Hyppää sisältöön

Hankinnan tarjouskausi alkaa: Tietoturvaan, kyberturvallisuuteen ja datatalouteen liittyvät osaamispalvelut

2.11.2023
Kyberturvallisuus

Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus hankkii tietoturvaan ja kyberturvallisuuteen liittyvää osaamispalvelua logistiikan, kaupan sekä media-alan työllisille. Lisäksi Jotpa hankkii datatalouden osaamispalveluita yksinyrittäjille ja asiantuntijatyöhön.

Hankinnan tavoitteena on

• parantaa edellä mainituilla aloilla toimivien organisaatioiden ja niiden henkilöstön valmiuksia toimia turvallisesti digitalisoituvassa toimintaympäristössä.
  • edistää data-alan osaamista eri työntekijäryhmissä, riippumatta toimialasta.

Hankinnan tausta

Koulutuksen hankinnan taustalla on organisaatioiden suuri riippuvuus digitaalisista palveluista ja järjestelmistä. Sähköisesti verkostoituneen yhteiskunnan turvallisuus on kuitenkin riskialtis häiriötilanteille, joihin voidaan vastata kyberturvallisuutta vahvistamalla.

Samalla kasvava datan määrä ja uudenlaiset datan hyödyntämismahdollisuudet liittyvät jokaiseen toimialaan.  Datataloudella on myös vahva yhteys tuottavuuteen, mutta Suomen osalta keskeinen haaste on muihin pohjoismaihin verrattuna hidas tuottavuuden kehitys.  Data-osaamisen puutteet ovat haasteena pienissä- ja keskisuurissa yrityksissä ja osaamisesta hyötyisivät konkreettisesti etenkin yksinyrittäjät.

Hankinnan kohde

Jotpa hankkii koulutusta seuraavilta osa-alueilta:

1. Tietoturvallinen toiminta varastologistiikassa
  2. Tietoturvallinen toiminta maantiekuljetuksissa
  3. Tietoturvallinen toiminta kaupan alan yrityksissä
  4. Kyberturvallisuuden johtaminen varastologistiikassa
  5. Kyberturvallisuuden johtaminen huolinta-alalla
  6. Kyberturvallisuuden johtaminen kaupan alan yrityksissä
  7. Kyberturvallisuuden johtaminen media-alan yrityksissä
  8. Datataloutta yksinyrittäjille
  9. Datan hyödyntäminen asiantuntijatyössä

Koulutukset on suunnattu tietoturvan ja kyberturvallisuuden osalta logistiikan, kaupan sekä media-alan työllisille ja datatalouden osalta yksinyrittäjille ja asiantuntijatyön tukemiseen. Tällä hankinnalla haetaan uusia tarvelähtöisiä opintoja ja opintokokonaisuuksia.

Hankinnan arvo on 2 miljoonaa euroa. Palvelua voi tuottaa joko organisaatio yksin tai ryhmittymässä muun tai muiden koulutusorganisaatioiden kanssa.

Koulutukset tulee toteuttaa kokonaisuudessaan 31.12.2024 mennessä.  Koulutus tulee suunnitella siten, että se voidaan suorittaa pääosin työn ohessa.

Hankinta toteutetaan EU-komission elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaisella rahoituksella (RRF-rahoitus).

Tarjouksen jättäminen

Tutustu hankinnan tarkempiin tietoihin Hanki-tarjouspalvelussa.

Tarjousaika päättyy 4.12.2023 klo 12.00. Päätökset pyritään tekemään joulukuun 2023 aikana.

Haapakoski, Mirka
erityisasiantuntija
(osaamispalveluiden rahoitus, valtionavustukset, hankinnat)
Paavola, Krista