Skip to main content

Projektunderstöd för ökande av kompetens inom vatten- och avfallshantering, jord- och vattenbyggnad, planläggning och industriell träbyggnad

Statsunderstöd
Ansökningstid: 11.11.2024 14:00 - 9.12.2024 16:15

Ansökningstiden har avslutats.

Sammanfattning

Syftet med statsunderstödet är att 

  • öka kompetensen inom övergången till ren energi hos personer som är sysselsatta inom jord- och vattenbyggnadsbranschen
  • förstärka kompetensen särskilt inom lösningar inom kretsloppsekonomi och övergången till ren energi hos personer som är sysselsatta inom vatten- och avfallshantering
  • främja kompetensen inom övergången till ren energi inom planläggning
  • öka kompetensen gällande den totala byggprocessen inom industriell träbyggnad (planering, industriell prefabricering och byggplatsfunktioner) och byggherrekompetens.

Med statsunderstödet ordnas utbildning och kompetenstjänster för att bättre svara på kompetensbehoven inom övergången till ren energi på de ovannämnda branscherna. Den prognostiserade och akuta bristen på tillgång till arbetskraft på dessa branscher besvaras med att man utbildar personal som huvudsakligen redan är sysselsatt inom branschen.

Understödet kan ansökas av

  • anordnare av yrkesutbildning
  • universitet och yrkeshögskolor
  • läroanstalter inom det fria bildningsarbetet
  • Sameområdets utbildningscentral.

Även gemensamma projekt mellan flera olika aktörer kan förvekligas med statsunderstödet. Förfarandet har beskrivits under rubriken Gemensamma projekt

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) kan bevilja sammanlagt cirka 3,5 miljoner euro till detta statsunderstöd. 

Servicecentret strävar efter att fatta besluten senast den 13 december 2024.
 

Infomöte

Ett infomöte gällande ansökan om understöd ordnas på tisdagen den 17 november 2024 klockan 1011. Under infomötet svarar vi på frågor som skickats in i förväg och frågor som ställs under tillställningen. Infomötet ordnas på finska.

Författningar som tillämpas på understödet

Understödet beviljas som specialunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i statsunderstödslagen (688/2001).

Följande författningar tillämpas på understödet:

  • statsunderstödslagen (688/2001)
  • lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021)
  • lagen om yrkesutbildning (531/2017) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
  • lagen om fritt bildningsarbete (632/1998)
  • universitetslagen (558/2009)
  • yrkeshögskolelagen (932/2014)
  • lagen om Sameområdets utbildningscentral (252/2010)
  • lagen om nationella studie- och examensregister (884/2917).

 

Bakgrund

Efterfrågan på kompetens inom övergången till ren energi ökar på flera branscher. En djup förståelse av synpunkter som gäller hållbarhet samt förmåga att identifiera marknadsmöjligheter och anpassa sig till nya arbetsuppgifter som uppstår på grund av innovationer betonas i de nya kompetensbehoven, som berör både dem som redan är sysselsatta inom branschen och de proffs som övergår till nya uppgifter till exempel på grund av gröna investeringar. 

Jord- och vattenbyggnad, vatten- och avfallshantering samt byggnad och planläggning är tillsammans en betydande helhet inom övergången till ren energi som i och med förändringar i verksamhetsmiljön och nya investeringar förutsätter nytt kunnande. 

I regeringsprogrammet ingår betydande satsningar på investeringar som berör jord- och vattenbyggnad, exempelvis på trafikledsprojekt, minskningen av det eftersatta underhållet och främjandet av banprojekt. Dessa ökar behovet av kompetent arbetskraft på branschen. Dessutom ökar den geopolitiska osäkerheten, priset på energi och övergången till ren energi på kompetensbehoven. Även digitaliseringen av branschen, nya teknologier och krav på återvinning av material ökar vidare på nya slags utbildningsbehov.

Ökande av kompetens angår dem som redan är sysselsatta på branschen, men nytt kunnande behövs även för att övergå till branschen. Branschen har redan länge lidit av brist på kompetent arbetskraft samtidigt som digitalisering och den gröna övergången ger upphov till nya kompetensbehov inom branschen. Olika kompletterande och tilläggsutbildningar inom övergången till ren energi inom branschen kan besvara det ökande behovet av kunnande.

Vatten- och avfallshanteringen spelar en central roll inom övergången till ren energi och lösningar inom cirkulär ekonomi. Avfallshantering som bransch håller på att gå igenom betydande förändringar. Utmaningar angående resurseffektivitet sätter krav på effektiveringen av förebyggande, återvinning och övrigt utnyttjande av avfall. Samtidigt förändrar det ökande utnyttjandet av energi ur avfall hela verksamhetsfältet av avfallshantering. Dessutom har reglering av avfallshantering påverkats i betydlig mån av både ny nationell lagstiftning och Europeiska unionen. Förändringar på branschen har lyft fram nya kompetensbehov för att göra övergången till ren energi möjlig.

Vattenhantering har lidit av utmaningar med tillgången på arbetskraft, vilket har delvis varit en konsekvens av bristfälliga färidgheter. Beträffande övergången till ren energi är till exempel behandling av avloppsvatten en viktig del av miljövård. Övergången till ren energi kan dessutom ge upphov till nya affärsverksamhetsmöjligheter inom vatten- och avfallshantering.

Det finns en oro inom region- och samhällsplanering över tillräckligheten av planeringsresurser och de nya kompetenskraven. Bland annat det ökade behovet av planering, som har påverkats av urbanisering och investeringar i övergången till ren energi, och alltmer komplicerade arbetsuppgifter samt planeringsmetoder som förnyats (exempelvis digitalisering av branschen) har kontribuerat till denna situation.

Behärskande av verktyg inom regional- och stadsplaneringsekonomi samt social hållbarhet kommer att betonas vid sidan av traditionell planläggning inom planering av områdesanvändning. Även bekämpande av minskningen av biologisk mångfald, begränsning av och anpassande till klimatförändringen samt investeringar som förutsätts av övergången till ren energi diversifierar och ökar på efterfrågan på och kompetensbehoven inom planering av områdesanvändning. 

Industriell träbyggnad väcker ökat intresse både i Finland och internationellt. Enligt regeringsprogrammet ökas träbyggnad genom olika incitament och satsningar på utbildning inom branschen. För att kunna stöda tillväxten av industriell träbyggnad och branschens utveckling kommer man på byggbranschen i fortsättningen att behöva stark kompetens inom industriell träbyggnad.

Kompetensbehoven inom industriell träbyggnad gäller hela byggprocessen. Positiva tillväxtförväntningar prognostiseras beröra branschen såväl på hemmamarknaden som inom export. Detta förutsätter stark kompetens inom industriell träbyggnad som stöd för branschens kommersiella potential och för främjande av exportmöjligheter.
 

Utbildningens målgrupp och innehåll

Utbildningens målgrupp

De huvudsakliga målgrupperna för utbildningen eller kompetenstjänsten är sysselsatta personer och personer som befinner sig utanför arbetskraften. Målgruppen för denna understödsansökan är i synnerhet personer, som huvudsakligen redan är sysselsatta på de ovannämnda branscherna. Dessutom kan personer som är intresserade av att arbeta på branschen som utbildningen gäller delta i utbildningen.

Utbildningen skall planeras så att en sysselsatt person kan i realiteten delta i tjänsten vid sidan om arbete.

Arbetslösa arbetssökande kan inte vara den huvudsakliga målgruppen för utbildningen. En arbetslös person kan dock på eget initiativ söka in och bli intagen i utbildningen. Man skall i princip inte anta sådana personer i utbildningen som redan är examensstuderande på heltid.

Som studerande till utbildningen som finansieras kan antas en person som har ett sådant behov av kompetens som bestäms i statsunderstödsbeslutet och tillräckliga förutsättningar för att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga syftar till. Dessutom tillämpas vad som i lagen om utbildningen i fråga föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande och om behörighet för studier.

 

Utbildningens innehåll

Med statsunderstödet kan man finansiera till exempel följande utbildningsinnehåll:

Vatten- och avfallshantering

  • allmänna färdigheter gällande ekologi och cirkulär ekonomi inom vatten- och avfallshantering
  • kompetens inom hantering av avloppsvatten 
  • kompetens inom återanvändning av avloppsvatten
  • kompetens inom återvinning av avfall
  • kompetens inom lagstiftning och krav på återvinning

Jord- och vattenbyggnad:

  • allmän kompetens gällande ekologi och cirkulär ekonomi inom jord- och vattenbyggnad
  • kompetens inom rekonstruering av vatten- och jordområden
  • kompetens gällande översvämningar, kompetens inom extrema väderfenomen
  • kompetens inom lagstiftning
  • kompetens inom nya teknologier och digitalisering av branschen

Planläggning:

  • allmänna färdigheter inom planläggning
  • digitalisering av och verktyg inom planläggning
  • lagstiftning
  • kompetens inom planläggning som stöder övergången till ren energi

Industriell träbyggnad:

  • kompetens inom planering och industriell prefabricering
  • byggkompetens
  • byggherrekompetens
  • kommersialisering och kompetens gällande innovationer

Innehållen för utbildning som regleras av lagen om yrkesutbildning skall följa examensgrunderna för grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen. 

Innehållen för utbildning som regleras av yrkeshögskolelagen eller universitetslagen bör redan inkluderas i examen som anordnas vid universitetet eller som tidigare har anordnats som en del av examensutbildning. 

Projektet som förverkligas med understödet ska innehålla tillräckligt med följande till målgruppen riktade åtgärder, som även tar i beaktande metoden för genomförande av studier:

  • till målgruppen inriktat studerandeanskaffande
  • karriärvägledning och utvecklande av karriärplaneringsfärdigheter, handledning i lärandekompetens och studiefärdigheter, identifiering av olika inlärningssvårigheter och pedagogiskt stöd, samt andra eventuella handledningsåtgärder
  • övriga stödåtgärder, exempelvis språkstöd och stöd för digitala färdigheter samt handledning och stöd som sker på arbetsplatser.

Användningstiden för understödet som beviljas är 13.12.2024–31.3.2026.

Verksamheten som finansieras ska vara avgiftsfri för deltagare.
 

Hur ansöker man om finansiering?

Ansökan om finansiering görs via e-tjänsten. Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten kan sökanden ta kontakt med den ansvariga för förberedande av understödet.

Ansökan kan inte skickas in via e-tjänsten efter utgången av ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan anländer inom utsatt tid. Beslutet om understöd skickas till sökanden per e-post via e-tjänsten.

Ett infomöte gällande ansökan om understöd ordnas på tisdagen den 17 november 2024 klockan 10–11. Under infomötet svarar vi på frågor som skickats in i förväg och frågor som ställs under tillställningen. Infomötet ordnas på finska. Du kan anmäla dig till infomötet och/eller skicka in en fråga via länken i övre delen av denna sida.

Ytterligare information och rådgivning i första hand från den ansvariga för förberedande av understödet. Observera att din fråga kanske redan har besvarats här: Ofta frågade frågor gällande statsunderstöd (på finska, skols.fi). 

Ansvarig för förberedande av understödet: 

Krista Paavola, specialsakkunnig

krista.paavola@jotpa.fi

telefon +358 295 331 304.

 

Vilka är grunderna för bedömningen av ansökningar?

Urvalsgrunderna

Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:

  • Verksamhetsplanen är arbetslivsinriktad och har konstruerats och förverkligas i samarbete med arbetslivet.
  • Kompetenstjänstens genomförandemetod möjliggör deltagande vid sidan av arbetet.
  • Tidtabellen och varaktigheten av kompetenstjänsten som förverkligas är realistisk och ändamålsenlig med hänsyn till det planerade innehållet, den eftertraktade målgruppen och användningstiden för understödet.
  • Den nationella eller verksamhetsområdets arbetsmarknadssituation har tagits i beaktande i målgruppen, verkställandet och innehållen av tjänsten.
  • Planen på studerandeanskaffande är konkret och övertygande och har tagit den eftertraktade målgruppen i beaktande.
  • Planen för stöd under studierna är övertygande och har tagit i beaktande den eftertraktade målgruppen. Sökanden har färdigheter att förverkliga de planerade stödåtgärderna.
  • Planen på handledning under studierna är övertygande och har tagit i beaktande den eftertraktade målgruppen. Sökanden har färdigheter att förverkliga handledning. 
  • Ansökan är helhetsekonomisk.
  • Tjänsten testkör, experimenterar med eller etablerar förfaranden, genomförandemetoder, innehållskombinationer av studier eller samarbetsmodeller som är nya i förhållande till sökandens grundläggande verksamhet.
  • Sökanden presenterar en tydlig plan på hur förfaranden ovan kommer att implementeras och/eller spridas i den egna organisationen eller i vidare utsträckning.

Varje delområde bedöms på en skala från 1 till 4. Understöd beviljas inom ramen för det planerade anslaget och i princip för de ansökningar som får de högsta poängen i jämförelsen av ansökningar sinsemellan. Den regionala efterfrågan tas i beaktande i bedömningen av ansökningarna. Samma verksamhetsområde beviljas inte flera understöd med motsvarande innehåll, om efterfrågan enligt Skols bedömning inte är tillräcklig.

 

Förebyggande av dubbelfinansiering

Anordnaren av yrkesutbildning skall i ansökan om statsunderstöd avväga om den föreslagna utbildningen kan anordnas inom ramen för finansårets målinriktade antal studerandeår. I så fall finns det inga grunder för beviljande av statsunderstöd. 

Skols avväger och kontrollerar tillräckligheten av beviljade studerandeår utgående från statistiktjänsten Vipunens utfallsuppgifter innan betalningen av den andra finansieringsposten och i samband med kontrolleringen av slutredovisningen.

 

Betalning av statsunderstöd

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning betalar ut statsunderstödet i två rater. Den första raten betalas efter utgången av tidsfristen för sökande av ändring av understödsbeslutet. Den andra raten betalas ut efter att mellanredovisningarna kontrollerats. Den andra raten betalas ut om 40 % av det i understödsbeslutet eftertraktade antalet studerande har börjat studierna innan den 1 oktober 2025 och ifall projektet har framskridit enligt beslutet om understöd. Den första raten består av 70 % av summan av understödet och den andra raten av 30 % av summan av understödet. 

 

Villkoren för användning av understödet

  • Statsunderstödet får användas endast för ändamål som överensstämmer med statsunderstödsbeslutet.
  • Statsunderstödet får användas endast inom den i understödsbeslutet specificerade tidsfristen.

 

Godtagbara kostnader

Godtagbara kostnader för understödet specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga Skols standardvillkor (skols.fi). De faktiska kostnaderna för projektet som beviljats understöd ska följas upp på ett separat kostnadsställe eller på motsvarande separata uppföljningsställe i bokföringen.

Mottagaren av understöd är förpliktad att konkurrensutsätta upphandlingarna enligt förfarandet som beskrivs i Skols standardvillkor. Skols rekommenderar att en inledande förfrågan skickas till minst tre anbudsgivare innan beslutsfattande ifall upphandlingens värde underskrider 30 000 euro (moms 0%). I regel skall alla upphandlingar till belopp av över 30 000 euro (moms 0%) konkurrensutsättas. Lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) skall iakttas i samband med upphandlingar som överskrider de nationella tröskelvärden för upphandlingar (oftast 60 000 e).

 

Skyldighet att meddela om utbildningsutbudet som finansieras med statsunderstöd

Mottagare av statsunderstöd ska publicera uppgifterna om utbildningen som finansieras i Studieinfo-tjänsten.

 

Skyldighet att spara in uppgifter angående utbildningar i informationsresursen, att rapportera om studerandeuppgifter och att samla in studeranderespons

Anordnare av yrkesutbildning och läroanstalter inom det fria bildningsarbetet ska föra in uppgifterna om studierätt och prestationer i Den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning (KOSKI).

Högskolor bör föra in uppgifterna om studierätt och prestationer i Högskolornas nationella informationsresurs (Virta).

Mottagaren av understöd ska rapportera de av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning fordrade uppgifterna om studerandena i början av utbildningen samt samla in respons från studerandena genom Skols studeranderapporteringssystem.

 

Material som producerats med understödet och spridande av alster för vidare bruk

Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare ska uppges) eller motsvarande nyttjanderätt ska beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som understöds av Skols. Mottagaren av understöd ska göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).

 

Utredningsskyldighet och återbetalningsskyldighet

En utredning av hur projektet som beviljats statsunderstöd framskrider ska lämnas in (mellanredovisning). En utredning av statsunderstödets genomförande och användning (slutredovisning) ska lämnas in senast vid det datum som anges i understödsbeslutet. 

Mottagaren av understöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd samt eventuell dröjsmålsränta om understödet inte kan användas på det sätt som anges i understödsbeslutet.

Understödet kan inte ha använts på det sätt som anges i understödsbeslutet ifall antalet studerande som tagit emot studieplats betydligt avviker från det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande (studerande som tagit emot studieplats är färre än 75 % av det i beslutet angivna antalet studerande).

Som studerande som tagit emot studieplats beräknas en person som tagit emot en sådan studierätt som är inskriven i Skols finansieringskällkod.

Understöd ska återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i beslutet) multiplicerat med det oförverkligade antalet studerande och eventuell dröjsmålsränta. Antalet studerande i procentkalkylen avrundas sedvanligt till heltal (halva studeranden avrundas uppåt).

 

Gemensamma projekt

I gemensamma projekt mellan flera aktörer kan statsunderstöd beviljas till en mottagare som i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment kan vidarebefordra understödet eller en del därav för användning av en annan aktör för ett syfte som överensstämmer med beslutet om statsunderstöd. I så fall ska tillstånd för vidarebefordrande av understöd ingå i beslutet om statsunderstöd. Innan vidarebefordrande av statsunderstöd ska mottagaren av understöd ingå avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören/aktörerna som genomför verksamheten eller projektet (den som understödet vidarebefordras till). 

Aktören som understödet vidarebefordras till ska ha utbildningsformenlig och laglig behörighet att anordna utbildning som finansieras med vidarebefordrat statsunderstöd. På antagning av studerande och behörighet för studier tillämpar aktören som understödet vidarebefordras till det som stiftats i lagen om utbildningen i fråga. Mottagaren av det vidarebefordrade understödet är ansvarig för sparande av uppgifter gällande utbildningen i informationsresurserna.

Mottagaren av understöd är ansvarig för rättsenlig användning av understödet även beträffande vidarebefordrat understöd. Mottagaren av statsunderstöd skall redovisa för användningen av statsunderstödet även beträffande vidarebefordrat understöd.

Ta kontakt

Paavola, Krista
specialsakkunnig
(finansiering av kompetenstjänster, statsunderstöd, upphandlingar)