Skip to main content

Samuil Angelov: Restaurangbranschen och att lära sig genom att göra lockade alltid

Text
4.10.2023
Redigerad av Anna Niemelä
Kokki liekittää ruokaa paistinpannulla
Att glädja människor och överträffa deras förväntningar uppmuntrar sommelieren Samuil Angelov (Arkivfotografi).

Anna Niemelä har redigerat denna artikel om Samuil Angelovs tankar.

Restaurangbranschen lockade mig redan när jag var ung. Efter grundskolan började jag studera till kock. Jag är en sådan som vill göra saker, och att bara sitta i skolbänken i gymnasiet intresserade inte mig. Jag funderade faktiskt aldrig på något annat alternativ än restaurangbranschen. Det som lockade där var 
att få ha med människor att göra och att man kunde lära sig i arbetet.

När jag var ung och började i restaurangskolan hade jag inga större förväntningar på studierna. Vilken 16-åring har nu det? Jag tänkte att det räcker bara jag lär mig branschens grunder. Efter grundskolan hade jag inte någon särskilt bra bild av mig själv som studerande. Betygen var under medelnivån och jag var hyperaktiv

Överträffade förväntningar uppmuntrar till att utveckla sitt kunnande

Efter restaurangskolan ville jag lära mig mer och fortsatte till vinmästarskolan. Där var det mer att läsa och studera. Läsningen krävde tid och arbete, men jag förstod helheten och var motiverad.

Nu när jag är vuxen har mina utmaningar under skoltiden fått ett namn. Jag har diagnostiserats med ADHD och läs- och skrivsvårigheter. Jag upplever att min ADHD är en styrka för mig. Ett ADHD-drag är hyperfokus, där man koncentrerar sig intensivt på det man är intresserad av. ADHD förknippas också med snabbhet och god situationsuppfattning. 

Jag har arbetat som företagare i 13 år och inom restaurangbranschen i över 27 år. Läs- och skrivsvårigheterna märks knappt i mitt arbete. Jag gör tråkiga skriftliga arbeten eftersom de måste göras, och vid behov låter jag andra kontrollera dem. Som arbetsgivare tycker jag att inlärningssvårigheter eller ADHD inte är något man behöver diskutera på arbetsplatsen. På restauranger arbetar många olika slags människor, som alla har sina styrkor och svagheter. Arbetsuppgifterna kan planeras i enlighet med dem. Servicebranschen är en livsstil. Att ge människor glädje och överträffa deras förväntningar uppmuntrar till att hela tiden utveckla sitt kunnande.

Samuil Angelovs tips

  • Det viktigaste är att förstå vad du vill göra, vad du kan och vad du är bra på. Det är inte nödvändigtvis så lätt. 
  • Du ska absolut inte börja studera inom en bransch som inte intresserar dig.

Ytterliga information

Artikeln har ursprungligen publicerats som en del av Synliggör allas kunnande – inlärningssvårigheter hos vuxna, utbildning och arbetsliv -publikationen som framställts av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.