Gå till föregående sida

Projektunderstöd för kompletterande studier för hemservicearbetare och personliga assistenter

Statsunderstöd
Ansökningstid: 27.2.2025 14:00 - 10.4.2025 12:00

Sammanfattning

Syftet med projektunderstödet är att anordna utbildning för personer som arbetar som hemservicearbetare, hemhjälpare, personlig assistent eller i motsvarande uppgifter i boendeenheter.  

I denna ansökan om statsunderstöd är målgrupperna för utbildningarna personer, som är sysselsatta i ovannämnda uppgifter och 

  • vars högsta nivå av utbildning är på grundstadiet
  • vars modersmål är något annat språk än svenska, finska eller samiska
  • som är sysselsatta genom eget företagande eller lättföretagande (inklusive faktureringsandelslag eller motsvarande)
  • vars avlagda examen eller utbildning erbjuder inte kunnande som kan utnyttjas i nuvarande arbetsuppgifter eller
  • som arbetar som personlig assistent enligt arbetsgivarmodellen och vars mål är att stanna på branschen eller öka på sina arbetstimmar.

Syftet med understödet är att utveckla sådana bestående utbildningsmodeller som del av läroanstalternas grundverksamhet som 

  • förbättrar ställningen på arbetsmarknaden hos personer som redan är sysselsatta inom ovannämnda uppgifter
  • höjer på kompetensnivån hos personer som är sysselsatta inom dessa uppgifter
  • främjar etisk hemservice av god kvalitet, boendeenhetsservice och från hjälpmedelsanvändarens perspektiv etisk personlig assistans av god kvalitet.

     

Understödet kan ansökas av

  • anordnare av yrkesutbildning
  • läroanstalter inom det fria bildningsarbetet
  • Sameområdets utbildningscentral.

Även samarbetsprojekt som överskrider utbildningsnivåer eller gemensamma projekt mellan flera olika aktörer kan förvekligas med statsunderstödet. Förfarandet som gäller gemensamma projekt har beskrivits under rubriken Gemensamma projekt

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) kan bevilja sammanlagt cirka 2,5 miljoner euro för detta statsunderstöd. 

Det kalkylmässiga priset för en studerande (beviljat understöd dividerat med det eftertraktade antalet studerande) kan vara högst 4800 euro inklusive utbildning, studeranderekrytering, arbetsgivarsamarbete samt vägledning- och handledningsåtgärder i samband med utbildningen. Målsättningen är att ordna kärnfulla och kortvariga kompetenstjänster som man enkelt kan delta i vid sidan om heltidsarbete.

Skols strävar efter att fatta besluten innan den 30 maj 2025.

 

Infomöte

Ett infomöte gällande ansökan om understöd ordnas den 28 februari 2024 kl. 9:00–10:00. Under infomötet svarar vi på frågor som skickats in i förväg och frågor som ställs under tillställningen. Infomötet ordnas på finska.

Författningar som tillämpas på understödet

Understödet beviljas som specialunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i statsunderstödslagen (688/2001).

Följande författningar tillämpas på understödet:

  • statsunderstödslagen (688/2001)
  • lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021)
  • lagen om yrkesutbildning (531/2017) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
  • lagen om fritt bildningsarbete (632/1998)
  • lagen om Sameområdets utbildningscentral (252/2010)
  • lagen om nationella studie- och examensregister (884/2917).

 

Bakgrund

Den föråldrande befolkningen ökar på efterfrågan på kompetent arbetskraft inom vårdbranschen. Samtidigt lider branschen av ett nationellt kompetensglapp. En ökande andel av personer som arbetar som hemservicearbetare, hemhjälpare och personliga assistenter enligt arbetsgivarmodellen är sysselsatta inom dessa uppgifter med en utbildning endast på grundstadiet. Personer som är sysselsatta i dessa uppgifter arbetar ofta utan lämpliga kunskaper i ett av de inhemska språken eller utan vederbörlig examen som ger yrkesinriktade färdigheter. Dessutom kan personer som är sysselsatta som företagare inom branschen sakna lämpliga medel och möjligheter att utveckla sitt kunnande.

Arbetsbeskrivningen för personer som arbetar i hemservice eller boendeenheter kan vara väldigt omfattande. Branschen förutsätter mångsidigt och omfattande kunnande från kompetens inom kundservice till färdigheter inom första hjälpen och behärskande av tidsbeställningar. I synnerhet kompetens inom kundservice, stöd för klienter med särskilda behov, samarbete och kommunikation accentueras. I arbete som sker hemma hos klienterna betonas etiskt kunnande och färdigheter att bemöta klienter.

 

Utbildningens målgrupp och innehåll

Utbildningens målgrupp

Målgrupperna för utbildningen eller kompetenstjänsten är i första hand personer som arbetar som hemservicearbetare, hemhjälpare, personlig assistent enligt arbetsgivarmodellen eller i motsvarande uppgifter i boendeenheter och som har ett behov av att avlägga kompletterande utbildning och att utveckla vidare sitt kunnande.

Målgrupperna för utbildningarna är i synnerhet personer, som är sysselsatta i ovannämnda uppgifter och 

  • vars högsta nivå av utbildning är på grundstadiet
  • vars modersmål är något annat språk än svenska, finska eller samiska
  • som är sysselsatta genom eget företagande eller lättföretagande (inklusive faktureringsandelslag eller motsvarande)
  • vars avlagda examen eller utbildning erbjuder inte kunnande som kan användas i nuvarande arbetsuppgifter eller
  • som arbetar som personlig assistent enligt arbetsgivarmodellen och vars mål är att stanna på branschen eller öka på sina arbetstimmar.

 

Arbetslösa arbetssökande kan inte vara den huvudsakliga målgruppen för utbildningen. En arbetslös person kan dock på eget initiativ söka in och bli intagen i utbildningen. Man skall i princip inte anta sådana personer i utbildningen som redan är examensstuderande på heltid.

I planerandet av studeranderekrytering skall man ta i särskilt beaktande samarbetet med arbetsgivare, det eftertraktade totalantalet studerande inom detta understöd och i synnerhet åtgärderna för att nå sysselsatta personer vars utbildning bygger på grundstadiet.

Som studerande till utbildningen som finansieras kan antas en person som har ett sådant behov av kompetens som definieras i detta ansökningsmeddelande och i statsunderstödsbeslutet och tillräckliga förutsättningar för att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga syftar till. Dessutom tillämpas vad som i lagen om utbildningen i fråga föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande och om behörighet för studier.

 

Utbildningens innehåll

Kompetenstjänsten som verkställs med understödet bör bestå åtminstone av följande delområden:

Utvecklande av yrkeskompetens (minst 50 % av understödet)

  • innehåll i enlighet med grunderna för examensdelar eller tillståndet att driva en läroanstalt inom fritt bildningsarbete
  • agerande enligt yrkesetiska principer och inom ramen för de professionella ansvaren och gränserna inom den egna arbetsuppgiften och verksamhetsområdet
  • färdigheter att bemöta klienter, sociala färdigheter, professionell interaktion, respektfull och till situationen anpassat sätt att tala samt övriga färdigheter som är nödvändiga för klientarbete eller för arbete som utförs tillsammans med hjälpmedelsanvändare
  • arbetslivets spelregler samt allmänna färdigheter att arbeta i arbetsuppgiften med hänsyn till behoven hos utbildningens målgrupp

 

Motivering och studeranderekrytering

  • studeranderekrytering som riktats till understödsansökans målgrupp i samarbete med arbetsgivare och intressentgrupper (exempelvis arbetsgivarorganisationer, fackföreningar och övriga anordnare av utbildning även på andra utbildningsnivåer)
  • framförande av den nytta som potentiella deltagare kan dra av utbildningen, exempelvis eventuell inverkan av den avlagda utbildningen på den egna ställningen på arbetsmarknaden
  • aktivt framförande av de i kompetenstjänsten ingående åtgärderna inom vägledning och handledning samt stödåtgärder till potentiella deltagare

 

Stöd för studier och deltagande i utbildning

  • nödvändiga åtgärder inom språkstöd för studerande med främmande språk som modersmål för att möjliggöra både arbete och studier på de inhemska språken
  • nödvändiga grundläggande digitala färdigheter som hör ihop med avläggande av studier
  • övriga potentiella stödåtgärder med hänsyn till målgruppens behov

 

Åtgärder inom vägledning och handledning

  • karriärvägledning och utvecklande av karriärplaneringsfärdigheter
  • handledning i lärandekompetens
  • identifiering av inlärningssvårigheter och pedagogiskt stöd

 

Utvecklande av utbildningsmodeller (högst 20 % av understödet)

  • verkställande av utbildningsmodellen så att utbildningen kan avläggas vid sidan om arbete
  • planerande och verkställande av utbildningen så att den kan avläggas på ett inhemskt språk (svenska, finska, samiska) eller vid behov på en kombination av dessa språk
  • utvecklande av arbetsgivarsamarbete med nuvarande och nya partner
  • förankrande av samarbete hos arbetsgivare i planeringen, utvecklandet och verkställandet av utbildningen

Innehållen för utbildning som regleras av lagen om yrkesutbildning skall följa examensgrunderna för grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. Kompetensområden till exempel från följande examen kan ingå i delen gällande utvecklande av yrkeskompetens. Innehållen behöver dock inte begränsas till de följande:

  • yrkesexamen inom funktionshinderområdet
  • grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen
  • grund-, yrkes- och specialyrkesexamen inom rengörings- och fastighetsservicebranschen
  • grundexamen i pedagogisk verksamhet och handledning
  • yrkes- och specialyrkesexamen i mentalhälsoarbete och missbrukarvård
  • specialyrkesexamen i äldreomsorg

 

Dessutom kan innehåll inom entreprenörsfärdigheter, utvecklande av egen företagsverksamhet eller arbetande enligt arbetsgivarmodellen ingå i utbildningen med hänsyn till behoven hos utbildningens målgrupp.

Kompetenstjänsten kan bestå exempelvis av några av de följande lämpliga innehållen:

 

Yrkesexamen inom funktionshinderområdet:

Den studerande

  • lagar mat och bakar med hänsyn till klienternas specialkost
  • arbetar hygieniskt vid matlagning och bakning
  • assisterar i klädvård, skötseln av hemmet, städning och upprätthållande av ordningen
  • följer principerna och metoderna för dataskydd på ett korrekt sätt
  • beaktar integritetsskyddet och tystnadsplikten under och efter anställningsförhållandet
  • fungerar på ett professionellt sätt i interaktionssituationer
  • kommunicerar på ett artigt sätt som lämpar sig för situationen
  • kommunicerar muntligt på svenska, finska, eller samiska och vid behov på ett främmande språk
  • ser till sin arbetsergonomi
  • agerar så som situationen kräver i första hjälpen -situationer och tillkallar hjälp.

 

Grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen

Den studerande

  • arbetar enligt yrkesetiska principer, exempelvis självbestämmanderätt, respekt för mänsklig värdighet och ansvarsfullhet
  • arbetar enligt hygienkrav och aseptiska principer.

 

Grundexamen inom rengörings- och fastighetsservicebranschen

Den studerande

  • följer författningarna och bestämmelserna som gäller arbetet
  • agerar inom ramen för de professionella ansvaren och gränserna inom sina arbetsuppgifter och sitt verksamhetsområde
  • känner till hur man agerar i hotfulla situationer och försöker förutse eventuella hot
  • följer reglerna och rutinerna i arbetsmiljön
  • kommer överens med medlemmarna i arbetsgemenskapen om hur informationen med anknytning till arbetet och tjänsterna ska skötas
  • ser ansvarsfullt till kund-, patient- och arbetssäkerhetens principer i sitt arbete.

Användningstiden för understödet som beviljas börjar från och med datumet på understödsbeslutet och avslutas senast den 31 oktober 2026.

Användningstiden för understödet kan förlängas endast av särskilt vägande skäl.

Verksamheten som finansieras ska vara avgiftsfri för deltagare.

 

Hur ansöker man om finansiering?

Ansökan om finansiering görs via e-tjänsten (sokundertsod.fi, statskontoret). Endast ansökningar som skickats in via e-tjänsten och som anlänt inom tidsfristen för ansökan samt undertecknats av en person som har namnteckningsrätt behandlas. Vid behov kan Skols be om komplettering av ansökan. 

Ansökningar som skickats in per brev, e-post, telefon eller på annat digitalt sätt eller på papper behandlas ej.

Bruksanvisningar för sokunderstod.fi -sidan, identifiering och sökande om understöd för en organisation:

Ansökan om statsunderstöd – Sokunderstod.fi – Statskontoret

 

Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten eller det förekommer tekniska problem med inlämnandet av ansökan skall sökanden ta kontakt med statskontorets kundservice: 

Vid frågor om tjänsten eller tekniska problem:

tuki.haeavustuksia@valtiokonttori.fi

Kundtjänst per telefon må–fr kl. 9–16:

+358 295 50 3760

 

Ansökan kan inte skickas in via e-tjänsten efter utgången av ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan anländer inom utsatt tid. Beslutet om understöd skickas till sökanden per e-post via e-tjänsten.

Ett informationsmöte gällande ansökan om understöd ordnas den 28 februari 2025 kl. 9–10. Under mötet besvaras frågor som skickats in i förväg eller som ställs under evenemanget. Infomötet ordnas på finska. Du kan anmäla dig till mötet och/eller lämna in en fråga via länken i övre kanten av sidan.

Ytterligare information och rådgivning i första hand från den ansvariga för förberedande av understödet. Observera att din fråga kanske redan har besvarats här: 

Ofta frågade frågor gällande statsunderstöd (på finska, skols.fi).

 

Ansvarig för förberedande av understödet: 

Mikko Mähönen, specialsakkunnig 
+358 295 331 343 
mikko.mahonen@jotpa.fi 

 

Vilka är grunderna för bedömningen av ansökningar?

Antagningsgrunderna

Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:

Målsättning och effektivitet

  • Tjänsten testar nya innehåll, innehållskombinationer eller strategier som främjar kontinuerligt lärande.
  • Planen på uppföljningen och bedömningen av den med understödet genomförda verksamhetens målsättningar är övertygande. Mottagaren av understödet bedömer verksamheten tillsammans med arbetslivspartner och studerande.

Genomförande av verksamheten

  • Tjänsten har planerats och verkställs i samarbete med arbetslivet.
  • Tjänstens innehåll besvarar identifierade kompetensbehov.
  • Medlen och kanalerna för studeranderekrytering har definierats på ett ändamålsenligt sätt samt specificerats.
  • Åtgärderna inom handledning har planerats på ett professionellt sätt och verkställandet av åtgärderna utgör en del av tjänsten. Det är möjligt att förverkliga handledningsåtgärderna med det ansökta understödet. 

Kostnadsberäkning och finansiering

  • Dispositionsplanen för understödet är helhetsekonomisk. Användningen av understödet allokeras till verkställande av utbildningen eller kompetenstjänsten.

Varje delområde bedöms på en skala från 0 till 2 (0 uppfylls ej, 1 uppfylls, 2 uppfylls väl). Understöd beviljas inom ramen för det planerade anslaget och i princip för de ansökningar som får de högsta poängen i jämförelsen av ansökningar sinsemellan. Regional efterfrågan tas i beaktande i bedömningsskedet. Samma geografiska verksamhetsområde beviljas inte flera understöd med motsvarande innehåll, om efterfrågan enligt Skols bedömning inte är tillräcklig.

 

Minimikrav på beviljande av statsunderstöd 

För att understöd kan beviljas, skall ansökan om understöd fylla följande minimikrav. Följande punkter bedöms inte separat, men alla minimikrav bör fyllas i ansökan om understöd.

  • Målgruppen för utbildningen som verkställs med understödet motsvarar de målgrupper som beskrivits i ansökningsmeddelandet.
  • Arbetsgivarsamarbetspartner är minst två och de nämns i ansökan.
  • Verkställandet av utbildningen har förankrats hos verkställande arbetsgivarsamarbetspartner redan under ansökningstiden exempelvis genom intentionsavtal.
  • Utbildningen som verkställs med understödet innehåller de handledningsåtgärder som beskrivs under rubriken Utbildningens innehåll.
  • Priset på utbildningen som verkställs med understödet per studerande är högst det maximivärde som definierats i ansökningsmeddelandet.
  • Kompetensinnehållen som verkställs i utbildningen har beskrivits på ett tydligt sätt i understödsansökan, exempelvis med noggrannhet av examensdel. Ifall sökanden om understöd är anordnare av yrkesutbildning, skall de yrkesexamen och examensdelar som kompetenstjänstens innehåll bygger på nämnas i ansökan.
  • Det nuvarande utbudet på tjänster inom kontinuerligt lärande med motsvarande innehåll, samt hur utbildningen som verkställs med understödet ytterligare utökar det nuvarande utbudet på tjänster inom kontinuerligt lärande beskrivs tydligt i ansökan om understöd.
  • Sökanden om understöd har en plan på hur utbildningsmodellen eller kompetenstjänsthelheten kommer att inkluderas i sökandens grundläggande verksamhet efter utgången av understödets användningsperiod.
  • Enligt tidtabellen i färdplanen inleder minst hälften av det eftertraktade antalet studerande utbildningen innan datumet för inlämning av mellanredovisningen.

 

Förebyggande av dubbelfinansiering

Anordnaren av yrkesutbildning skall i ansökan om statsunderstöd avväga om den föreslagna utbildningen kan anordnas inom ramen för finansårets målinriktade antal studerandeår. I så fall finns det inga grunder för beviljande av statsunderstöd. 

Skols avväger och kontrollerar tillräckligheten av beviljade studerandeår utgående från statistiktjänsten Vipunens utfallsuppgifter innan betalningen av den andra finansieringsposten och i samband med kontrolleringen av slutredovisningen.

 

Betalning av statsunderstöd

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning betalar ut statsunderstödet i två rater. Den första raten betalas efter utgången av tidsfristen för sökande av ändring av understödsbeslutet. Den andra raten betalas ut efter att mellanredovisningarna kontrollerats. Den andra raten betalas ut endast om 50 % av det i understödsbeslutet eftertraktade antalet studerande har börjat studierna innan den 15 oktober 2025 och ifall projektet har framskridit enligt understödsbeslutet. Den första raten består av 50 % av summan av understödet och den andra raten av 50 % av summan av understödet.

 

Villkoren för användning av understödet

  • Understödet får användas endast för ändamål som överensstämmer med statsunderstödsbeslutet.
  • Understödet får användas endast inom den i understödsbeslutet specificerade tidsfristen.

 

Godtagbara kostnader

Godtagbara kostnader för understödet specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga Skols standardvillkor (skols.fi). De faktiska kostnaderna för projektet som beviljats understöd ska följas upp på ett separat kostnadsställe eller på motsvarande separata uppföljningsställe i bokföringen.

Mottagaren av understöd är förpliktad att konkurrensutsätta upphandlingarna enligt förfarandet som beskrivs i Skols standardvillkor. Skols rekommenderar att en inledande förfrågan skickas till minst tre anbudsgivare innan beslutsfattande ifall upphandlingens värde underskrider 30 000 euro (mervärdesskatt 0%). I regel skall alla upphandlingar till belopp av över 30 000 euro (mervärdesskatt 0%) konkurrensutsättas. Lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) skall iakttas i samband med upphandlingar som överskrider de nationella tröskelvärden för upphandlingar (oftast 60 000 e).

 

Skyldighet att meddela om utbildningsutbudet som finansieras med statsunderstöd 

Mottagare av statsunderstöd ska publicera uppgifterna om utbildningen som finansieras i Studieinfo-tjänsten.

 

Skyldighet att spara in uppgifter angående utbildningar i informationsresursen, att rapportera om studerandeuppgifter och att samla in studeranderespons

Anordnare av yrkesutbildning och läroanstalter inom det fria bildningsarbetet ska föra in uppgifterna om studierätt och prestationer i Den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning (KOSKI).

Högskolor skall föra in uppgifterna om studierätt och prestationer i Högskolornas nationella informationsresurs (VIRTA).

Mottagaren av understöd ska rapportera de av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning fordrade uppgifterna om studerandena i början av utbildningen samt samla in respons från studerandena genom Skols studeranderapporteringssystem.

 

Material som producerats med understödet och spridande av alster för vidare bruk

Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare ska uppges) eller motsvarande nyttjanderätt ska beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som understöds av Skols. Mottagaren av understöd ska göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).

 

Utredningsskyldighet och återbetalningsskyldighet

En utredning av hur projektet som beviljats statsunderstöd framskrider ska lämnas in (mellanredovisning). En utredning av hur projektet förverkligats och hur statsunderstödet använts (slutredovisning) ska lämnas in senast vid det datum som anges i understödsbeslutet. 

Mottagaren av understöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd samt eventuell dröjsmålsränta om understödet inte kan användas på det sätt som anges i understödsbeslutet.

Understödet kan inte ha använts på det sätt som anges i understödsbeslutet ifall antalet studerande som tagit emot studieplats eller som slutfört utbildningen betydligt avviker från det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande. Understöd ska återbetalas utgående från det eftertraktade antalet studerande i följande fall:

  • Ifall antalet studerande som tagit emot studieplats (personer som inlett utbildningen) betydligt avviker från det i understödsbeslutet angivna eftertraktade antalet studerande (under 75 %)
  • Ifall under 50 % av det i understödsbeslutet angivna eftertraktade antalet studerande slutför den planerade tjänsten (personer som slutfört utbildningen)
  • Ifall antalet personer som tagit emot studieplats är färre än det i understödsbeslutet angivna eftertraktade antalet studerande skall understöd återbetalas, om under 50 % av dem som tagit emot studieplats slutför den planerade tjänsten.

 

  • Som en person som inlett utbildningen beräknas en person som tagit emot en sådan studierätt som är inskriven i Skols finansieringskällkod.
  • Som en person som slutfört utbildningen beräknas en person som tagit emot en sådan studierätt som är inskriven i Skols finansieringskällkod och som i studieregistret har en prestation inskriven i motsvarande finansieringskällkod över målinriktade studier.

Understöd ska återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i beslutet) multiplicerat med det oförverkligade antalet studerande och eventuell dröjsmålsränta. Antalet studerande i procentkalkylen avrundas sedvanligt till heltal (halva studeranden avrundas uppåt). Beräkningen av beloppet på understöd som återbetalas grundar sig på faktiska antal studerande.

 

Gemensamma projekt

I gemensamma projekt mellan flera aktörer kan statsunderstöd beviljas till en mottagare som i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment kan vidarebefordra understödet eller en del därav för användning av en annan aktör för ett syfte som överensstämmer med beslutet om statsunderstöd. I så fall ska tillstånd för vidarebefordrande av understöd ingå i beslutet om statsunderstöd. Innan vidarebefordrande av statsunderstöd ska mottagaren av understöd ingå avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören/aktörerna som genomför verksamheten eller projektet (den som understödet vidarebefordras till). 

Aktören som understödet vidarebefordras till ska ha utbildningsformenlig och laglig behörighet att anordna utbildning som finansieras med vidarebefordrat statsunderstöd. På antagning av studerande och behörighet för studier tillämpar aktören som understödet vidarebefordras till det som stiftats i lagen om utbildningen i fråga. Mottagaren av det vidarebefordrade understödet är ansvarig för sparande av uppgifter gällande utbildningen i informationsresurserna. 

Mottagaren av understöd är ansvarig för rättsenlig användning av understödet även beträffande vidarebefordrat understöd. Mottagaren av statsunderstöd skall redovisa för användningen av statsunderstödet även beträffande vidarebefordrat understöd.

Villkoren för användning av statsunderstödet beskrivs noggrannare i Standardvillkor för statsunderstöd som beviljas av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.

 

Ta kontakt

Mähönen, Mikko
specialsakkunnig
(finansiering av kompetenstjänster, statsunderstöd, upphandlingar)