Skip to main content

Preliminära resultat av brevpostexperimentet och pilotprojektet för uppsökande verksamhet har publicerats i interimsrapporten

Meddelande
22.11.2024
Voiko koulutustietoa jakamalla saada ihmiset kouluttautumaan enemmän? Kirjepostikokeilun ja Hakevan toiminnan pilotin väliraportti 22.11.2024.

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) har idag publicerat preliminära resultat av forskningshelheten, som utreder om emottagande av information gällande utbildning och deltagande i utbildningsrelaterad vägledning ökar sannolikheten att lågutbildade personer söker sig till utbildning.

I forskningshelheten ingår två delar, brevpostexperimentet och pilotprojektet för uppsökande verksamhet. Näringslivets forskningsinstitut ETLA och Ekonomins forskningsinstitut LABORE har planerat de experimenterande försöken och bedömer deras inverkningar på deltagande i utbildning. Även Arbetshälsoinstitutet har utfört kvalitativ bedömning i pilotprojektet för uppsökande verksamhet. 

Forskningshelheten inleddes år 2022. Interimsrapporten som nu publicerats presenterar preliminära resultat av forskningshelheten. De slutliga resultaten av registeruppföljningen blir klara i slutet av år 2025. Akademisk forskning om ämnet fortsätter ännu efter år 2025.

Forskningen utredde om delande av utbildningsinformation är till nytta

I bakgrunden till forskningshelheten står tidigare forskningsdata om hur lågutbildade personer (i synnerhet personer vars utbildning bygger på grundstadiet) deltar mindre aktivt i vuxenutbildning än högutbildade personer. Lågutbildade personer kunde dock dra större nytta av tilläggsutbildning än de personer som aktivt deltar i vuxenutbildning.

En potentiell orsak till den låga nivån av deltagande hos lågutbildade personer är brist på information om fördelarna som utbildning för med sig eller om utbildningsmöjligheter.

Forskningshelheten letade efter svar på en viktig fråga i samhället: Kan beslutsfattare och myndigheter bättra på de i utbildningen underrepresenterade gruppernas deltagande i utbildning med att erbjuda dem information som särskilt riktats till dessa grupper?

År 2022 inledde Skols forskande experimentverksamhet för att hitta pålitliga och kostnadseffektiva lösningar på frågan.

Forskningen bestod av två randomiserade prov. Proven producerar pålitlig information om effektiviteten och kostnadseffektiviteten av de två åtgärderna som utvalts för prövning.

Brevet påverkade inte deltagande i utbildning

I februari 2023 skickades ett brev till 50 000 randomiserat utvalda personer i arbetsför ålder som hade avlagt examen högst på grundstadiet. Brevet berättade om fördelar med utbildning. I brevet fanns ihopsamlade de viktigaste adresserna som erbjuder information om utbildningsmöjligheter och förmåner gällande utbildning. En del av personerna fick samma meddelande även per e-post.

Med hjälp av registermaterial uppföljde forskarna om mottagarna av brevet deltog mer aktivt i utbildning än kontrollgruppen, alltså motsvarande grupp av personer som inte fick brevet. Forskning gällande brevpostexperimentet utförs av Etla och Labore.

Enligt preliminära resultat och registeruppföljning påverkade brevpostexperimentet inte deltagande i utbildning. Brevposten ökade inte heller på informationssökning gällande studier.

Den ansvariga för forskningshelheten, projektchef Milma Arola från Skols, anser slutsatsen av brevpostexperimentet som nyttig:

”Även om det ser ut som om att brevpostexperimentet inte påverkade deltagande i utbildning, var det lönsamt att utföra experimentet. Vi fick pålitlig information om hur delande av information på detta sätt inverkar på deltagande i utbildning. Ett generellt brev är inte en fungerande åtgärd, ifall målsättningen är att aktivera grupper som är underrepresenterade i utbildning,” konstaterar Arola.

Vägledning fördes till arbetsplatser i pilotprojektet för uppsökande verksamhet

I pilotprojektet för uppsökande verksamhet utformades en tjänstemodell som gick ut på att söka lågutbildade personer (vars högsta nivå av utbildning är på grundstadiet) på små verksamhetsställen som sysselsätter 5–149 personer. Sammanlagt 17 tjänsteproducenter på utbildnings- och träningsbranschen konkurrensutsatta av Skols tog kontakt med dessa verksamhetsställen och ordnade vägledning gällande utbildning till personalen på intresserade arbetsplatser. Vägledning ordnades antingen i grupper eller individuellt. I varje vägledning deltog minst en person som avlagt högst en allmänbildande utbildning.

I utformningen av forskningen uppföljs olika geografiska områden i Finland. En del av dessa områden har erbjudit tjänsten, medan andra inte har gjort det. Detta möjliggör att områdena kan jämföras utgående från omfattande registermaterial. 

Vägledningsmötena lovordades av alla parter

Pilotprojektet för uppsökande verksamhet har påvisat att lågutbildade personer kan nås med utbildningsrelaterad information på arbetsplatser och att en tjänst lik den som experimenterades genom pilotprojektet kan genomföras. I hade tjänsteproducenterna svårigheter med att nå arbetsgivare och göra erbjudan av tjänsten lockande för arbetsgivaren. Med kreativa lösningar och anpassande av tjänsten utformades tjänsten slutligen till en gemensam succé. I november 2024 har sammanlagt 1 260 stycken vägledningar ordnats, och 1 600 personer med högst allmänbildande utbildning har deltagit i dem. Vägledningarna har varit mångsidiga: en del har ordnats i vidare omfattning till hela personalen, en del individuellt, en del på arbetsplatsen och på arbetstid, och en del utanför arbetsplatsen och utanför arbetstid.

Enligt forskningsintervjuerna som utförts av Arbetshälsoinstitutet har tjänsteproducenterna som ordnat dessa evenemang ansett pilotprojektets mål som betydelsefulla och viktiga. 

Personerna som deltog i evenemangen gällande utbildningsmöjligheter upplevde också att tillfällena var till nytta. Enligt forskningsresultat var arbetstagare samtidigt både kunskapstörstande och försiktiga. Deltagarna berättade att de kom på nya idéer gällande studier och karriärplanering.

Enligt forskningsintervjuerna ansåg arbetsgivarna tjänsten och dess målsättningar som på många sätt nyttiga för arbetstagarna, men även i vidare omfattning för arbetsgivare och samhället. I och med evenemangen fick arbetsgivare mer kunskap om utbildningsbakgrunderna hos sina arbetstagare. Dessutom förbättrades arbetsgivarnas uppfattning om nuvarande praxis inom utbildning.

Registeruppföljningen av uppsökande verksamhet blir färdigt år 2025. Registeruppföljningen kommer att visa ifall pilotprojektet har påverkat deltagande i utbildning.

”Pilotprojektet för uppsökande verksamhet har varit en enastående nationell ansträngning. Dessa preliminära kvalitativa resultat är glädjeväckande. Jag ser med spänning fram emot att utforska resultaten och att se, ifall pilotprojektet har inverkat på deltagande i utbildning. Informationen från forskningen hjälper med att allokera finansiering på ett rådligt sätt,” Arola berättar.

Läs projektchefens text om forskningsresultaten (på finska)

Forskningen fortsätter år 2025

Registeruppföljningen av brevpostexperimentet och pilotprojektet för uppsökande verksamhet fortsätter år 2025. Skols publicerar slutrapporten om forskningshelheten år 2025. Akademisk forskning fortsätter även efter år 2025.

Offentliggörande av interimsrapporten

Preliminära resultat av forskningshelheten presenterades i webbevenemanget som ordnades av Skols på fredagen den 22 november 2024. Inspelningen av tillfället kan senare ses på Skols YouTube-kanal.

Kontakta oss

Arola, Milma
projektchef
(underrepresenterade grupper)
Hakanen, Jarno
utvecklingschef
(nätverkssamarbete inom kontinuerligt lärande, strategisk planering)