- Hem
- Finansiering
- Statsunderstöd
- Projektunderstöd för förstärkande av studier vid sidan om arbete
Projektunderstöd för förstärkande av studier vid sidan om arbete
Sammanfattning
Syftet med pilotprojekt som förverkligas med statsunderstödet är att
- möjliggöra kontinuerligt lärande så att sysselsatta personer kan fortsätta arbeta under studierna
- utreda de bästa modellerna för studier vid sidan om arbete när utbildningen förutsätter obligatorisk praktik eller övriga frånvaron från arbetet
- samla information om hurdana kostnader som uppstår av studier som avläggs vid sidan om arbete för verkställaren av utbildning, arbetsgivaren och studeranden
- öka samarbetet mellan verkställare av utbildning, arbetsgivare och sysselsatta studerande.
Med detta statsunderstöd finansieras
- planering och uppföljning av utbildning
- vägledning av och stöd för deltagare
- kostnader som uppstår av arrangemang av studier.
Anordnande av utbildning finansieras inte med detta statsunderstöd.
Understödet kan ansökas av
- anordnare av yrkesutbildning
- yrkeshögskolor
- universitet.
Även gemensamma projekt mellan flera olika aktörer kan förvekligas med statsunderstödet. Förfarandet har beskrivits under rubriken Gemensamma projekt. Vi uppmuntrar sökande till omfattande samarbete inom genomförande av regionala eller nationella pilotprojekt.
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) kan bevilja sammanlagt cirka 10 miljoner euro till detta statsunderstöd.
Skols strävar efter att fatta besluten senast den 20 februari 2025.
Mer information om projektet och statsunderstödet
Författningar som tillämpas på understödet
Understödet beviljas som specialunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i statsunderstödslagen (688/2001).
Understödet beviljas baserat på momenten 6 och 7 i kapitel 2.8 § i lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021):
Servicecentret kan bevilja statsunderstöd för
6) verksamhet som stöder ansökan till utbildning och deltagande i utbildning,
7) utveckling av och försök med verksamhet som hör till ansvarsområdet.
Följande författningar tillämpas på understödet:
- statsunderstödslagen (688/2001)
- lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021)
- lagen om yrkesutbildning (531/2017) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
- universitetslagen (558/2009)
- yrkeshögskolelagen (932/2014)
- lagen om nationella studie- och examensregister (884/2917).
Bakgrund
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning har som uppgift att främja kompetensutvecklingen hos befolkningen i arbetsför ålder och tillgången på kompetent arbetskraft samt främja och utöka utbudet på tjänster inom kontinuerligt lärande och studier vid sidan om arbete.
Statsrådet har i propositionen om statsbudgeten för år 2025 föreslagit ett anslag på 10 miljoner euro till Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning för pilot- och utvecklingsprojektet för studier vid sidan om arbete.
Syftet med detta statsunderstöd är att genomföra pilotprojekt och utveckla modeller för studier vid sidan om arbete när vuxenutbildningsstödet inte längre är tillgängligt för individer som stöd för heltidsstudier, och när möjligheter för att helt och hållet utebli från arbete för att studera är mer begränsade än tidigare.
Målsättningen med pilotprojekt som genomförs med statsunderstödet är att förstärka arbetsgivarnas roll i arbetstagarnas kontinuerliga lärande. Pilotprojekten utvecklar genomförandemodeller för studier i utvalda examensutbildningar som innehåller obligatoriska praktikperioder. Målet är att studierna skulle orsaka så få frånvaron från arbetet som möjligt.
Pilotprojektens mål
Statsunderstödet riktas till att stöda utvecklande av kompetens på utvalda branscher som lider av brist på arbetskraft. Understödet riktas till yrkes- och karriärövergångar i synnerhet inom social- och hälsovårdsbranschen och pedagogik samt till kvalificering inom nuvarande uppgifter. Pilotprojektet utvecklar mer flexibla karriär- och studievägar inom examensutbildningar, inom vilka
- vuxenutbildningsstöd har använts i hög grad
- det förekommer en akut brist på proffs som avlagt examen på arbetsmarknaden
- flera obligatoriska praktikperioder ingår.
Målsättningen med pilotprojekten är att:
- möjliggöra kontinuerligt lärande så att sysselsatta personer kan fortsätta arbeta under studierna
- utreda de bästa modellerna för studier vid sidan om arbete när utbildningen förutsätter obligatorisk praktik eller övriga frånvaron från arbetet
- samla information om hurdana kostnader som uppstår utav studier som avläggs vid sidan om arbete för verkställaren av utbildning, arbetsgivaren och studeranden
- utöka samarbetet mellan verkställare av utbildning, arbetsgivare och sysselsatta studerande.
Inom ramen för pilotprojektet kan såväl redan existerande genomförandemodeller för utbildning som helt och hållet nya modeller utvecklas. Avsikten är att ta de bästa fungerande verkställandemodellerna senare i bruk i vidare omfattning.
Vad understödet används till
Verkställare av utbildning
Understödet beviljas i sin helhet till verkställare av utbildningen, vilket i detta sammanhang syftar på anordnare av yrkesutbildning, högskolor eller universitet.
Verkställaren av utbildning kan använda understödet bland annat till följande i projektplanen framförda åtgärder:
- utvecklande av genomförandemodeller för utbildning till exempel inom flerformsstudier och läroavtalsutbildning så, att deltagande i utbildningen orsakar så få frånvaron från arbetet som möjligt för deltagaren
- pedagogiskt utvecklande av utbildningarna till exempel med anknytning till praktikarrangemang och -perioder
- utvecklande, organisering och verkställande av praktikarrangemang tillsammans med arbetsgivare, praktikplatser och deltagare i utbildningar
- samarbete med arbetsgivare och dess utvecklande
- anskaffande av studerande
- stöd för och vägledning av studerande.
Själva utbildningen anordnas med utbildningsanordnarens basfinansiering eller övrig separat finansiering. Examensutbildningarnas intagningsplatser kan inte ökas med detta statsunderstöd.
Den till verkställaren av utbildning allokerade andelen av finansiering skall användas för de kostnader som förutsätts av pilotprojektens utvecklings-, planerings- och organiseringsåtgärder.
Arbetsgivare
Mottagaren av statsunderstöd kan betala en del av understödet som ersättning till arbetsgivaren för de arrangemang som uppstår på arbetsplatsen som följd av arbetstagarens studier vid sidan om arbetet. Kostnader kan ersättas med detta statsunderstöd ifall
- verkställaren av utbildning och arbetsgivaren har tidigare kommit överens om arrangemangen och grunderna för kostnaderna med ett skilt avtal
- kostnaderna är godtagbara enligt statsunderstödsbeslutet och har uppstått i enlighet med godtagbara kostnadstyper
- kostnaderna har uppstått som följd av nya arrangemang på arbetsplatsen för studier vid sidan om arbete
- kostnaderna har uppstått under användningstiden av understödet, från och med datumet på understödsbeslutet och upphör senast under den i understödsbeslutet nämnda sista dagen för användningen av understödet, vilket är den 31 december 2026
- kostnaderna kan bevisas till mottagaren av understödet.
Andelen av understödet som betalas som ersättning till arbetsgivaren skall inte ersätta till fullo till exempel kostnader, som uppstår av vikariatarrangemang. Understödets syfte är att uppmuntra arbetsgivare till att möjliggöra studier under arbetstid, erbjuda nya metoder för studier på arbetet och främja arbetstagarnas kontinuerliga lärande.
Målsättningen är att även arbetsgivaren deltar i kostnaderna som uppstår av studier vid sidan om arbetet.
Godtagbara kostnader som ersätts är bland annat
- kostnader som uppstår av vikariatarrangemang på grund av arbetstagarens praktikperioder som avläggs annanstans
- övriga kostnader som orsakas av vikariat- eller skiftarrangemang
- kostnader som uppstår av utvecklande av utbildningsmodellers praxis samt pedagogiskt utvecklande, när utvecklingsarbetet genomförs i samarbete med verkställaren av utbildning och arbetstagaren
- kostnader som uppstår av praktik, när praktiken kan avläggas i samband med egen arbetsuppgift, på den egna arbetsplatsen eller i andra uppgifter hos den nuvarande arbetsgivaren
- kostnader som uppstår av organisering av praktikgrupper på egen arbetsplats.
Sökande av understöd uppger i sin ansökan om understöd en uppskattning om de genomsnittliga kostnaderna som ersätts för varje studerande.
Arbetsgivaren kan ersättas kostnader som möter kriterierna ovan högst i 15 månader per studerande med detta understöd. Studeranden behöver inte avlägga den eftertraktade examen under denna tidsperiod.
Kostnader kan ersättas först när de har bevisats ha realiserats. Kostnader som bygger på uppskattningar kan inte ersättas i förväg till studerandens arbetsgivare. Verkställaren av utbildning som använder understödet och arbetsgivaren skall i förväg ingå ett skilt avtal om vilka kostnader som bevisas till verkställaren av utbildning.
Minst 60 % av totalsumman av det beviljade understödet skall allokeras till kostnader som uppstår för arbetsgivare.
Inverkan på övrig finansiering
Utbildningen anordnas med understödsmottagarens basfinansiering eller annan separat finansiering i enlighet med den lagstiftning som gäller mottagaren av understödet. Examensutbildningarnas intagningsplatser kan inte ökas med detta statsunderstöd. Statsunderstödet beviljas som tilläggsfinansiering för utvecklande av, samt pilotprojekt och försök med modeller.
Detta statsunderstöd påverkar inte basfinansieringen hos verkställaren av utbildning, utbildningsersättning som betalas till arbetsgivaren enligt vad som skilt beslutits om i läroavtal, ersättning som betalas för praktik som främjar yrkeskompetens och som ingår i högskoleexamen inom social- och hälsovård, eller praktikstöd vid universitet.
Understöd beviljas inte till utbildningar som verkställs med finansiering som undervisnings- och kulturministeriet beviljat kommuner för uppdragsutbildning inom småbarnspedagogik.
Utbildningens målgrupp och innehåll
Utbildningens målgrupp
De huvudsakliga målgrupperna för pilotprojekt som verkställs med understödet är i synnerhet personer som är sysselsatta på social- och hälsovårdsbranschen samt inom småbarnspedagogik och som har som målsättning att vid sidan om sitt arbete avlägga:
- sjukskötarexamen
- grundexamen inom social- och hälsovården
- socionomexamen
- kvalificerande studier för lärare inom småbarnspedagogik (kandidat eller magister) eller
- behörighet som speciallärare.
På antagning av studerande tillämpas vad som i lagen om utbildningen i fråga föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande och om behörighet för studier. På verkställande av utbildningar tillämpas den lagstiftning som gäller mottagaren av understödet.
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning tar inte ställning till utbildningens verkställandemetod, antagning av studerande eller övriga arrangemang som har att göra med sådana examensstudier som regleras av lagen.
Andelen av understödet som betalas som ersättning till arbetsgivaren kan användas antingen
- i början av examensstudier
- i mitten av examensstudier, eller
- under slutförandet av examen.
Utbildningens innehåll och eftertraktade antal studerande inom pilotprojektet
Pilotprojektets eftertraktade antal examensstuderande är:
- 700 studerande till sjukskötarexamen
- 500 studerande till grundexamen inom social- och hälsovården
- 400 studerande till socionomexamen
- 70 studerande till kandidat- eller magisterexamen inom pedagogik (småbarnspedagogik)
- 250 studerande till kvalificerande studier för behörighet som speciallärare, eller övriga sådana studier som leder till examen som uppfyller kraven som nämns under Pilotprojektens mål -rubriken.
Målsättningen för antalet studerande baserar sig på antalet examensstuderande som använt sig av vuxenutbildningsstödet.
Studier som stöds genom pilotprojekt skall ingå i, eller leda till ovannämnda examina eller kvalificering. Målsättningen för studeranden skall vara att avlägga antingen hela examen från början eller att slutföra en examen som blivit på hälft. Studeranden behöver inte bli färdig med den eftertraktade examen under användningsperioden för detta understöd.
I ansökan om understöd skall ingå en plan på antalet studerande som utbildas inom pilotprojektet. Kalkylmässigt kan understöd ansökas om sammanlagt 5 200 euro per en planerad studerande.
Hur ansöker man om finansiering?
Ansökan om finansiering görs via e-tjänsten (sokundertsod.fi, statskontoret). Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten eller det förekommer tekniska problem med inlämnandet av ansökan skall sökanden ta kontakt med statskontorets kundservice:
Vid frågor om tjänsten eller tekniska problem:
tuki.haeavustuksia@valtiokonttori.fi
Kundtjänst per telefon må–fr kl. 9–16:
+358 295 50 3760
Ansökan kan inte skickas in via e-tjänsten efter utgången av ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan anländer inom utsatt tid. Beslutet om understöd skickas till sökanden per e-post via e-tjänsten.
Ett informationsmöte gällande ansökan om understöd ordnas den 21 november 2024 kl. 10–11. Under mötet besvaras frågor som skickats in i förväg eller som ställs under evenemanget. Infomötet ordnas på finska. Du kan anmäla dig till mötet via länken i övre kanten av sidan.
Ytterligare information och rådgivning i första hand från den ansvariga för förberedande av understödet.
Ansvarig för förberedande av understödet:
Mikko Mähönen, specialsakkunnig
+358 295 331 343
Andra ansvariga för förberedande av understödet:
Jarno Hakanen, utvecklingschef
+358 295 331 326
Tommi Himberg, specialsakkunnig
+358 295 331 266
tommi.himberg@jotpa.fi
Vilka är grunderna för bedömningen av ansökningar?
Antagningsgrunderna
Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:
- Färdplanen har konstruerats och förverkligas i samarbete med arbetslivet.
- Färdplanen innehåller en tydlig och konkret plan på förvekligande av samarbete mellan studeranden, verkställaren av utbildning och arbetsgivaren.
- Studiernas genomförandemetod möjliggör deltagande vid sidan av arbetet och en konkret plan på hur studierna vid sidan om arbetet möjliggörs framkommer.
- Färdplanen tydliggör hur verkställandet av utbildningen utvecklas. Målen för utveckling har tydligt definierats i ansökan.
- Tidtabellen för verkställande av projektet är realistisk och ändamålsenlig med hänsyn till det planerade innehållet, den eftertraktade målgruppen och användningstiden för understödet.
- Målgruppen som beskrivs i färdplanen motsvarar den inom pilotprojekten eftertraktade målgruppen.
- Planen på studerandeanskaffande är konkret och övertygande och har tagit den eftertraktade målgruppen i beaktande.
- Ansökan har tagit i beaktande de i ansökningsmeddelandet nämnda ekonomiska ramvillkoren för användning av understödet (understödssumma per studerande och andel av understödet som betalas i ersättning till arbetsgivaren).
- Pilotprojektet experimenterar med och utvecklar förfaranden, genomförandemetoder, eller samarbetsmodeller som är nya i förhållande till sökandens grundläggande verksamhet.
- Sökanden presenterar en tydlig plan på hur modellerna som förverkligas under pilotprojektet kommer att implementeras och/eller spridas i den egna organisationen eller i vidare utsträckning.
Varje delområde bedöms på en skala från 0 till 2 (0 uppfylls ej, 1 uppfylls, 2 uppfylls väl). Understöd beviljas inom ramen för det planerade anslaget och i princip för de ansökningar som får de högsta poängen i jämförelsen av ansökningar sinsemellan. Totalmålet för antalet studerande som eftertraktas inom pilotprojektet tas i beaktande i bedömningen av ansökningarna.
Samma geografiska verksamhetsområde beviljas inte flera understöd med motsvarande innehåll, om efterfrågan enligt Skols bedömning inte är tillräcklig och det planerade antalet studerande inom pilotprojekten överskrids i betydlig mån.
Betalning av statsunderstöd
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning betalar ut statsunderstödet i tre rater.
- Den första raten (60 % av totalbeloppet av understödet) betalas efter utgången av tidsfristen för sökande av ändring av understödsbeslutet.
- Den andra raten (30 % av totalbeloppet av understödet) betalas ut efter att mellanredovisningarna kontrollerats, ifall projektet enligt mellanredovisningen har framskridit i enlighet med understödsbeslutet och projektplanen.
- Den tredje raten (10 % av totalbeloppet av understödet) betalas ut efter att slutredovisningen kontrollerats, ifall projektet enligt slutredovisningen har framskridit i enlighet med understödsbeslutet och projektplanen.
Villkoren för användning av understödet
- Understödet får användas endast för ändamål som överensstämmer med statsunderstödsbeslutet.
- Understödet får användas endast inom den i understödsbeslutet specificerade tidsfristen.
Godtagbara kostnader
Godtagbara kostnader för understödet specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga Skols standardvillkor (skols.fi). De faktiska kostnaderna för projektet som beviljats understöd ska följas upp på ett separat kostnadsställe eller på motsvarande separata uppföljningsställe i bokföringen.
Understödet kan användas till
- kostnader som orsakas av verksamheten inom understödsmottagarens pilotprojekt samt
- kostnader som i begränsad mån ersätts till arbetsgivaren och som uppstår på grund av arrangemang för studier som avläggs på arbetsplatsen vid sidan om arbete.
Skyldighet att spara in uppgifter angående utbildningar i informationsresursen, att rapportera om studerandeuppgifter och att samla in studeranderespons
Anordnare av yrkesutbildning och högskolor för in uppgifterna om utbildningar normalt i Den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning (KOSKI) och i Högskolornas nationella informationsresurs (VIRTA) i enlighet med den lagstiftning som gäller verkställaren av utbildningen.
Eftersom utbildningen finansieras med understödsmottagarens basfinansiering eller annan separat finansiering, skall den lämpliga finansieringskällkoden för finansieringen i fråga användas när uppgifter om studierätt och prestationer under studier registreras i informationsresurserna. Finansieringskällkoder för Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning skall inte användas i samband med pilotprojektet som genomförs med detta statsunderstöd.
Mottagaren av understöd ska rapportera de av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning fordrade uppgifterna om studerandena i början av utbildningen samt samla in respons från studerandena genom Skols studeranderapporteringssystem.
Resultat av, påverkningar och effektiviteten av pilotprojekt som verkställs med understödet kommer att uppföljas av en utomstående tjänsteproducent. Deltagande i den externa utvärderingen och insamlingen av information, samt inskickande av uppgifter om användningen av understödet både till Skols och den utomstående utvärderaren förutsetts av mottagaren av understöd i enlighet med vad som definieras i understödsbeslutet. Deltagande i samarbete med andra mottagare av understöd förutsätts av mottagaren av understöd.
Material som producerats med understödet och spridande av alster för vidare bruk
Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare ska uppges) eller motsvarande nyttjanderätt ska beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som understöds av Skols. Mottagaren av understöd ska göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).
Utredningsskyldighet och återbetalningsskyldighet
En utredning av hur projektet som beviljats statsunderstöd framskrider ska lämnas in (mellanredovisning). En utredning av statsunderstödets genomförande och användning (slutredovisning) ska lämnas in senast vid det datum som anges i understödsbeslutet.
Mottagaren av understöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd samt eventuell dröjsmålsränta om understödet inte kan användas på det sätt som anges i understödsbeslutet.
Understödet kan inte ha använts på det sätt som anges i understödsbeslutet ifall antalet studerande som tagit emot studieplats betydligt avviker från det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande (studerande som tagit emot studieplats är färre än 75 % av det i beslutet angivna antalet studerande).
Understöd ska återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i beslutet) multiplicerat med det oförverkligade antalet studerande och eventuell dröjsmålsränta. Antalet studerande i procentkalkylen avrundas sedvanligt till heltal (halva studeranden avrundas uppåt).
Gemensamma projekt
I gemensamma projekt mellan flera aktörer kan statsunderstöd beviljas till en mottagare som i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment kan vidarebefordra understödet eller en del därav för användning av en annan aktör för ett syfte som överensstämmer med beslutet om statsunderstöd. I så fall ska tillstånd för vidarebefordrande av understöd ingå i beslutet om statsunderstöd. Innan vidarebefordrande av statsunderstöd ska mottagaren av understöd ingå avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören/aktörerna som genomför verksamheten eller projektet (den som understödet vidarebefordras till).
Mottagaren av understöd är ansvarig för rättsenlig användning av understödet även beträffande vidarebefordrat understöd. Mottagaren av statsunderstöd skall redovisa för användningen av statsunderstödet även beträffande vidarebefordrat understöd.
Villkoren för användning av statsunderstödet beskrivs noggrannare i Standardvillkor för statsunderstöd som beviljas av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.
OBS! Ifall det gäller ett gemensamt projekt, uppges endast de utgiftskategorienliga kostnaderna för den huvudansvariga sökanden om understöd under kostnadsberäkningen i ansökningsblanketten. En utgiftskategorienlig kostnadsberäkning för mottagare av vidarebefordrat understöd skickas in som separat bilaga till ansökningsblanketten.