Skip to main content

Tyngdpunkterna i verksamhetsplanen för år 2025 har avgjorts

Meddelande
11.12.2024
Vaaleita pelinappuloita pöydällä valkoisella alustalla. Keskellä yksi pelinappula läpinäkyvässä kuplassa.

Rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning beslöt den 4 november 2024 om tyngdpunkterna för Skols verksamhet år 2025. Rådets medlemmar representerar centrala ministerier och arbetslivet. 

Analys av prognostiseringsuppgifter om behov av kompetens och arbetskraft

Kompetensbehovskompassens uppehåll och spridande av dess användning. Dessutom tas samarbetsmodellen inom prognostisering i bruk med områdena.

Finansiering av kompetenstjänster

Skols finansierar kompetenstjänster med statsunderstöd och upphandlingar i enlighet med de utbildnings- och kompetensbehov som servicecentret identifierat. Det finansieringsinstrument som används beror på utbildningen. 

 

Tyngdpunkterna för allokering av finansiering år 2025 är:  

Övergången till ren energi -programmet    

  • Lösningar på frågor gällande energieffektivitet i industriell skala  
  • Cirkulär ekonomi, i synnerhet cirkulering av mineraler (exempelvis inom gruvindustri, i återvinning av batterier, på byggbranschen)  
  • Hållbar turism och sammanhängande tjänster (exempelvis kunnande som förutsätts av digitalisering och utveckling av ansvarighet, kompetens inom utvecklande av tjänstehelheter)

 

Främjande av digitalisering -programmet   

  • Kompetens inom utnyttjande av hälsoteknologi 
  • Kompetens inom utnyttjande av industrirobotik

 

Programmet för social- och hälsovårdsbranschen samt småbarnspedagogik  

  • Kompetenstjänster för hemservicearbetare och hemhjälpare som riktar sig i synnerhet till målgrupper som är underrepresenterade i utbildning  

 

Även lärarnas fortbildningsbehov hos verkställare av utbildning tas i beaktande i utbildningar som finansieras. 

Dessutom genomförs ett pilot- och utvecklingsprojekt för studier vid sidan om arbete på social- och hälsovårdsbranschen samt inom pedagogik. 

Övergripande teman hos Skols är att stöda effektiviteten av undersöknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och uppkomsten av ny affärsverksamhet samt att höja kunskaps- och utbildningsnivån. 

 

Stöd från regionala och andra samarbetsnätverk och befrämjande av effektivitet

Utvecklande av modellen för uppföljning av effektivitet fortsätts både inom ramen för kontinuerlig uppföljning och enskilda tematiska undersökningar. Utnyttjande och spridande av de första uppgifterna om effektivitet startas. Inledning av samarbete med sysselsättningsområdena.

 

Utvecklande och samordnande av informations-, rådgivnings- och vägledningstjänster

I utbildningar som finansieras av Skols utnyttjas material från det riksomfattande projektet för främjandet av färdigheterna för karriärplanering. Dessa färdigheter hör ihop med kvaliteten av handledningsåtgärder. Den studeranderespons från Skols som ingår i förslaget till uppföljningsramverk för livslång vägledning (plan) uppföljs. 

Hur Kompetensbehovskompassen kan komma till nytta för dem som utför handlednings- och vägledningsarbete inom sysselsättningsområdena utreds i samarbete med nätverk. Målsättningen är att etablera Kompetensbehovskompassen som ett verktyg för sysselsättningstjänsterna under åren 2025–2026.

 

Befrämjande av till utbildning särskilt välkomna gruppers deltagande i utbildning

Resultaten av undersökningshelheten som Skols beställt utnyttjas i den egna verksamheten och resultaten sprids ut till centrala aktörer. Skols utlyser ansökningar om finansiering som riktar sig till grupper som är särskilt välkomna till utbildning.

 

Ta kontakt

Hakanen, Jarno
utvecklingschef
(nätverkssamarbete inom kontinuerligt lärande, strategisk planering)