Skip to main content

Utbildningarna av omsorgsassistenter har överträffat förväntningarna

Text
11.7.2024
Hoiva-alan opettaja istuu opetusluokan edessä ja keskustelee kolmen kameraan selin olevan henkilön kanssa.

Skriven av Mikko Mähönen och Kirsi Heinivirta

Funktionerande utbildningspraxis har utvecklats i utbildningarna av omsorgsassistenter som Skols finansierat. Samarbetet mellan yrkeslärare, språklärare och arbetsgivare främjar sysselsättningen av studerande med främmande språk som modersmål i Finland.

 

Vi är på väg att nå målsättningen för antalet studerande 

År 2022 fick Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning Skols i uppgift att svara på problemen med tillgång till personal inom social- och hälsovårdssektorn. Målsättningen var att utbilda 1 500 nya omsorgsassistenter innan slutet av år 2025. För att nå målsättningen, ökades Skols finansiering med sammanlagt 16,2 miljoner euro under åren 2022 och 2023. 

Utbildningarna har startat fint och vi håller på att nå målsättningen med goda resultat.

Resultaten hittills är lovande: 

  • Cirka 2 000 personer har börjat utbildningen av omsorgsassistenter med Skols finansiering.
  • Över 1 300 personer har avlagt minst en del av utbildningen.
  • Redan cirka 1 000 personer har avlagt båda av examensdelarna som ingår i utbildningen av omsorgsassistenter.
  • Dessutom har cirka 400–500 studerande dragit nytta av den understödda uppsökande verksamheten och stödåtgärderna.

Siffrorna kommer ännu att stiga, eftersom flera av utbildningarna är fortfarande på hälft. Prestationer kommer att uppstå ända tills utgången av år 2025.

Enligt nuvarande uppföljningsuppgifter ser det ut som om att verkställandet av utbildningarna har varit verkligen kostnadseffektivt: priset på förverkligade utbildningar har förblivit lägre än vad som uppskattats.

Majoriteten av deltagarna är sysselsatta, det vill säga de studerar vid sidan av arbete. Noggrannare uppgifter om studerandenas bakgrund och placering erhålls när utbildningarna så småningom avslutas.

Enligt studeranderesponsen som Skols samlar in har studerandena varit riktigt nöjda med utbildningarna av omsorgsassistenter: studerandena har gett 4,6/5 som vitsord för hur utbildningen lyckades och 4,6/5 som vitsord för utbildarnas expertis.

 

Utbildningarna av omsorgsassistenter var ett avgörande prov för Skols

Under planeringsskedet av utbildningsinsatser var frågan om att hitta tillräckligt med sökande till utbildningen oroväckande, eftersom man redan kraftigt hade ökat på platserna i utbildningar av omsorgsassistenter och närvårdare.

Det som räknades Skols till fördel var att det direkt kunde finansiera studerandeanskaffande och uppsökande verksamhet samt stödåtgärder för studier, exempelvis stöd för studier i finska eller svenska. Med hjälp av åtgärderna som Skols finansierat har man försökt öka på antalet nybörjare inom utbildning även i utbildningar av omsorgsassistenter som verkställts med statsandelsfinansiering.

 

I Nyland har språkstödet under utbildningen förstärkt samarbetet mellan lärare och arbetsplatshandledare

Hyria koulutus Oy, som verkar i området av Hyvinge och Riihimäki, har anordnat av Skols finansierad utbildning av omsorgsassistenter för ukrainare och andra utlänningar som inte tidigare har avlagt utbildning inom omsorgsbranschen. Utbildningen har verkställts i form av läroavtalsutbildning, det vill säga studerandena har haft en arbetsplats och varit anställda under studierna. Hyria koulutus Oy har beviljats Skols statsunderstöd år 2023. 

I sitt verkställande av utbildningen betonar Hyria även stödåtgärder under studier, exempelvis ett starkt stöd i det finska språket och studier som stöder studiefärdigheter. Dessutom stöds arbetsplatshandledare i beaktande av främmande språk som modersmål genom handledning som sker på arbetsplatsen.

Hyria uppger att Skols finansiering har hjälpt med att åstadkomma etablerade praxis för allt bättre stödande av vuxna som lär sig finska med både studier och sysselsättning.

Yrkeslärarens och finskalärarens gemensamma undervisning har blivit regel och förverkligas både i läroanstaltens närundervisning och på arbetsplatser. S2-lärarens närvaro på arbetsplatserna stöder både studeranden och handledaren i situationer i arbetslivet och i vägledning på lätt finska gällande arbetspraxis. Även studiematerial har omskrivits i lättläst format. Stödåtgärderna som ingår i understödet gör det möjligt att inleda studierna med sämre språkkunskaper än vanligt, vilket försnabbar sysselsättningen av studeranden med främmande språk som modersmål i Finland. 

Ulla Lilja, specialsakkunnig

Kati Karvonen, utbildningschef

Hyria koulutus Oy

 

Utbildningarna i Södra Karelen har förstärkt regionalt samarbete med arbetslivet och avläggande av studier i form av läroavtal på social- och hälsovårdsbranschen

Vid Saimaan ammattiopisto Sampo har man lagt märke till att utbildningarna för omsorgsassistenter i Södra Karelen har blivit välkända genom utbildningarna som Skols finansierat.

Skols finansiering har möjliggjort även ökat samarbete med arbetslivet och social- och hälsovårdsbranschens arbetslivspartners i Södra Karelen. Finansieringen har också förstärkt läroavtalspraxis och klarlagt omsorgsassistenternas arbetsbeskrivning. Saimaan ammattiopisto Sampo tillhör Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä (Samkommunen för utbildning i Södra Karelen), som beviljades understöd år 2022.

Vi vid Saimaan ammattiopisto Sampo har som målsättning att utbilda omsorgsassistenter för att svara på behovet av arbetskraft. Att nå målgruppen har till dels varit utmanande, men med hjälp av Skols finansiering kan vi satsa på studerandeanskaffande och på att erbjuda omsorgsassistentstuderandena tillräckligt med handlednings- och stödåtgärder under studierna. Omsorgsassistentgrupperna inleder sina studier med läroavtalsutbildning två gånger i året, och detta har förblivit en etablerad praxis med arbetsgivarna i Södra Karelen. Flera omsorgsassistentstuderande är insatta i branschen och har även sökt sig in på fortsatta studier för att bli närvårdare.

Rea Vanhanen, lektor, social- och hälsovårdssektorn

Viivi Juusela, projektkoordinator, teamcoach

Saimaan ammattiopisto Sampo