Hyppää sisältöön
Vaaleatukkainen nainen hymyilee kameran suuntaan ja kävelee olkalaukku ja muistikirja kädessä hoitajan vaatteet päällään.

Hankkeen avulla parannetaan työntekijän mahdollisuuksia työn ohessa opiskeluun.

Hanke työn ohessa opiskelun vahvistamiseksi

Hallitus on päättänyt toteuttaa työn ohessa opiskelun pilotointi- ja kehittämishankkeen vuosina 2025–2026 (tem.fi). Hankkeen tarkoituksena on kehittää työn ja opintojen yhteensovittamista ja helpottaa osaavan työvoiman saatavuutta työvoimapula-aloilla. Hankkeeseen esitetään vuoden 2025 talousarviossa 10 miljoonaa euroa (valtioneuvosto.fi).  

Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa) vastaa hankkeen toteuttamisesta ja on käynnistänyt valtionavustushaun marraskuussa 2024.

 

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen taustalla on tarve pilotoida ja kehittää työn ohessa opiskelun malleja tilanteessa, jossa aikuiskoulutustuki ei enää ole työntekijän käytettävissä päätoimisen opiskelun tukemiseksi.

Hankkeessa kehitetään joustavampia ura- ja koulutuspolkuja sellaisissa sosiaali- ja terveysalan ja kasvatusalan tutkintokoulutuksissa, joissa:

  • on käytetty runsaasti aikuiskoulutustukea
  • tutkinnon suorittaneista ammattilaisista on akuutti pula työmarkkinoilla
  • on paljon pakollisia harjoittelujaksoja.

Hankkeen avulla parannetaan työntekijän mahdollisuuksia työn ohessa opiskeluun siten, että koulutuksen toteuttaja ja työnantaja kehittävät tarvittavia järjestelyjä tiiviissä yhteistyössä. Lisäksi kannustetaan työnantajia mahdollistamaan työaikana tapahtuvaa opiskelua korvaamalla rajatusti tästä aiheutuvia kustannuksia. 

Tavoitteena on, että työssä olevat henkilöt voivat jatkaa työntekoa osaamisen kehittämisen aikana.  

Koulutuksen toteuttajan ja työnantajan tulee löytää yhdessä sellaisia opintojen toteutustapoja, jotka edellyttävät opintojaan suorittavalta työntekijältä mahdollisimman vähän poissaoloa työstä. Hankkeessa tuetaan rahallisesti tätä. 

 

Mukana olevat koulutukset

Pilottihanke kohdentuu erityisesti sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan sisäisiin ammatti- ja urasiirtymiin sekä pätevöitymiseen nykyisissä tehtävissä.  

Työn ohessa opiskelu tällaisilla aloilla vaatii uudenlaisia järjestelyjä sekä työpaikoilla että koulutusorganisaatioissa. Tavoitteena on, että pilotoinnin jälkeen malleja voitaisiin hyödyntää myös muilla toimialoilla sekä muihin tutkintoihin johtavissa koulutuksissa.  

Pilotoinnin piiriin tulee vuonna 2025 yhteensä noin 1 900 opiskelijaa erityisesti seuraavissa koulutuksissa:

  • sairaanhoitaja
  • sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
  • sosionomi
  • kasvatustieteiden kandidaatti tai maisteri, varhaiskasvatuksen opettaja
  • erityisopettaja.

Mahdollisia muita mukana olevia koulutuksia voivat olla sellaiset tutkinto-opinnot, jotka vastaavat Hankkeen tavoitteet -kohdassa mainittuja ehtoja.

 

Myönnettävä rahoitus

Jotpa myöntää pilotointi- ja kehittämisrahoituksen kokonaisuudessaan korkeakouluille ja ammatillisen koulutuksen järjestäjille, jotka käyttävät osan rahoituksesta koulutuksen uudenlaisten järjestelyjen suunnitteluun ja seurantaan sekä osallistujien ohjaukseen ja tukemiseen.  

Kyseessä ei ole yksittäiselle opiskelijalle maksettava etuus. Tämän hankkeen rahalla ei siis voida maksaa opiskelijalle toimeentuloa opiskelun ajalta.

 

Hankkeen yksi tarkoitus on kannustaa työnantajia mahdollistamaan työaikana tapahtuvaa opiskelua ja edistää työntekijöiden jatkuvaa oppimista.

Koulutuksen toteuttajat maksavat osan rahoituksesta työnantajalle korvauksena niistä järjestelyistä, joita työpaikalla on tehty työntekijän työn ohessa opiskelun seurauksena. Tällaisia kustannuksia voivat olla esimerkiksi sijaisjärjestelyistä aiheutuvat kustannukset. Hankkeessa ei ole tarkoitus eikä mahdollista suoraan korvata opiskelevan työntekijän palkkakustannuksia.  

 

Rahoitusta myönnetään enintään 15 kuukauden ajalle.

Varsinaisen koulutuksen järjestäminen rahoitetaan korkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen perusrahoituksella kuten aikaisemminkin. 

 

Tulosten ja vaikutusten seuranta

Hankkeessa tuotetaan tietoa siitä, mitkä järjestelyt työn ohessa opiskelun toteuttamiseksi ovat tehokkaita ja toimivia. Jotpa raportoi työllisyyden ja yrittäjyyden ministerityöryhmälle hankkeen etenemisestä neljännesvuosittain, ensimmäisen kerran tammikuussa 2025. Seurannassa tuotetaan tietoa eri malleilla ja eri koulutuksissa toteutetun työn ohessa opiskelun kustannuksista, tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta. Jotpa voi tehdä seurantaa ulkoisen palveluntuottajan avulla.

Vaikuttavuuden arvioinnissa otetaan huomioon vaikutukset työllisyyteen, tuloihin ja ammattisiirtymiin. Vaikuttavuutta koskevia, kattavia tuloksia on mahdollista saada siinä vaiheessa, kun koulutukseen osallistuvat ovat opintojensa loppuvaiheessa. 

 

Usein kysytyt kysymykset hankkeesta

Alla on listattu useimpia kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Ketkä ovat koulutuksen kohderyhmää?

Tässä hankkeessa vahvistetaan erityisesti sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan sisäisiä ammatti- ja urasiirtymiä sekä pätevöitymistä nykyisissä tehtävissä.  

Esimerkiksi koulutukseen osallistuja voi olla  

  • varhaiskasvatusalalla työskentelevä lastenhoitaja, joka aloittaa pätevöitymisen korkeakoulussa kohti varhaiskasvatuksen opettajan ammattia  
  • päiväkodin johtajana työskentelevä henkilö, jolta puuttuu ylempi korkeakoulututkinto, joka vaaditaan tehtävässä toimimiseen vuodesta 2030 alkaen  
  • lähihoitaja, jonka tavoitteena on sairaanhoitajan tutkinto
  • hoiva-avustaja, jonka tavoitteena on suorittaa lähihoitajan tutkinto
  • henkilö, joka työskentelee sosiaali- ja terveysalan tai kasvatusalan tehtävissä ilman pätevyyttä ja joka haluaa suorittaa kesken jääneet opinnot loppuun.

Pilottihankkeissa tällaisille henkilöille etsitään koulutuksen toteuttajan ja työnantajan yhteistyössä sellaisia koulutusratkaisuja, jotka mahdollistavat opinnot työn ohessa ja joissa opinnot aiheuttavat mahdollisimman vähän poissaoloja työstä.

Tässä vaiheessa pilotin kohteena ovat erityisesti ne sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutukset ja ammatit, joissa aikuiskoulutustukea hyödynnettiin eniten ja joihin kuuluu pakollista harjoittelua tai muuta pakollista poissaoloa työstä.

Aikuiskoulutustuki on ollut merkittävässä roolissa myös eräissä suojelualan koulutuksissa, kuten paloesimiehen ja hätäkeskuspäivystäjän tutkinnossa. Jotpan ei kuitenkaan ole mahdollista myöntää valtionavustusrahoitusta muille kuin opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan korkeakouluille, koulutuksen järjestäjille ja ylläpitäjille sekä Saamelaisalueen koulutuskeskukselle. 

Voinko saada rahallista tukea Jotpalta opiskeluitani varten?

Opiskelijat eivät voi itse hakea valtionavustusta. Kyseessä ei ole opiskelijalle maksettava etuus. Tämän hankkeen rahalla ei siis voida maksaa opiskelijalle toimeentuloa opiskelun ajalta. Tavoitteena on, että opiskelijan pääasiallinen tulo tulisi edelleen palkasta. Koulutuksen toteuttaja eli korkeakoulu tai ammatillisen koulutuksen järjestäjä hakee Jotpalta valtionavustusta.

Korvaako tämä hanke aikuiskoulutustuen?

Ei korvaa. Kyseessä ei ole opiskelijalle maksettava etuus. Hankkeen tavoite on kehittää malleja siihen, ettei opintojen ja erityisesti niiden sisältämien pakollisten harjoittelujaksojen vuoksi tarvitsisi olla poissa työstä ja että opiskelijan pääasiallinen tulo tulisi edelleen palkasta. Tämä on myös työnantajan etu, kun työntekijä joutuu olemaan mahdollisimman vähän poissa työstä opintojensa takia, työntekijä pystyy pätevöitymään omalla alallaan ja työnantaja saa koulutuksen päätteeksi osaavamman työntekijän. Tavoite on tehdä työn ja opiskelun yhdistämisestä sujuvampaa nyt, kun aikuiskoulutustukea ei voi enää käyttää ja yhä harvempi jää pois työstä opintovapaalle.

Maksetaanko harjoittelusta palkkaa tämän hankkeen rahalla?

Ei makseta. Työnantaja voi maksaa opintojaan suorittavalle työntekijälle palkkaa koulutuksen ajalta. Tämä riippuu työnantajasta. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus ei voi puuttua opintojen tai harjoittelun palkallisuuteen.  

Hankkeessa tuetaan rahallisesti koulutuksen toteuttajaa ja työnantajaa, joiden tulisi löytää yhdessä sellaisia opintojen toteutustapoja, jotka edellyttävät mahdollisimman vähän poissaoloa työstä. Hankkeen tärkeimpiä tavoitteita on kannustaa työnantajia mahdollistamaan työaikana tapahtuvaa opiskelua uusilla tavoilla ja edistämään työntekijöiden jatkuvaa oppimista. Tarkoituksena on, että myös työnantaja osallistuu osaltaan työn ohessa opiskelun kustannuksiin.

Miten voin hakea hankkeessa kehitettävään koulutukseen?

Koulutuksen toteuttaja eli korkeakoulu tai ammatillisen koulutuksen järjestäjä hakee meiltä valtionavustusta. Olemme avanneet valtionavustushaun marraskuussa 2024, ja avustusta saaneet koulutuksen toteuttajat käynnistävät koulutuksia vuoden 2025 aikana sitä mukaa kuin koulutuksen toteuttajat ja työnantajat ovat saaneet toteutusmallit valmisteltua.  

Voit seurata hankkeen etenemistä verkkosivuillamme www.jotpa.fi. Tiedotamme siellä valtionavustusta saaneiden koulutusten toteuttajien nimet avustushaun jälkeen.  

Sen jälkeen voit seurata toteuttajien verkkosivuja ja hakea opintoihin koulutuksen toteuttajan julkaisemien hakujen kautta.  

Useimmat koulutukset löytyvät myös Opintopolku-palvelusta (opintopolku.fi)

Koulutuksen toteuttaja voi tehdä myös opiskelijahankintaa, jossa opiskelijat löydetään esimerkiksi työnantajan tai kohdennetun markkinoinnin kautta. Koulutuksen toteuttaja vastaa opiskelijavalinnasta. 

Lisääkö tämä hanke koulutuspaikkoja?

Ei lisää. Tämän hankkeen avulla koulutuksen toteuttajien on mahdollista kehittää uudenlaisia opiskelun malleja nykyisten opiskelijamäärien puitteissa. Varsinainen koulutus järjestetään koulutuksen toteuttajan perusrahoituksella tai muulla erillisrahoituksella.

Mihin tavoitellut opiskelijamäärät perustuvat?

Arvio opiskelijamääristä perustuu aikuiskoulutustukea käyttäneiden tutkinto-opiskelijoiden määriin.

Vuonna 2021 suoritetuista tutkinnoista aikuiskoulutukea on käyttänyt:

  • sairaanhoitajan tutkintoon 726 opiskelijaa
  • sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon 523 opiskelijaa
  • sosiaalialan sosionomin tutkintoon 439 opiskelijaa
  • kasvatustieteiden kandidaatin, varhaiskasvatuksen opettajan tutkintoon 73 opiskelijaa.

Yllä olevat koulutukset ovat sosiaali- ja terveysalan ja kasvatusalan tutkintokoulutuksia, joissa:

  • on käytetty runsaasti aikuiskoulutustukea
  • tutkinnon suorittaneista ammattilaisista on akuutti pula työmarkkinoilla
  • on paljon pakollisia harjoittelujaksoja.
Voiko hankkeen rahoituksella edistää tutkintoon johtavaa koulutusta esimerkiksi sairaanhoitajan tai sosionomin tutkintoon?

Kyllä, hankkeeseen liittyvällä valtionavustuksella voi edistää juuri yllä mainittuihin tutkintoihin johtavaa koulutusta, joka tapahtuu työn ohessa. 

Voivatko oppisopimusopiskelijat osallistua hankkeessa kehitettäviin koulutuksiin?

Kyllä voivat. Tässä hankkeessa voidaan kehittää myös oppisopimuskoulutusta. Hanke ei vaikuta koulutuskorvausten maksamiseen. 

Voivatko erillisrahoitteisessa tai lisärahoitteisessa koulutuksessa olevat opiskelijat osallistua hankkeessa kehitettäviin koulutuksiin (muut kuin perusrahoituksella olevat koulutukset)?

Kyllä voivat. Muulla rahoituksella järjestettävä koulutus voi olla esimerkiksi varhaiskasvatuksen tai erityispedagogiikan kelpoisuuden tuottavat opinnot. Tällaisten koulutusten kehittämiseen voidaan myöntää hankkeen rahoitusta, ja niissä opiskelevat henkilöt voivat osallistua koulutuksiin.  

Hankkeen rahoitusta ei kuitenkaan myönnetä koulutuksiin, jotka toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön kunnille myöntämällä rahoituksella varhaiskasvatuksen tilauskoulutukseen.

Myönnetäänkö rahoitusta vain valtakunnallisille verkostoille vai voiko myös alueellinen verkosto olla hakijana?

Emme arvota alueellisia, paikallisia ja valtakunnallisia toteutuksia keskenään. Tärkeintä on tavoitteen mukaisen jatkuvan oppimisen palvelutarjonnan lisääminen ja työmarkkinoiden osaavan työvoiman saatavuushaasteisiin vastaaminen. Harkintaa ja suunnittelua kannattaa tehdä työmarkkinatarpeiden perusteella. Työelämä- ja työmarkkinarelevanssia arvioimme suhteessa suunniteltuun toteutusalueeseen.  

Jotpan rahoituksella voi siis toteuttaa palvelua paikallisiin, alueellisiin, monialueellisiin tai valtakunnallisiin tarpeisiin, riippuen suunnitellun koulutuspalvelun sisällöstä ja tarpeista. Valtionavustusta haettaessa hakulomakkeella tulee arvioida suunnitellun palvelun kohdentamista eri alueille maakunnittain. Hakulomakkeella voi valita joko alueellisen tai valtakunnallisen toteutuksen. 

Kuinka paljon koulutuksen toteuttaja saa valtionavustusta käyttöönsä?

Valtionavustusta voidaan myöntää enintään 5200 euroa yhtä suunniteltua opiskelijaa kohden. Tästä summasta koulutuksen toteuttaja voi käyttää enintään 40 %. Jotpan arvion mukaan tämä tarkoittaa noin 120 euroa kuukaudessa opiskelijaa kohden. Arvio perustuu siihen, että avustuksen työnantajalle korvattavaa osuutta käytetään 15 kuukauden ajan.

Kuka päättää opiskelijavalinnoista?

Koulutuksen toteuttaja vastaa opiskelijavalinnasta lainsäädäntönsä mukaisesti. Tässä hankkeessa ei puututa opiskelijavalintaan, koulutuksen sisältöön, opetussuunnitelmiin tai koulutuksen tavoitteisiin. Hankkeessa rahoitetaan muun muassa opetusjärjestelyitä, joustavien suoritustapojen ja harjoittelujen toteutusten käytännön järjestelyjä. 

Mitä hyötyä tästä hankkeesta on työnantajalle?

Hankkeen avulla parannetaan työntekijän mahdollisuuksia työn ohessa opiskeluun siten, että koulutuksen toteuttaja ja työnantaja kehittävät tarvittavia järjestelyjä tiiviissä yhteistyössä. Tämä on myös työnantajan etu, kun työntekijä joutuu olemaan mahdollisimman vähän poissa työstä opintojensa takia, työntekijä pystyy pätevöitymään omalla alallaan ja työnantaja saa koulutuksen päätteeksi osaavamman työntekijän. 

Kuinka paljon työnantaja saa korvausta työntekijän opiskelusta ja miten sitä voi saada?

Valtionavustusta voidaan myöntää enintään 5200 euroa yhtä suunniteltua opiskelijaa kohden. Tästä summasta työnantajalle korvattaviin kustannuksiin voi käyttää enintään 60 %. Jotpan arvion mukaan tämä tarkoittaa noin 200 euroa kuukaudessa opiskelijaa kohden. Arvio perustuu siihen, että avustuksen työnantajalle korvattavaa osuutta käytetään 15 kuukauden ajan. 

Kattaako tämä rahoitus työnantajille aiheutuvia sijaiskuluja?

Kyllä. Avustuksella voidaan rajatusti korvata työnantajille kustannuksia, joita aiheutuu työntekijän jatkuvan oppimisen mahdollistamisesta työajalla. Tällaisia kustannuksia voivat olla esimerkiksi sijaisjärjestelyistä aiheutuvat kustannukset. Hankkeessa ei ole tarkoitus eikä mahdollista suoraan korvata opiskelevan työntekijän palkkakustannuksia. Hankkeen yksi tarkoitus on kannustaa työnantajia mahdollistamaan työaikana tapahtuvaa opiskelua uusilla tavoilla ja edistämään työntekijöiden jatkuvaa oppimista. 

Ota yhteyttä

Mähönen, Mikko
erityisasiantuntija
(osaamispalveluiden rahoitus, valtionavustukset, hankinnat)
Hakanen, Jarno
kehittämispäällikkö
(jatkuvan oppimisen verkostoyhteistyö, strateginen suunnittelu)
Himberg, Tommi
erityisasiantuntija
(osaamis- ja työvoimatarpeiden ennakointitiedon analyysit, ennakointiyhteistyö)