Nea Mäkinen: Arbetsplatshandledaren uppmuntrade mig att söka, fastän jag tänkte att yrkeshögskola inte är något för mig

Anna Niemelä har redigerat denna artikel om Nea Mäkinens tankar.
Jag uppmuntrar alla att hitta en bransch som intresserar och lita på sin egen förmåga att lära sig. När man hittar en bransch som intresserar och sitt eget sätt att lära sig, kommer man framåt i studierna trots inlärningssvårigheter. Jag blir snart färdig socionom vid en yrkeshögskola. Studierna var utmanande, men inte mer än för mina studiekamrater.
Jag har läs- och skrivsvårigheter och svårigheter med matematisk gestaltning. Innan jag började studera vid yrkeshögskolan tog jag examen som frisör vid en yrkesskola. Det var mitt drömyrke sedan barndomen. Även studiehandledaren i högstadiet lät förstå att det inte lönade sig för mig att söka någon annanstans än till yrkesskolan.
Min självkänsla var dålig i slutet av grundskolan, eftersom jag inte lärde mig som andra. Jag skämdes över att behöva använda andra läroböcker än andra elever och gå i specialundervisning.
Av hälsoskäl blev jag tvungen att lämna frisöryrket direkt efter examen. Jag hittade ändå min nya väg genom praktiken som frisör. En av mina kunder var blind. Jag märkte att det kändes bra att hjälpa den här kunden, och jag ville hjälpa mer. Min arbetsplatshandledare uppmuntrade mig att söka till socionomutbildningen, ftersom jag tycker om att hjälpa. Innan jag fick det förslaget och uppmuntrades till det tänkte jag att jag aldrig skulle kunna studera vid en yrkeshögskola och att det inte var någonting för mig.
Ledstudier ledde till examen
Vägen till studierna gick via öppna yrkeshögskolans ledstudier. Genom dem avlade jag 30 studiepoäng på ett år, och efter det antogs jag till socionomstudierna.
Under studierna fick jag tilläggstid för vissa individuella uppgifter och prov, men annars studerade jag i samma takt som de andra studerandena. Socionomstudierna innehåller ingen matematik, vilket var bra för mig. Jag fick studera intressanta teman som barnskydd och straffrätt. Jag lärde mig också nya och effektiva sätt att studera och lyssnade på artiklar via Edge. Jag blev klar på våren och sökte genast 11 jobb. Jag fick komma på min första arbetsintervju redan innan jag ick mitt officiella examensbetyg i handen.
Nea Mäkinens tips till utbildningsanordnare
- Mer information och utbildning om inlärningssvårigheter till alla
lärare, från klasslärare och ämneslärare ända upp till yrkeshögskolan - Fler assistenter i klassrummen
- Möjlighet att gå framåt i långsammare takt om man behöver det
- Försök stärka de studerandes självkänsla, ge beröm alltid när det
finns anledning till det - I stället för prov och siffror, berätta vad som lyckats bra och vad den
studerande behöver lära sig mer om - Ordna fler möjligheter att visa sitt kunnande
- Dra nytta av erfarenhetsexperters kunnande om inlärningssvårigheter
Ytterliga information
Nea Mäkinen är erfarenhetsexpert inom Erilaisten oppijoiden liitto
Artikeln har ursprungligen publicerats som en del av Synliggör allas kunnande – inlärningssvårigheter hos vuxna, utbildning och arbetsliv -publikationen som framställts av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.