeli on julkaistu alunperin osana Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen tuottamaa Jokaisen osaaminen näkyviin – Aikuisten oppimisen vaikeudet, kouluttautuminen ja työelämä -julkaisua.