Hyppää sisältöön
Bannerissa turkoosilla taustalla teksti "Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankki"

Tietoa ja välineitä oppimisvaikeuksien huomioimiseen työelämässä

Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankki

Tervetuloa Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankkiin!

Materiaalipankista löydät:

  • Tietoa oppimisvaikeuksista työelämässä: Mitä oppimisvaikeudet ovat ja miksi ne voivat jäädä työpaikalla tunnistamatta.
  • Tietoa oppimisen tuen hyödyistä: Miten oppimisvaikeuksia tukevat keinot ja välineet edistävät työhyvinvointia ja parantavat tuottavuutta.
  • Työkaluja ja materiaaleja: Helppokäyttöiset materiaalit ja työkalut oppimisen ja työn tueksi.
     


Työelämä kehittyy nopeasti ja jatkuvan oppimisen merkitys korostuu digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Joka viidennellä työikäisellä on oppimisvaikeuksia tai muita oppimiseen liittyviä vaikeuksia, joita ei aina tunnisteta tai huomioida työpaikalla. Tämä voi johtaa siihen, että työntekijän vahvuudet ja osaaminen jäävät hyödyntämättä. Oppimisvaikeuksia helpottavat keinot ja välineet tukevat työssä oppimista koko työyhteisössä.

Työssä oppiminen sujuvaksi -materiaalipankin avulla työpaikat voivat kehittää oppimisvaikeudet ja työntekijöiden moninaisuuden huomioivaa työkulttuuria.

Näiltä sivuilta löydät tietoa siitä, mitä oppimisvaikeudet ovat, miksi oppimisen tukeen kannattaa panostaa työelämässä ja miten tunnistaa ja ottaa puheeksi oppimisvaikeudet. Materiaalipankista löytyy helppokäyttöisiä keinoja ja työkaluja oppimisen ja työn tueksi.

Kun työntekijöiden oppimisvaikeudet huomioidaan ja heille tarjotaan tukea, parannetaan työn sujuvuutta, työhyvinvointia, työturvallisuutta ja tuottavuutta. Oikeanlainen tuki ja arvostava kohtaaminen rakentavat tasa-arvoista ja monimuotoista työkulttuuria, josta hyötyvät kaikki.

Mitä eroa on oppimisvaikeudella ja oppimisen vaikeudella?

Oppimisvaikeus on kapea-alainen, synnynnäinen, keskushermoston toiminnan erilaisuudesta johtuva vaikeus oppia tiettyä taitoa. Lukivaikeus on yleisin oppimisvaikeus.

Oppimista voivat hankaloittaa myös muut tekijät kuin oppimisvaikeudet. Näitä voivat olla esimerkiksi mielenterveyden ongelmat tai vaikea elämäntilanne. Tällöin voidaan puhua oppimisen vaikeuksista.

Joka viidennellä työntekijällä on vaikeuksia oppimisessa

Jotpan vuonna 2022 teettämän kyselytutkimuksen mukaan noin 20 prosenttia työntekijöistä kokee oppimiseen liittyviä vaikeuksia. Nämä vaikeudet jäävät usein huomaamatta, vaikka ne voivat vaikuttaa merkittävästi siihen, miten työntekijä suhtautuu oman osaamiseensa ja sen kehittämiseen. Moni kuitenkin haluaisi kouluttautua enemmän ja erityisesti työssä oppimisen mahdollisuudet kiinnostavat.

Tunnistaminen ja tuen tarjoaminen on tärkeää

Työnantajien on tärkeää tunnistaa oppimisen vaikeudet, jotta työntekijöitä voidaan tukea paremmin. Tuen avulla voidaan ylläpitää työmotivaatiota, edistää työssä jaksamista ja ehkäistä työuupumusta. Huolehtimalla siitä, että kaikilla on mahdollisuus kehittää osaamistaan ja oppia, voidaan ennakoiden tukea työkykyä sekä vähentää työkyvyttömyyden aiheuttamia kustannuksia ja menetettyä työpanosta. Oppimisen vaikeudet eivät estä oppimista tai halua oppia. Löytyy monia keinoja ja välineitä, joita on helppo ottaa käyttöön erilaisilla työpaikoilla.

Oppimisen vaikeudet voivat auttaa kehittämään myös vahvuuksia, kuten sinnikkyyttä, ongelmanratkaisukykyä ja epävarmuuden sietoa, jotka ovat olennaisia taitoja tämän päivän työelämässä. Vaikeuksien kanssa voi onneksi pärjätä, opiskella ja tehdä mielekästä työtä, eikä oppimisen tuki aina vaadi kalliita ratkaisuja.

Työntekijöiden moninaisuuden huomioiminen voi helpottaa työn sujuvuutta koko työyhteisön tasolla, parantaa tiimityötä ja vahvistaa työpaikan ilmapiiriä. Siksi on tärkeää, että työpaikoilla tehdään kaikki mahdollinen työnteon tukemiseksi ja oppimisen esteiden poistamiseksi.

Materiaalipankin toteutus

Materiaalipankin sisällöt perustuvat tutkittuun tietoon, kehittämishankkeiden kokemuksiin sekä sisällöntuottajien pitkään kokemukseen aikuisten oppimisvaikeuksien parissa työskentelystä.

Jotpa on vastannut hankkeen koordinoinnista ja ohjannut materiaalipankin sisällöntuotantoa. Sisällöntuottajina ovat toimineet Kuntoutussäätiön neuropsykologi, psykologian tohtori Johanna Nukari ja erikoistutkija, valtiotieteiden tohtori Johanna Korkeamäki sekä Erilaisten oppijoiden liiton erityisasiantuntija, toimintaterapeutti Riikka Marttinen.

Suunnittelu- ja ohjelmistoyritys Exove Design Oy on toiminut palveluntuottajana tarvekartoituksen laatimisessa ja materiaalipankin toteutuksessa. Kehittämistyössä ovat olleet mukana myös työeläkelaitokset Keva ja Elo sekä useita työpaikkoja.

Materiaalipankki on toteutettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen (RRF) tuella vuosina 2023–2024.