Topi Salmi: Man borde få visa sitt kunnande i skolan även på andra sätt än med långa skriftliga

Arbetet har för mig varit en kraft som burit mig och gett mig en tro på mitt eget kunnande. Redan under praktiktiden blev jag indragen i arbetslivetoch jag har alltid fått väldigt positiv respons.
Jag har arbetat på daghem, i andra uppgifter inom den sociala sektorn och som parkourinstruktör. Jag har mycket arbetserfarenhet och stor iver att arbeta. Det finns gott om vikariat, men jag får inte en arbetsplats och lön som motsvarar min kompetens, eftersom jag inte har en examen inom det sociala området. På arbetsplatser inom den offentliga sektorn är det viktigt att bevisa sin formella behörighet med ett examensbetyg.
Jag har försökt få en examen och börjat studera inom det sociala området tre gånger, men jag har inte lyckats slutföra någon utbildning. Det har varit svårt för mig att göra större självständiga skrivuppgifter, och jag får dem inte färdiga.
Nu överväger jag en läroavtalsutbildning, eftersom jag vill ha en examen. Tidigare tänkte jag att jag måste ha en högskoleexamen, eftersom alla mina släktingar och vänner har det. Nu i den här åldern vill jag bara få min första examen färdig på något sätt.
Jag har som vuxen diagnostiserats med ADHD, som stör mina exekutiva funktioner. Jag har problem just med självständiga skriftliga uppgifter. Grupparbeten och kortare uppgifter går bra, eftersom de har en tydligare struktur och ett grupptryck. Jag läser mycket, och kunskapsmässigt klarar jag av studierna väldigt bra. Jag har också samlat på mig många studieveckor i olika utbildningar
Positiv respons från arbetsplatsen stärker förtroendet för kompetens
Min fru kommer från Tjeckien, där man kan avlägga en högskoleexamen helt och hållet genom muntliga tentamina. Där tror jag att jag skulle ha lyckats avlägga en examen redan i min första utbildning. Den finländska skolvärlden baserar sig väldigt starkt på det skriftliga. Det är en stor utmaning för mig, och det skulle vara viktigt att det finns olika alternativ för att visa sitt kunnande.
Det har varit viktigt för mig att framtå som en kunnig person som klarar sig bra, och därför har det varit svårt att söka stöd i studierna. I mina senaste socionomstudier fick jag hjälp av en kurator, som hjälpte mig att göra klart försenade uppgifter.
Rent konkret gick det till så att jag gick till skolan på morgonen för att göra uppgifter. Jag anmälde mig hos kuratorn och berättade vad jag tänkte göra under dagen. Att diskutera min plan med kuratorn hjälpte mig med ADHD-kaoset inne i huvudet.
Coronanedstängningen bröt de goda rutinerna
Arbetet kom igång bra, men det avbröts när coronan stängde läroanstalterna och jag blev en distansstuderande i mängden. Mina sköra studierutiner krossades, och dessutom föddes vårt första barn.
Svårigheterna i studierna har påverkat mitt humör och min ork. Jag skulle vilja ha en examen och arbeta med det som jag har utbildat mig för och som jag kan. Jag har i hög grad varit tvungen att bygga upp min styrka medvetet och övertyga mig själv om att jag har stor kapacitet och förmåga, även om studierna inte går så bra.
Topi Salmis tips vid inlärningssvårigheter
- Våga be om hjälp i tid, och skäms inte om det är något du inte
får gjort - Ansök aktivt och i god tid om tillgodoräknande av tidigare
studier - Våga be om hjälp, till exempel en läsecirkel i yrkeshögskolestudierna. Kamratstöd hjälper dig i studierutinerna
- Skaffa en sparringpartner, som du kommer överens med om
vad du ska göra och hur. Det skapar struktur i studierna
Ytterliga information
Topi Salmi är erfarenhetsexpert inom ADHD-förbundet.
Artikeln har ursprungligen publicerats som en del av Synliggör allas kunnande – inlärningssvårigheter hos vuxna, utbildning och arbetsliv -publikationen som framställts av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.