Ministeriets arbetsgrupp föreslår Skols en central roll i främjande av studerande vid sidan av arbetet
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) föreslås en central roll i övergången hos personer i arbetsför ålder från studier på heltid till studier vid sidan av arbetet. Detta framkommer i slutrapporten om utredningen om utvecklande av kontinuerligt lärande under arbetskarriären som skrivits av arbetsgruppen som tillsattes av social- och hälsovårdsministeriet (stm.fi). Arbetsgruppens slutrapport överläts till arbetsminister Arto Satonen den 11 april 2024. Tillsättandet av arbetsgruppen angår beslutet som fattats av Petteri Orpos regering om att avskaffa vuxenutbildningsstödet från och med den 1 augusti 2024.
I slutrapporten som fattats av arbetsgruppen presenteras bland annat det nuvarande läget av systemet för kontinuerligt lärande och vuxenutbildning samt förslag till metoder för att stödja kontinuerligt lärande under arbetskarriären, förbättra sysselsättningen och balansera statsfinanserna. Målet är att stärka kompetensen särskilt hos personer med svag ställning på arbetsmarknaden och låg utbildningsnivå.
Skols analyserar och utvecklar studerande vid sidan av arbetet tillsammans med flera aktörer
I och med att vuxenutbildningsstödet avskaffas kommer utvecklande av kompetens hos personer i arbetsför ålder att ske i framtiden huvudsakligen vid sidan av arbetet och anknutet till arbetet. Som regel kommer utvecklandet av kompetens alltså inte att förutsätta frånvaro från arbetet, eller förutsätter det i mindre mån än i nuläget.
Skols har till uppgift att främja möjligheter för studerande vid sidan av arbetet för allt flera personer i arbetsför ålder. I arbetsgruppens förslag skulle Skols reda ut hurdana kostnader denna förändring i kontinuerligt lärande skulle orsaka till såväl finansiären av utbildning som arbetsgivaren och arbetstagaren. Skols har redan raskt satt i gång utredningen och samarbetar nära med arbetsmarknadsorganisationer för att komma fram med fungerande metoder och verksamhetsformer inom kontinuerligt lärande i en ny situation.
”Skols har förutsättningarna för att främja diskussionen mellan olika parter och att komma fram med lösningar. Skols kan reagera snabbt på de varierande kompetensbehoven på arbetsmarknaden och därför bör Skols roll som garanten för kunnig arbetskraft förstärkas”, konstaterar understatssekreterare Elina Pylkkänen vid arbets- och näringsministeriet. Pylkkänen verkar som ordförande för Rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning.
Skols har redan satt i gång flera av utredningarna och pilotprojekten som föreslås av rapporten
Slutrapporten föreslår att de mest funktionella av studiemodellerna för studerande vid sidan av arbetet och studiemodellernas kostnader skulle utredas, utvecklas och genomföras som pilotprojekt. Enligt arbetsgruppen kunde anordnare av utbildning och högskolor utnyttja resultaten av pilotprojekten i utvecklande av genomförandemodeller för utbildningarna. Skols har redan startat utredningsarbetet gällande modeller för studerande vid sidan av arbetet och deras kostnader. Konkurrensutsättningen av utredningen genomfördes i februari-mars 2024 och dess resultat erhålls innan slutet av september 2024.
Arbetsgruppen föreslår även att utbudet av små kompetenshelheter som besvarar arbetslivets kompetensbehov och som är mindre än examen skulle utökas. Skols upphandlar pilotprojekt inom små kompetenshelheter och konkurrensutsätter upphandlingen gällande genomförande av pilotprojekt i maj 2024. Pilotprojekten startas på hösten 2024. Läs mer om utvecklande av små kompetenshelheter i undervisnings- och kulturministeriets meddelande (okm.fi, på finska).
Dessutom föreslår arbetsgruppen att finansiering skulle riktas i synnerhet till utbildning för personer med svag ställning på arbetsmarknaden och låg utbildningsnivå. Som bäst håller Skols på att samla in forskningsdata om hur personer som mest skulle ha nytta av utbildning kunde uppmuntras att delta mer i utbildning. Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning kan rikta utbildningen som det finansierar till grupper som mest drar nytta av utbildning, exempelvis till personer vars utbildning bygger endast på grundstadiet, personer som flyttat till Finland eller personer i över 55 års ålder.
”Det är bra att arbetsgruppen har identifierat Skols roll och möjligheter att stöda regeringens centrala mål att höja utbildningsnivån och öka sysselsättningsgraden. Med nya lösningar inom kontinuerligt lärande stöder man även välbefinnande i arbetet”, berättar Anita Lehikoinen, kanslichef för undervisnings- och kulturministeriet.