- Hem
- Finansiering
- Statsunderstöd
- Projektunderstöd för förstärkande av grundläggande digitala färdigheter och främjande av digitalisering
Projektunderstöd för förstärkande av grundläggande digitala färdigheter och främjande av digitalisering
Sammanfattning
Ansökningstiden har avslutats.
Syftet med statsunderstödet är att
- förstärka digitala färdigheter särskilt hos sådan befolkning i arbetsför ålder som deltar mindre i utbildning samt främja digitalisering
- ordna kortvariga och lättillgängliga utbildningar till sådana sysselsatta personer och personer som befinner sig helt och hållet utanför arbetskraften som deltar mindre i utbildning än den övriga befolkningen.
Understödet kan ansökas av
- anordnare av yrkesutbildning
- universitet och yrkeshögskolor
- läroanstalter inom det fria bildningsarbetet
- Sameområdets utbildningscentral.
Även gemensamma projekt mellan flera olika aktörer kan förvekligas med statsunderstödet. Förfarandet har beskrivits under rubriken Gemensamma projekt.
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) kan bevilja statsunderstöd till belopp av sammanlagt cirka 3 miljoner euro. Det kalkylmässiga maximipriset för en studerande (det beviljade understödet dividerat med det eftertraktade antalet studerande) kan vara högst 1200 euro. Målsättningen är att ordna kortvariga kompetenstjänster som är lätta att delta i vid sidan om heltidsarbete.
Servicecentret strävar efter att fatta besluten senast den 22 november 2024.
Understödet beviljas med finansiering från Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF-finansiering).
Infomöte
Ett infomöte gällande ansökan om understöd ordnas den 3 oktober 2024 kl. 10.00–11.30 på finska. Under infomötet svarar vi på frågor som skickats in i förväg och frågor som ställs under tillställningen.
Författningar som tillämpas på understödet
Understödet beviljas som specialunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i statsunderstödslagen (688/2001).
Följande författningar tillämpas på understödet:
- statsunderstödslagen (688/2001)
- lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021)
- lagen om yrkesutbildning (531/2017) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
- lagen om fritt bildningsarbete (632/1998)
- universitetslagen (558/2009)
- yrkeshögskolelagen (932/2014)
- lagen om Sameområdets utbildningscentral (252/2010)
- lagen om nationella studie- och examensregister (884/2917).
Eftersom understödet beviljas som finansiering via Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF), tillämpas dessutom följande författningar:
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens
- lagen om förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (537/2022).
Bakgrund
Befrämjande av digitalisering är en del av Finlands plan för hållbar tillväxt som stödjer ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar tillväxt. Målsättningen är att förstärka produktivitet och i synnerhet att göra tjänsterna som utvecklas tillgängliga för alla.
Målsättningen är att erbjuda kompetenstjänster som stärker grundläggande digitala färdigheter och utvecklar kompetens som är essentiellt för arbetslivet. Syftet är att uppmuntra deltagande i tjänster inom kontinuerligt lärande hos personer som i allmänhet deltar betydligt mindre i utbildning än den övriga befolkningen.
Utbildningens målgrupp och innehåll
Utbildningens målgrupp
De huvudsakliga målgrupperna för utbildningen eller kompetenstjänsten är sysselsatta personer och personer som befinner sig utanför arbetskraften. Målgruppen för tjänster som förverkligas med detta understöd är i synnerhet personer, som deltar betydligt mindre i tjänster inom kontinuerligt lärande i jämförelse med den övriga befolkningen. Till sådana i utbildningen underrepresenterade grupper hör i synnerhet
- lågutbildade personer vars högsta nivå av utbildning är grundläggande utbildning eller motsvarande tidigare utbildning
- personer med främmande språk (annat än svenska, finska eller samiska) som modersmål
- ensam- och lättföretagare samt frilansare
- personer i över 55 års ålder.
Utbildningen skall planeras så att en sysselsatt person kan i realiteten delta i tjänsten vid sidan om arbete.
Arbetslösa arbetssökande kan inte vara den huvudsakliga målgruppen för utbildningen. En arbetslös person kan dock på eget initiativ söka in och bli intagen i utbildningen. Man skall i princip inte anta sådana personer i utbildningen som redan är examensstuderande på heltid.
Som studerande till utbildningen som finansieras kan antas en person som har ett sådant behov av kompetens som bestäms i statsunderstödsbeslutet och tillräckliga förutsättningar för att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga syftar till. Dessutom tillämpas vad som i lagen om utbildningen i fråga föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande och om behörighet för studier.
Utbildningens innehåll
Till exempel följande utbildningsinnehåll kan finansieras med understödet:
- uppdaterande av både allmänna digitala färdigheter i arbetslivet och grundläggande digitala färdigheter
- digitala affärsverksamhetsmodeller, digitalisering som stöd för hållbar tillväxt, kompetens i digital och näthandel
- datakompetens, till exempel insamling och produktion av data, lagring och administration av data
- kompetens inom programvaror
- användning av artificiell intelligens, till exempel maskininlärning, datakompetens och innehållsproduktion
- färdigheter inom digital försäljning och betjäning samt kompetens inom produktion och styrning av digitala tjänster och digital kundhantering
- utvecklande av tekniskt och administrativt kunnande inom datasäkerhet.
Innehållen för utbildning som regleras av lagen om yrkesutbildning skall följa examensgrunderna för grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen.
Innehållen för utbildning som regleras av yrkeshögskolelagen eller universitetslagen skall redan inkluderas i examen som anordnas vid universitetet eller yrkeshögskolan eller som tidigare har anordnats som en del av examensutbildning.
Projektet som förverkligas med understödet ska innehålla tillräckligt med följande till målgruppen riktade åtgärder, som även tar i beaktande metoden för genomförande av studier:
- till målgruppen inriktat studerandeanskaffande
- karriärvägledning och utvecklande av karriärplaneringsfärdigheter, handledning i lärandekompetens och studiefärdigheter, identifiering av olika inlärningssvårigheter och pedagogiskt stöd, samt andra eventuella handledningsåtgärder
- övriga stödåtgärder, exempelvis språkstöd och stöd för digitala färdigheter samt handledning och stöd som sker på arbetsplatser.
Användningstiden för understödet som beviljas börjar från och med datumet på understödsbeslutet och avslutas senast den 28 februari 2026.
Verksamheten som finansieras ska vara avgiftsfri för deltagare.
Hur ansöker man om finansiering?
Ansökan om finansiering görs via e-tjänsten. Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten kan sökanden ta kontakt med den ansvariga för förberedande av understödet.
Ansökan kan inte skickas in via e-tjänsten efter utgången av ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan anländer inom utsatt tid. Beslutet om understöd skickas till sökanden per e-post via e-tjänsten.
Ett informationsmöte gällande ansökan om understöd ordnas den 3 oktober 2024 kl. 10.00–11.30. Under mötet besvaras frågor som skickats in i förväg eller som ställs under evenemanget. Du kan anmäla dig till mötet och/eller skicka in frågor via denna länk.
Ytterligare information och rådgivning i första hand från den ansvariga för förberedande av understödet. Observera att din fråga kanske redan har besvarats här: Ofta frågade frågor gällande statsunderstöd (på finska, skols.fi).
Ansvarig för förberedande av understödet:
Mikko Mähönen, specialsakkunnig
+358 295 331 343
mikko.mahonen@jotpa.fi
Vilka är grunderna för bedömningen av ansökningar?
Antagningsgrunderna
Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:
- Verksamhetsplanen är arbetslivsinriktad och har konstruerats och förverkligas i samarbete med arbetslivet.
- Kompetenstjänstens genomförandemetod möjliggör deltagande vid sidan av arbetet.
- Tidtabellen och varaktigheten av kompetenstjänsten som förverkligas är realistisk och ändamålsenlig med hänsyn till det planerade innehållet, den eftertraktade målgruppen och användningstiden för understödet.
- Den nationella eller verksamhetsområdets arbetsmarknadssituation har tagits i beaktande i målgruppen, verkställandet och innehållen av tjänsten.
- Planen på studerandeanskaffande är konkret och övertygande och har tagit den eftertraktade målgruppen i beaktande.
- Planen för stöd under studierna är övertygande och har tagit i beaktande den eftertraktade målgruppen. Sökanden har färdigheter att förverkliga de planerade stödåtgärderna.
- Planen på handledning under studierna är övertygande och har tagit i beaktande den eftertraktade målgruppen. Sökanden har färdigheter att förverkliga handledning.
- Ansökan är helhetsekonomisk.
- Tjänsten testkör, experimenterar med eller etablerar förfaranden, genomförandemetoder, innehållskombinationer av studier eller samarbetsmodeller som är nya i förhållande till sökandens grundläggande verksamhet.
- Sökanden presenterar en tydlig plan på hur förfaranden ovan kommer att implementeras och/eller spridas i den egna organisationen eller i vidare utsträckning.
Varje delområde bedöms på en skala från 1 till 4. Understöd beviljas inom ramen för det planerade anslaget och i princip för de ansökningar som får de högsta poängen i jämförelsen av ansökningar sinsemellan. Den regionala efterfrågan tas i beaktande i bedömningen av ansökningarna. Samma verksamhetsområde beviljas inte flera understöd med motsvarande innehåll, om efterfrågan enligt Skols bedömning inte är tillräcklig.
Förebyggande av dubbelfinansiering
Anordnaren av yrkesutbildning skall i ansökan om statsunderstöd avväga om den föreslagna utbildningen kan anordnas inom ramen för finansårets målinriktade antal studerandeår. I så fall finns det inga grunder för beviljande av statsunderstöd.
Skols avväger och kontrollerar tillräckligheten av beviljade studerandeår utgående från statistiktjänsten Vipunens utfallsuppgifter innan betalningen av den andra finansieringsposten och i samband med kontrolleringen av slutredovisningen.
Betalning av statsunderstöd
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning betalar ut statsunderstödet i två rater. Den första raten betalas efter utgången av tidsfristen för sökande av ändring av understödsbeslutet. Den andra raten betalas ut efter att mellanredovisningarna kontrollerats. Den andra raten betalas ut om 50 % av det i understödsbeslutet eftertraktade antalet studerande har börjat studierna innan den 30 maj 2025 och ifall projektet har framskridit enligt beslutet om understöd.
Villkoren för användning av understödet
- Statsunderstödet får användas endast för ändamål som överensstämmer med statsunderstödsbeslutet.
- Statsunderstödet får användas endast inom den i understödsbeslutet specificerade tidsfristen.
Godtagbara kostnader
Godtagbara kostnader för understödet specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga Skols standardvillkor (skols.fi). De faktiska kostnaderna för projektet som beviljats understöd ska följas upp på ett separat kostnadsställe eller på motsvarande separata uppföljningsställe i bokföringen.
Mottagaren av understöd är förpliktad att konkurrensutsätta upphandlingarna enligt förfarandet som beskrivs i Skols standardvillkor. Skols rekommenderar att en inledande förfrågan skickas till minst tre anbudsgivare innan beslutsfattande ifall upphandlingens värde underskrider 30 000 euro (moms 0%). I regel skall alla upphandlingar till belopp av över 30 000 euro (moms 0%) konkurrensutsättas. Lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) skall iakttas i samband med upphandlingar som överskrider de nationella tröskelvärden för upphandlingar (oftast 60 000 e).
Skyldighet att meddela om utbildningsutbudet som finansieras med statsunderstöd
Mottagare av statsunderstöd ska publicera uppgifterna om utbildningen som finansieras i Studieinfo-tjänsten.
Skyldighet att spara in uppgifter angående utbildningar i informationsresursen, att rapportera om studerandeuppgifter och att samla in studeranderespons
Anordnare av yrkesutbildning och läroanstalter inom det fria bildningsarbetet ska föra in uppgifterna om studierätt och prestationer under utbildningar i Den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning (KOSKI).
Högskolor ska föra in uppgifterna om studierätt och prestationer under utbildningar i Högskolornas nationella informationsresurs (VIRTA).
Mottagaren av understöd ska rapportera de av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning fordrade uppgifterna om studerandena i början av utbildningen samt samla in respons från studerandena genom Skols studeranderapporteringssystem.
Material som producerats med understödet och spridande av alster för vidare bruk
Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare ska uppges) eller motsvarande nyttjanderätt ska beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som understöds av Skols. Mottagaren av understöd ska göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).
Utredningsskyldighet och återbetalningsskyldighet
En utredning av hur projektet som beviljats statsunderstöd framskrider ska lämnas in (mellanredovisning). En utredning av statsunderstödets genomförande och användning (slutredovisning) ska lämnas in senast vid det datum som anges i understödsbeslutet.
Mottagaren av understöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd samt eventuell dröjsmålsränta om understödet inte kan användas på det sätt som anges i understödsbeslutet.
Understödet kan inte ha använts på det sätt som anges i understödsbeslutet ifall antalet studerande som tagit emot studieplats betydligt avviker från det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande (studerande som tagit emot studieplats är färre än 75 % av det i beslutet angivna antalet studerande).
Som studerande som tagit emot studieplats beräknas en person som tagit emot en sådan studierätt som är inskriven i Skols finansieringskällkod.
Understöd ska återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i beslutet) multiplicerat med det oförverkligade antalet studerande och eventuell dröjsmålsränta. Antalet studerande i procentkalkylen avrundas sedvanligt till heltal (halva studeranden avrundas uppåt).
Gemensamma projekt
I gemensamma projekt mellan flera aktörer kan statsunderstöd beviljas till en mottagare som i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment kan vidarebefordra understödet eller en del därav för användning av en annan aktör för ett syfte som överensstämmer med beslutet om statsunderstöd. I så fall ska tillstånd för vidarebefordrande av understöd ingå i beslutet om statsunderstöd. Innan vidarebefordrande av statsunderstöd ska mottagaren av understöd ingå avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören/aktörerna som genomför verksamheten eller projektet (den som understödet vidarebefordras till).
Aktören som understödet vidarebefordras till ska ha utbildningsformenlig och laglig behörighet att anordna utbildning som finansieras med vidarebefordrat statsunderstöd. På antagning av studerande och behörighet för studier tillämpar aktören som understödet vidarebefordras till det som stiftats i lagen om utbildningen i fråga. Mottagaren av det vidarebefordrade understödet är ansvarig för sparande av uppgifter gällande utbildningen i informationsresurserna.
Mottagaren av understöd är ansvarig för rättsenlig användning av understödet även beträffande vidarebefordrat understöd. Mottagaren av statsunderstöd skall redovisa för användningen av statsunderstödet även beträffande vidarebefordrat understöd.
Specialvillkor angående statsunderstöd som finansieras med Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (RRF)
Obligatoriska bilagor till ansökan:
- DNSH-bilagan på finska (skols.fi). Ifyllnadsexempel för DNSH-blanketter finns på finska i Europeiska kommissionens tekniska anvisning (pdf, europa.eu)
- Det av bokföringslagen (1336/1997) senast bekräftade bokslutet
- Den senast godkända verksamhetsberättelsen
Iakttagande av Do No Significant Harm (DNSH) -principen
Understöd kan beviljas endast sådana projekt som följer principen om att ”inte orsaka betydande skada” (Do No Significant Harm, DNSH). Enligt DNSH-principen får projektet inte omfatta sådana åtgärder som orsakar betydande olägenhet för något av de sex miljömålen i EU:s taxonomiförordning (EU 2020/852):
- Begränsning av klimatförändringen
- Anpassande till klimatförändringen
- Hållbar användning och skydd av vatten och marina resurser
- Övergång till kretsloppsekonomi
- Förebyggande och begränsning av föroreningar
- Skydd och återställande av ekosystem och biologisk mångfald.
Den understödda kompetenstjänstens åtgärder får inte orsaka betydande skada under eller efter projektet.
Hur DNSH-principen iakttas och hur man förbinder sig till den ska beskrivas i bilagan till ansökan. Dessutom kan Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning förutsätta en separat redogörelse av sökanden för hur DNSH-principen iakttas till stöd för beslutsfattandet efter att ansökningstiden gått ut.
Mer information om DNSH-principen:
- Sammanfattning: Förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens (eur-lex.europa.eu)
- Finlands program för hållbar tillväxt (på finska) på statsrådets sida (valtioneuvosto.fi).
Förvarande av bokförings- och annat material
Mottagarna av finansiering skall binda sig till att förvara allt bokförings- och annat material med anknytning till finansiering till slutet av år 2032, om inte övrig EU-lagstiftning eller nationell lagstiftning förutsätter en längre förvaringstid.
Samarbetsplikt och granskningsrätt
Mottagaren av finansiering skall samarbeta med Europeiska kommissionen, Europeiska byrån för bedrägerikämpning, Europeiska revisionsrätten och Europeiska åklagarmyndigheten om eller när de använder sin lagstadgade rätt till informationsåtkomst och granskningsrätt. Finanscontrollerfunktionen, finansministeriet, övriga ministerier, Statskontoret samt Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning har rätt att utföra granskningar av användningen och administrationen av RRF-finansiering hos mottagare av understöd.
I gemensamma projekt mellan flera aktörer där en mottagare av statsunderstöd i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment vidarebefordrar en del av understödet för användning av en annan aktör skall man ta i beaktande, att samarbetsplikten och granskningsrätten angår även mottagaren av vidarebefordrat understöd.
Projektets kommunikation
Mottagaren av finansiering skall i all kommunikation sammankopplad med projektet ange finansieringens ursprung och försäkra sig om synligheten av Europeiska unionens finansiering. I kommunikationen skall både unionens logotyp (finansieringslogotyp) och benämningen ”Finansieras av Europeiska unionen – NextGenerationEU” synliggöras.
Underrättelse om överlappande finansiering
Ifall projektet som finansieras beviljas överlappande finansiering via EU:s facilitet för återhämtning och resiliens eller andra program hos unionen skall projektets kontaktperson utan dröjsmål kontakta Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning gällande saken.
Rapportering om användning av statsunderstödet i gemensamma projekt
Angående gemensamma projekt ska mottagaren av statsunderstöd skicka in följande dokument och information till servicecentret:
- avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören som understödet vidarebefordras till
- redogörelse för varsin finansieringsandel och vilken aktör andelen vidarebefordras till (om detta inte framkommer i avtalet)
- uppföljningsinformation om hur finansieringsandelen överförs till aktören som understödet vidarebefordras till i praktiken. En redovisning för betalningstransaktionerna för varje månad skall skickas in till servicecentret innan den 8:e dagen månaden därpå. Ifall finansieringsandelar inte har betalts under den föregående månaden, skall även detta meddelas innan den 8:e dagen månaden därpå.
Överlämnande av deltagaruppgifter
Mottagaren av understöd skall en gång i halvåret redovisa till Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning för antalet studerande som börjat utbildningen samt indikatoruppgifter om studerandes kön och åldersgrupp. Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning skickar begäran om uppgifter angående rapporteringsperioderna 1.1.–31.6. och 1.7.–31.12. Även studerande som eventuellt avbrutit utbildningen räknas med som studerande som börjat utbildningen.
Överlämnande av uppgifter om förmånstagare
Penningtvättslagen och Europeiska unionens direktiv om penningtvätt förutsätter att ett företag eller en sammanslutning identifierar sina verkliga förmånstagare, anmäler deras uppgifter för registrering och ser till att uppgifterna är uppdaterade.
Enligt förordningen gällande faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF) (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241, artikel 22) skall Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning samla in följande uppgifter om den verkliga ägaren och förmånstagaren (verkliga ägare och förmånstagare) av den slutliga mottagaren av finansiering:
- förnamn eller förnamnen
- efternamn eller efternamnen
- födelsedatum.
Avsaknad av rapportering av uppgifter
Avsaknad av rapportering av uppgifter kan i enlighet med RRF-specialvillkoren leda till återkrav av finansiering.