Paunu: Enkäten synliggjorde utmaningar med lärandet och uppmuntrade oss att göra introduktionsvideor

Bussbolaget Väinö Paunu i Tammerfors funderade före coronatiden på det allt svårare personalläget i branschen. I Birkaland såg tillgången till personal ännu bra ut, men i resten av Finland var det svårare. Man väntade sig också allt fler nya arbetstagare med andra hemspråk än finska. Man måste alltså hitta nya sätt att introducera personalen på annat sätt än på finska och med finskspråkiga instruktioner.
Paunu bestämde sig för att gå med i OPPI-VA-projektet, som gav svar på frågorna. Samtidigt tog bolaget för första gången tag i teman kring personalens utmaningar med lärande. Ekonomichef Juha Mustonen berättar att Paunu började med en personalenkät. Före coronan arbetade 300 personer hos Paunu, och de besvara de alla även ett avsnitt om utmaningar med lärande i personalenkäten. Enligt Mustonen var det berikande att ta del av resultaten.
- Vi fick svar som berättade att en del anställda tycker att det är svårt att förstå det som de läser. Vi fick också
ett starkt budskap om att introduktionen, handledningen i arbetet och kommunikationen behöver utvecklas.
Enkäten hjälpte till att lyfta fram sådana saker som gäller utmaningar med lärande, som inte tas upp i vardagliga diskussioner eller diskussioner mellan anställda och körmästaren.
Resultaten av enkäten gicks igenom med hela Paunus personal i en gemensam workshop, och i synnerhet
de teman som berörde inlärningssvårigheter väckte mycket diskussion. Det här överraskade Mustonen.
Paunu började ge handledning i arbetet via flera kanaler
- Jag var i förväg oroad över om vi skulle ha tillräckligt att prata om gällande detta. Men när vi pratade om det kring borden var diskussionen livlig, och många ville prata om sina minnen från skolan. Enkäten var ett bra verktyg för att ta upp dessa saker och upptäcka att utmaningar med lärande är något som förekommer i arbetslivet. Enkätresultaten och diskussionerna ledde till att Paunu också började använda videor.
- Tidigare hade vi berättat om nya saker i textform i en pdf-fil. Vi insåg att det inte är det bästa sättet för alla. Pdf-kommunikation drunknar i annat och glöms lätt bort, och alla orkar inte läsa den. Det är också mycket mera komplicerat att berätta om exempelvis någon ny funktion i bussar genom att skriva än om man använder en video.
Paunu beslöt att göra videor som ger instruktioner för användning av bussar från olika tillverkare, exempelvis vad som händer när man trycker på olika knappar vid förarplatsen, hur dörrarna används och hur utrustningen för betalning fungerar.
Mustonen gjorde videorna tillsammans med verkstadschefen. De filmade med 360-kamera och märkte att det var ganska enkelt att göra videor.
- Jag gjorde ett kort manus till varje video. Videorna är ganska korta, och varje video berättar om ett separat tema. Det är bättre att göra tio korta videor än en lång.
Mustonen tyckte att det gick bra att göra videorna, eftersom han visste hur utrustningen i bussarna fungerar och hur olika arbetsskeden ska utföras.
- När man gör videorna själv är det också lätt att uppdatera dem.
Videorna sparades i intranätet, där man kan titta på dem när som helst.
- Förarna har god tillgång till stöd vid problem under tjänstetid, men bussarna kan ju rulla vid vilken tid som helst. Med hjälp av videorna kan man få svar på frågor när som helst. Bussarna börjar numera ha fasta audioanläggningar, där man kan titta på videor.
Paunu har fått positiv respons på instruktionsvideorna från personalen, men antalet användare har inte följts upp. Efter coronan har Paunu och hela bussbranschen haft det besvärligt, eftersom passagerarantalet har minskat.
Numera har Paunu färre än 80 anställda. Enligt Mustonen finns det inom transportbranschen en växande oro för hur man ska hitta ny arbetskraft.
- Därför måste branschen och dess företag vara attraktiva. Att satsa på introduktionen är ett sätt att öka intresset för branschen.
Ytterliga information
Artikeln har ursprungligen publicerats som en del av Synliggör allas kunnande – inlärningssvårigheter hos vuxna, utbildning och arbetsliv -publikationen som framställts av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.