Hyvät kokouskäytännöt
Lataa työkalu pdf-muodossa
Hyvät kokouskäytännöt
Oppimisvaikeudet voi huomioida kokouksissa monin eri tavoin. Hyvin valmistellut kokoukset helpottavat kaikkien osallistumista.
Ennakointi ja valmistelu
- Kokouksen tavoite ja asialista etukäteen: Lähetä asialista ja tarvittavat materiaalit ennen kokousta, jotta kaikki voivat valmistautua.
- Selkeät ohjeet: Varmista, että etäkokouksen liittymisohjeet ovat selkeät ja ymmärrettävät.
- Kartoita tuen tarpeet: Kysy osallistujilta kokouskutsun yhteydessä mahdollisista esteistä ja tuen tarpeista.
- Saavutettavuus: Käytä helppokäyttöisiä ohjelmia, jotka tukevat tekstitystä ja muita saavutettavuusominaisuuksia. Ohjeista niiden käyttö ja varmista, että kaikki osaavat niitä käyttää.
Kokouksen aikana
- Kokouksen tarkoitus ja tavoite: Esittele asialista, varmista aikataulu ja kerro työskentelytavat.
- Selkeä viestintä: Puhu selkeästi ja rauhallisesti. Vältä monimutkaista kieltä ja käytä kuvallista tukea, kuten kuvia, kuvioita tai kaavioita.
- Tauot ja rytmitys: Pidemmissä palaverissa pidä taukoja keskittymisen ylläpitämiseksi. Anna mahdollisuus myös jaloitella kokouksen aikana.
- Kuvayhteys: Sopikaa, milloin kameroiden käytöstä.Videokuva voi auttaa ymmärtämään puhujaa paremmin, mutta se voi myös kuormittaa osallistujia.
- Osallistaminen: Kannusta kaikkia osallistumaan ja anna aikaa vastata kysymyksiin. Hyödynnä kyselyitä ja pienryhmiä. Varmista, että kaikki voivat osallistua.
- Kokousmuistion tekeminen: Kiertävät sihteerivuorot voivat olla hankalia esimerkiksi lukivaikeuksia kokeville.
Kertaus: Kokouksen lopuksi kertaa keskeisimmät asiat, päätökset ja vastuunjaot.
Kokouksen jälkeen
- Muistiot ja tallenteet: Jaa kokouksen muistio ja mahdollinen tallenne jälkikäteen, jotta kaikki voivat palata niihin tarvittaessa.
- Palaute: Pyydä palautetta kokouksen sujuvuudesta ja siitä, miten moninaisuus ja oppimisvaikeudet huomioitiin.
Tutustu muihin työkaluihin
Materiaalipankki on toteutettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen (RRF) tuella.