Hyppää sisältöön

Miten ottaa oppimisvaikeudet puheeksi?

Puheeksiotto eri tilanteissa: Kaksi puhekuplaa, joissa toisessa on kolme pistettä kuvaamassa keskustelun aloittamista.

Miten ottaa oppimisvaikeudet puheeksi?

Haasteet oppimisessa vaikuttavat työn hallintaan ja työhyvinvointiin. Oppimisvaikeuksien salaaminen myös kuormittaa työntekijän voimavaroja ja syö itseluottamusta. Ellei vaikeuksista tiedetä, voi tulla helposti väärinymmärretyksi työyhteisössään. Sen lisäksi oppimisvaikeudet voivat aiheuttaa työturvallisuusriskejä. On siis monta syytä, miksi niistä olisi tärkeää puhua.

Puheeksiottamistilanteissa molemminpuolinen kunnioittaminen ja arvostaminen on tärkeää. Molemmilla osapuolilla on vastuu siitä, mitä keskustelusta saadulla tiedolla tekee ja ryhtyykö aidosti etsimään ratkaisuja esiin tulleisiin tarpeisiin.Kaikilla työntekijöillä on omat vahvuutensa ja kehittämistä vaativat osa-alueet. Asioiden asiallinen ja luottamuksellinen puheeksi otto on tärkeää etenkin silloin, jos työssä koetaan ongelmia.

Toisille oppimisvaikeuksista puhuminen on luontevaa ja helppoa, toiset eivät mielellään puhu kokemistaan oppimisen ongelmista. Syinä voivat olla tietämättömyys omista vaikeuksista tai pelko ottaa vaikeudet esille työpaikalla. Toiset kertovat mieluusti vain lähimmille työtovereilleen. Jos vaikeudet eivät vaikuta työssä suoriutumiseen, niitä ei tarvitse ottaa esiin.

Myös työntekijän hakeutuessa koulutukseen tai työtehtävien muuttuessa tuki voi olla tarpeen.
 

Rekrytoinnissa ja perehdytyksessä

Työnantaja voi tuoda esille moninaisuutta arvostavaa asennetta jo rekrytoinnissa. Työnhakijalle voi tarjota erilaisia mahdollisuuksia hakea töitä kirjallisen hakemuksen lisäksi.
 

Uudet työtehtävät ja työn muutokset

Työssä tapahtuu jatkuvasti erilaisia pienempiä ja suurempia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa työn sujumiseen.

Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:

  • Uusi työkaveri
  • Uudet ohjelmat ja laitteet
  • Työympäristön muutokset 
  • Hybridityö
     

Työssä oppimisen tukena

Työpaikan sisäisissä koulutuksissa ja täydennyskoulutuksissa on tärkeää huomioida mahdolliset oppimisvaikeudet ja ottaa ne huomioon. Oppimisvaikeuksista voi kysyä esimerkiksi ilmoittautumisen yhteydessä ja tarjota mahdollisuuksia saada tukea koulutuksessa ja koulutukseen hakeutumisessa. Koulutuksia kannattaa tarjota myös eri osaamistasojen mukaan. Erityisesti digitaidoissa voi työntekijöillä olla huomattavia eroja.
 

Kehityskeskustelut

Kehityskeskusteluissa ja muissa henkilökohtaisissa keskusteluissa voi käsitellä työntekijän osaamista myönteisessä ja kannustavassa hengessä. Mahdolliset oppimisvaikeudet voivat olla työntekijälle arka ja henkilökohtainen asia.

Rakentava ja osaamisen huomioiva palaute auttaa kehittymään työntekijänä.
 

Osana työkyvyn tukemista

Tilanteissa, joissa työntekijällä on heikentynyt työkyky, on tärkeää huomioida myös mahdolliset oppimisvaikeudet ja niiden merkitys työkyvyn näkökulmasta.

Myös tilanteissa, joissa työntekijä ei suoriudu odotetulla tavalla tai työsuoriutuminen on epätasaista, kannattaa pohtia mahdollisia oppimisvaikeuksia.

Myös toistuvien sairauspoissaolojen kohdalla on syytä pohtia, onko jotain asioita, jotka ovat hankalia työntekijälle ja joihin työntekijä tarvitsee tukea.

Työterveyshuolto on tärkeä kumppani työkykyongelmien selvittämisessä. Ongelmat on kuitenkin tärkeä ottaa puheeksi varhaisessa vaiheessa työpaikalla esihenkilön ja työntekijän kesken ja pyrkiä ratkaisemaan haasteet työpaikan keinoilla.
 

Muista puheeksi otossa

  • Tarjoa mahdollisuus kertoa oppimisvaikeuksista eri tilanteissa.
  • Kysy, millaiset asiat tuottavat vaikeuksia. Muista myös vahvuudet ja myönteinen palaute.
  • Millaiset ratkaisut ovat auttaneet? Millaista tukea työntekijä toivoo?
  • Seuratkaa yhdessä tilannetta ja arvioikaa onnistumisia.
Lisää aiheesta verkossa

Materiaalipankki on toteutettu Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineen (RRF) tuella.