December 2024
Ansökan om statsunderstöd på gång: Projektunderstöd för förstärkande av studier vid sidan om arbete
Vi har utlyst en ansökan om statsunderstöd för att utveckla samordning av arbete och studier och att underlätta tillgången till kompetent arbetskraft på branscher som lider av brist på arbetskraft.
Med avvikelse från Skols övriga statsunderstöd kan anordnande av utbildning inte finansieras med detta statsunderstöd.
Med detta statsunderstöd finansieras
- planering och uppföljning av utbildning
- vägledning av och stöd för deltagare
- kostnader som uppstår av arrangemang av studier.
Syftet med detta statsunderstöd är att genomföra pilotprojekt och utveckla modeller för studier vid sidan om arbete när vuxenutbildningsstödet inte längre är tillgängligt för individer som stöd för heltidsstudier, och när möjligheter för att helt och hållet utebli från arbete för att studera är mer begränsade än tidigare.
Ansökningstiden avslutas den 7 februari 2025 klockan 12.00.
Material och inspelning av infomötet på finska
Ett infomöte gällande ansökan om understöd ordnades på torsdagen den 21 november 2024 klockan 10.00–11.00. Under infomötet svarade vi på frågor som skickats in i förväg och frågor som ställs under tillställningen. Infomötet ordnades på finska.
Bekanta dig med materialen och inspelningen här (på finska).
Projektsida med information och ofta frågade frågor
Vi har publicerat projektsidan Projekt för förstärkande av studier vid sidan om arbete. På sidan hittar du bland annat svar på ofta frågade frågor.
Teman för ansökningar om finansiering och beräknade tidtabeller för år 2025
Rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning beslöt i november 2024 om tyngdpunkterna för allokering av finansiering. Mer detaljerade teman för ansökningar om finansiering och beräknade tidtabeller för år 2025 grundar sig på de bestämda tyngdpunkterna.
Skols finansierar kompetenstjänster i form av statsunderstöd och upphandlingar i enlighet med identifierade utbildnings- och kompetensbehov. Finansieringsinstrumentet som används väljs utgående från utbildningstypen. Finansieringsansökningarnas teman är kopplade till tre olika områden:
- Övergången till ren energi -programmet
- Främjande av digitalisering -programmet
- Programmet för social- och hälsovårdsbranschen samt småbarnspedagogik.
Läs meddelandet och bekanta dig med teman och tidtabellerna här.
Tyngdpunkterna i verksamhetsplanen för år 2025 har avgjorts
Rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning beslöt den 4 november 2024 om tyngdpunkterna för Skols verksamhet år 2025. Rådets medlemmar representerar centrala ministerier och arbetslivet.
Läs meddelandet och bekanta dig med tyngdpunkterna här.
Besluten har fattats: I den kompletterande ansökan inom övergången till ren energi beviljades understöd för 23 utbildningar
Vi har beviljat sammanlagt 2,5 miljoner euro i statsunderstöd för kompetenstjänster som ordnar ytterligare utbildning inom teman som gäller övergången till ren energi. Denna kompletterande ansökan gäller statsunderstöd som Skols har beviljat för övergången till ren energi på hösten 2022 och våren 2024. I den här kompletterande ansökan beviljades understöd till 23 utbildningshelheter runtom i Finland. Enligt sökandenas planer kan cirka 930 nya studerande delta i kompetenstjänsterna.
Understödet förverkligas med finansiering i enlighet med Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF-finansiering).
Besluten har fattats: Digitala färdigheter hos personer i arbetsför ålder förstärks i utbildningarna som startar
Vi har beviljat sammanlagt cirka 1,1 miljoner euro i statsunderstöd för kompetenstjänster som förstärker digitala färdigheter särskilt hos sådan befolkning i arbetsför ålder som deltar mindre i utbildning samt främjar digitalisering. Understöd beviljades till 18 utbildningshelheter runtom i Finland. Enligt sökandenas planer kan cirka 1150 nya studerande delta i kompetenstjänsterna.
Utbildningarna som startas förbättrar grundläggande digitala färdigheter och utvecklar den kompetens som digitaliseringen av arbetslivet kräver. Syftet med statsunderstödet är att uppmuntra deltagande i tjänster inom kontinuerligt lärande hos personer som i allmänhet deltar betydligt mer sällan i utbildning än den övriga befolkningen.
Understödet förverkligas med finansiering i enlighet med Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF-finansiering).
Besluten har fattats: Utbildningen av omsorgsassistenter börjar för 450 nya studerande med statsunderstödet beviljat på hösten 2024
Vi har på hösten 2024 beviljat statsunderstöd för utbildning av omsorgsassistenter sammanlagt 3,1 miljoner euro. Understöd beviljades till 13 utbildningshelheter runtom i Finland. Enligt sökandenas planer kan cirka 450 nya studerande delta i kompetenstjänsterna.
Syftet med statsunderstödet är att förbättra tillgången till personal inom social- och hälsovården och att bemöta förutsättningarna av personaldimensioneringen. Med det här statsunderstödet ordnar man utbildning av omsorgsassistenter som bygger på de nya rekommendationerna gällande arbetsbeskrivningen för omsorgsassistenter. Rekommendationen gällande utbildningen, kompetenskraven och arbetsbeskrivningen för omsorgsassistenter har uppdaterats och trätt i kraft den 1 augusti 2024.
Besluten har fattats: Utbildningarna inom vatten- och avfallshantering, jord- och vattenbyggnad, planläggning och industriell träbyggnad startar
Vi har beviljat sammanlagt cirka 3 miljoner euro i statsunderstöd för kompetenstjänster som ökar kompetensen inom vatten- och avfallshantering, jord- och vattenbyggnad, planläggning och industriell träbyggnad. Understöd beviljades till 20 utbildningshelheter runtom i Finland. Enligt sökandenas planer kan cirka 1000 nya studerande delta i kompetenstjänsterna.
Med statsunderstödet ordnas utbildning och övriga kompetenstjänster för att bättre svara på kompetensbehoven inom övergången till ren energi på de ovannämnda branscherna. Den prognostiserade och akuta bristen på tillgång till arbetskraft på dessa branscher besvaras med att man utbildar personal som huvudsakligen redan är sysselsatt inom branschen.
Resultaten av undersökningen av vuxnas färdigheter (PIAAC) påvisar att man även i framtiden ska satsa på grupper som är underrepresenterade i utbildning
Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) har idag publicerat resultaten av undersökningen av vuxnas färdigheter (PIAAC). I undersökningen har man granskat de grundläggande färdigheter i informationshantering som den vuxna befolkningen i Finland i åldern 16–65 år behöver inom olika livsområden. Internationellt sett hör Finland till ett av de få länder där den vuxna befolkningen har bättre färdigheter än för drygt tio år sedan. Trots detta finns det över 300 000 vuxna i arbetsför ålder i Finland med bristfälliga färdigheter i alla av undersökningens tre kunskapsområden.
Sedan inledningen av Skols verksamhet har servicecentret främjat underrepresenterade gruppers deltagande i utbildning. Kompetenstjänsterna som vi finansierar är i första hand utbildningar som är kortare än examen. Underrepresenterade grupper är en av de viktigaste målgrupperna för dessa kompetenstjänster.
Dessutom förutsätter vi mottagare av finansiering att erbjuda personer som deltar i utbildningarna vägledning och övriga stödåtgärder, exempelvis karriärvägledning eller identifierande av utmaningar som berör lärande. Genom dessa åtgärder stöds bland annat grupper som är underrepresenterade i utbildning i övergången till en högre kompetens- och utbildningsnivå.
Läs meddelandet här på finska.
Inspelning av mötet har publicerats: Voiko koulutustietoa jakamalla saada ihmiset kouluttautumaan enemmän? - Preliminära resultat av forskningshelheten
I november publicerade vi preliminära resultat av forskningshelheten, som utreder om emottagande av information gällande utbildning och deltagande i utbildningsrelaterad vägledning ökar sannolikheten att lågutbildade personer söker sig till utbildning.
I forskningshelheten ingår två delar, brevpostexperimentet och pilotprojektet för uppsökande verksamhet. Näringslivets forskningsinstitut ETLA och Ekonomins forskningsinstitut LABORE har planerat de experimenterande försöken och bedömer deras inverkningar på deltagande i utbildning. Även Arbetshälsoinstitutet har utfört kvalitativ bedömning i pilotprojektet för uppsökande verksamhet.
Preliminära resultat av forskningshelheten presenterades i webbevenemanget som ordnades av Skols på fredagen den 22 november 2024. Inspelningen av tillfället kan ses på Skols YouTube-kanal.
Presentationsmaterialen från och inspelningen av mötet på finska (jotpa.fi).
Direkt länk till inspelningen (youtube.com).
Kompetensbehovskompassen väckte intresse i en ledande konferens inom vägledningsbranschen
Skols deltog i den internationella konferensen som organiserades av vägledningsbranschens världsorganisation International Association for Educational and Vocational Guidancen (IAEVG) i november i Jyväskylä. Skols hade ett eget presentationsstånd där vi presenterade prognostiseringsinformationstjänsten Kompetensbehovskompassen. Tjänsten har utvecklats med EU:s RRF-finansiering från och med år 2022. Vårt presentationsstånd besöktes såväl av finländska proffs inom vägeldningsbranschen som av internationell publik.
Eftersom utvecklande och samordnande av informations-, rådgivnings- och vägledningstjänster i Finland ingår i Skols lagstadgade uppgifter, är det viktigt för oss att hålla oss à jour gällande utvecklingen av vägledningsbranschen hos oss och i världen.
Mia Ekström, Satu Meriluoto och Emma Niemi som representarade Skols vid evenemanget berättar i sin nya text om hur konferensen erbjöd en utmärkt möjliget att hitta nya perspektiv, byta tankar och att nätverka.
Kompetenskompassen lovordas i OECD:s översikt över innovationsverksamhet inom offentlig förvaltning
Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD har den 19 december 2024 publicerat en översikt över innovationsverksamhetens utvecklingstrender inom den offentliga förvaltningen. Utöver en mångsidig analys presenterar OECD Trends in Government Innovation 2024: Fostering Human-Centric Public Services -rapporten dessutom ungefär femtio innovativa tjänstprojekt runtom i världen.
Den av Skols utvecklade prognostiseringsinformationstjänsten Kompetensbehovskompassen är en av de presenterade tjänsterna. Rapporten presenterar prognostiseringsdata som kan finnas via Kompetensbehovskompassen.
Läs meddelandet här på finska.
Smidigt lärande i arbetet -materialbanken
Materialbankens praktiska verktyg hjälper till exempel med identifierande av inlärningssvårigheter och hur man tar dem upp i diskussioner, hur man väljer hjälpmedel som smidiggör arbete samt med utvecklande av tillgänglig kommunikation.
Materialbanken har förverkligats med finansiering i enlighet med Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF-finansiering) under åren 2023–2024.
Materialbanken har publicerats på finska.
Gå till materialbanken här (på finska).