Skip to main content

Resultaten av undersökningen av vuxnas färdigheter (PIAAC) påvisar att man även i framtiden ska satsa på underrepresenterade grupper i utbildning

Meddelande
31.1.2025
Pitkähiuksinen nainen istuu kaiteella ja katselee merelle selin kameraan.

Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) publicerade den 10 december 2024 resultaten av undersökningen av vuxnas färdigheter (PIAAC). I undersökningen har man granskat de grundläggande färdigheter i informationshantering som den vuxna befolkningen i Finland (16–65 år) behöver inom olika livsområden. Internationellt sett hör Finland till ett av de få länder där den vuxna befolkningen har bättre färdigheter än för drygt tio år sedan. 

I undersökningen mättes färdigheter i läsning, räkning och adaptiv problemlösning. Undersökningen utredde även färdigheternas samband med utbildning, arbete och välbefinnande samt deltagande i samhället. 

Enligt PIAAC-undersökningen är ojämlikheten i färdigheter ett internationellt växande problem. I Finland är det procentuella antalet personer med bristfälliga färdigheter i läsning, räkning eller adaptiv problemlösning lägre än i andra länder. 

Trots detta finns det i Finland över 300 000 vuxna i arbetsför ålder med bristfälliga färdigheter i alla av undersökningens tre kunskapsområden. Arbetskraftsdeltagande och sysselsättningsgraden hos denna grupp är lägre än hos de personer i arbetsför ålder som befinner sig på en högre kunskapsnivå. Förstärkande av grundläggande färdigheter kunde vara ett sätt att höja på sysselsättningsgraden.

 

Skols främjar underrepresenterade gruppers deltagande i utbildning

År 2020 utförde OECD en rapport om kontinuerligt lärande hos personer i arbetsför ålder i Finland (oecd.org). Rapporten lyfte fram bland annat att man i Finland borde bättre nå personer som är underrepresenterade i utbildning, det vill säga personer, som inte deltar i utbildning lika mycket som andra människor. 

Sedan inledningen av Skols verksamhet har servicecentret främjat underrepresenterade gruppers deltagande i utbildning. Kompetenstjänsterna som vi finansierar är i första hand utbildningar som är kortare än examen, och underrepresenterade grupper i utbildning är en av de viktigaste målgrupperna för dessa kompetenstjänster. 

Dessutom förutsätter vi mottagare av finansiering att erbjuda personer som deltar i utbildningarna vägledning och övriga stödåtgärder, exempelvis karriärvägledning eller identifierande av utmaningar som berör lärande. Genom dessa åtgärder stöds bland annat grupper som är underrepresenterade i utbildning i övergången till en högre kompetens- och utbildningsnivå.

 

Grundläggande färdigheter förstärks i flera olika projekt 

Under de senaste tre åren har vi främjat underrepresenterade gruppers deltagande i utbildning bland annat genom följande projekt:

  • Vi har satt i gång ett pilotprojekt gällande kompetensmärken i form av utvecklande av basfärdigheter hos fångar.
  • Vi har lanserat Smidigt lärande i arbetet -materialbanken, som erbjuder information om och verktyg för beaktande av inlärningssvårigheter i arbetslivet.
  • Vi har publicerat en mellanrapport om undersökningen (på finska) som utreder om emottagande av information gällande utbildning och deltagande i utbildningsrelaterad vägledning ökar sannolikheten att lågutbildade personer söker sig till utbildning. I det samhörande pilotprojektet för uppsökande verksamhet har redan 1600 personer med utbildning högst på grundstadiet utdelats information gällande utbildning. Forskningshelheten inleddes år 2022, och dess slutrapport kommer att publiceras år 2025.
  • År 2025 kommer vi att verkställa ett pilotförsök inom utvecklande av kunnande hos personer som befinner sig utanför arbetskraften. Syftet med pilotförsöket är att genom forskning följa efter, ifall vissa grupper av människor utanför arbetskraften kunde uppmuntras till att utveckla sitt kunnande eller till att söka sig till arbetslivet med hjälp av intensiv vägledning. Mer information om pilotförsöket publiceras på våren 2025.

 

Bekanta dig med PIAAC-undersökningens resultat