Gå till föregående sida

Projektunderstöd för kompetensbehov inom industriell robotteknik

Statsunderstöd
Ansökningstid: 9.4.2025 14:00 - 30.5.2025 14:00

Sammanfattning

Syftet med statsunderstödet är att främja ibruktagande av industriell robotteknik genom att öka kompetensen inom planerings- och utvecklingsarbetet på branschen samt kunnande inom dess industriella utnyttjande.

Understödet kan ansökas av

  • anordnare av yrkesutbildning
  • universitet och högskolor
  • läroanstalter inom det fria bildningsarbetet
  • Sameområdets utbildningscentral.

Gemensamma projekt mellan flera olika aktörer kan förvekligas med statsunderstödet. I gemensamma projekt beviljas statsunderstödet till en aktör som sedan vidarebefordrar en del av understödet. Förfarandet som gäller gemensamma projekt har beskrivits under rubriken Gemensamma projekt

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) kan bevilja sammanlagt cirka 2 miljoner euro för detta statsunderstöd. 

Det kalkylmässiga priset för en studerande (beviljat understöd dividerat med det eftertraktade antalet studerande) kan vara högst 8 000 euro.

Målsättningen är att ordna kärnfulla och kortvariga kompetenstjänster som man enkelt kan delta i vid sidan om heltidsarbete. Verksamheten som finansieras skall vara avgiftsfri för deltagare. Helhetskostnaderna som orsakas av anordnandet av utbildningen skall täckas av statsunderstödet. 

Skols strävar efter att fatta besluten innan den 13 juni 2025.

 

Infomöte

Ett infomöte gällande ansökan om understöd ordnas den 10 april 2025 kl. 10-11. Under infomötet svarar vi på frågor som skickats in i förväg och frågor som ställs under tillställningen. Infomötet ordnas på finska. 

Författningar som tillämpas på understödet

Understödet beviljas som specialunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i statsunderstödslagen (688/2001).

Följande författningar tillämpas på understödet:

  • statsunderstödslagen (688/2001)
  • lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021)
  • lagen om yrkesutbildning (531/2017) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
  • lagen om fritt bildningsarbete (632/1998)
  • universitetslagen (558/2009)
  • yrkeshögskolelagen (932/2014)
  • lagen om Sameområdets utbildningscentral (252/2010)
  • lagen om nationella studie- och examensregister (884/2917).

 

Bakgrund

Industriell robotteknik är en växande del av all industri som använder sig av robotteknik i tillverkningen av gods. Ibruktagande av robotik i vidare utsträckning spelar en nyckelroll i ökande av produktiviteten, flexibiliteten och kvaliteten av industriproduktion. I stora företag har industriell robotteknik redan tagits i bruk i stor omfattning, men i små och medelstora företag är användning av robotteknik inte lika vanligt, eftersom grundinvesteringarna är stora. Dessutom är kompetensen i företagen kanske inte tillräcklig inom ibruktagande, användning och underhåll av robotteknik. Kunnande inom beräkning av kostnaderna för tillverkning, underhåll och programmering av industrirobotar saknas. Dessa är exempel på bristfälliga kompetenser som har utgjort hinder för användning av robotar i företag. 

Den snabba utvecklingen av teknologi utgör en utmaning för företag som är intresserade av robotik i att hålla sig ajour gällande de nyaste innovationerna och tekniska lösningarna. Kompetens inom industriell robotteknik borde kontinuerligt uppdateras, eftersom föråldrat kunnande kan bromsa upp fullskaligt utnyttjande av industriell robotteknik. 

Utnyttjande av industriell robotteknik och dess ibruktagande i större omfattning förutsätter samarbete med industrin samt anordnare av utveckling- och innovationsverksamhet och utbildning.

Denna ansökan om statsunderstöd kommer att kompletteras med en upphandling under hösten 2025, eftersom det förekommer behov av även annan än reglerad utbildning inom den industriella robotteknikbranschen.

 

Utbildningens målgrupp och innehåll

Utbildningens målgrupp

Målgruppen för utbildningen eller kompetenstjänsten är i första hand sysselsatta personer och personer som befinner sig utanför arbetskraften. Målgrupperna för denna ansökan om understöd är personer som är sysselsatta inom planering, programmering och utnyttjande av industriell robotteknik och personer, som är sysselsatta i synnerhet i små och medelstora företag och som behöver uppdaterande av sitt kunnande för ibruktagande av, eller stöd för användning av robotteknik. 

Som studerande till utbildningen som finansieras kan antas en person som har ett sådant behov av kompetens som definieras i statsunderstödsbeslutet och tillräckliga förutsättningar för att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga syftar till. Dessutom tillämpas vad som i lagen om utbildningen i fråga föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande och om behörighet för studier.

Arbetslösa arbetssökande kan inte vara den huvudsakliga målgruppen för utbildningen. En arbetslös person kan dock på eget initiativ söka in och bli intagen i utbildningen. Man skall i princip inte anta sådana personer i utbildningen som redan är examensstuderande på heltid.

 

Utbildningens innehåll

Kompetenstjänsten som verkställs med understödet bör bestå av följande delområden:

Utvecklande av yrkeskompetens (minst 60 % av understödet)

Exempel på vad som kan ingå i utbildningarna är kompetensinnehåll inom industriell robotteknik, artificiell syn, tjänsterobotteknik, mobilrobotteknik, samarbetsrobotteknik eller programmeringsrobotik. Kompetensinnehållen kan även ha att göra med nya teknologier som stöder robotteknik (exempelvis AI, XR och bärbar teknologi). Utbildningarna kan även vara kompetensinnehåll som gäller företagsverksamhet eller säkerhet inom industriell robotteknik. Studierna kan dessutom inkludera övriga innehåll som hänger ihop med ibruktagande, användning eller underhåll av robotteknik.

Innehållen för utbildning som regleras av lagen om yrkesutbildning skall följa examensgrunderna för grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen.

Innehållen för utbildning som regleras av yrkeshögskolelagen eller universitetslagen skall redan inkluderas i examen som anordnas vid universitetet eller yrkeshögskolan eller som tidigare har anordnats som en del av examensutbildning.

 

Motivering och studeranderekrytering

  • studeranderekrytering som riktas till understödsansökans målgrupp i samarbete med arbetsgivare och intressentgrupper 
  • framförande av den nytta som potentiella deltagare kan dra av utbildningen

 

Stöd för studier och deltagande i utbildning

  • nödvändiga åtgärder inom språkstöd 
  • nödvändiga grundläggande digitala färdigheter som hör ihop med avläggande av studier
  • övriga potentiella stödåtgärder med hänsyn till målgruppens behov

 

Åtgärder inom vägledning och handledning

  • karriärvägledning och utvecklande av karriärplaneringsfärdigheter
  • handledning i lärandekompetens
  • identifiering av inlärningssvårigheter och pedagogiskt stöd

 

Ytterligare information och rådgivning i första hand från den ansvariga för förberedande av understödet. Observera att din fråga kanske redan har besvarats här: Ofta frågade frågor gällande statsunderstöd (på finska) (skols.fi).

 

Användningstiden för understödet

Användningstiden för understödet som beviljas börjar från och med datumet på understödsbeslutet och avslutas senast den 31 december 2026.

Hur ansöker man om finansiering?

Ansökan om finansiering görs via e-tjänsten (sokundertsod.fi, statskontoret). Endast ansökningar som skickats in via e-tjänsten och som anlänt inom tidsfristen för ansökan samt undertecknats av en person som har namnteckningsrätt behandlas. Ansökningar som skickats in per brev, e-post, telefon eller på annat digitalt sätt eller på papper behandlas ej.

Sökanden ansvarar för att ansökan anländer inom utsatt tid. Beslutet om understöd skickas till sökanden per e-post via e-tjänsten.

Bruksanvisningar för sokunderstod.fi -sidan, identifiering och ansökan om understöd:

Ansökan om statsunderstöd - Sokunderstod.fi - Statskontoret 

 

Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten eller det förekommer tekniska problem med inlämnandet av ansökan skall sökanden ta kontakt med statskontorets kundservice:

Vid frågor om tjänsten eller tekniska problem:

tuki.haeavustuksia@valtiokonttori.fi

Kundtjänst per telefon må–fr kl. 9–16:

+358 295 50 3760

 

Vilka är grunderna för bedömningen av ansökningar?

Minimikrav på beviljande av statsunderstöd

Ansökan om understöd skall fylla följande minimikrav:

  • Målgruppen för utbildningen som verkställs med understödet motsvarar de målgrupper som beskrivits i ansökningsmeddelandet.
  • Utbildningen kan avläggas på ett inhemskt språk (finska, svenska, samiska) eller vid behov med en kombination av dessa.
  • Utbildningen har planerats så att en sysselsatt person kan avlägga utbildningen vid sidan om arbete.
  • Utbildningen som verkställs med understödet innehåller de handledningsåtgärder som beskrivs under rubriken Utbildningens innehåll.
  • Kompetensinnehållen som verkställs i utbildningen har beskrivits på ett tydligt sätt i understödsansökan, exempelvis med noggrannhet av examensdel. Ifall sökanden om understöd är anordnare av yrkesutbildning, skall de yrkesexamen och examensdelar som kompetenstjänstens innehåll bygger på nämnas i ansökan.
  • Sökanden om understöd har en plan på hur utbildningsmodellen eller kompetenstjänsthelheten som verkställs med understödet kommer att inkluderas i sökandens grundläggande verksamhet efter utgången av understödets användningsperiod.
  • Enligt tidtabellen i färdplanen inleder minst hälften av det eftertraktade antalet studerande utbildningen innan datumet för inlämning av mellanredovisningen.

 

Antagningsgrunderna

Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:

Målsättning och effektivitet

  • Tjänsten testar nya innehåll, innehållskombinationer eller strategier som främjar kontinuerligt lärande.
  • Planen på uppföljningen och bedömningen av den med understödet genomförda verksamhetens målsättningar är övertygande. Mottagaren av understödet bedömer verksamheten tillsammans med arbetslivspartner och studerande.

Genomförande av verksamheten

  • Tjänsten har planerats och verkställs i samarbete med arbetslivet.
  • Tjänstens innehåll besvarar identifierade kompetensbehov.
  • Medlen och kanalerna för studeranderekrytering har definierats på ett ändamålsenligt sätt och specificerats.
  • Handledningen under studierna har planerats på ett professionellt sätt och verkställandet av handledningen ingår i tjänsten. Det är möjligt att förverkliga de planerade handledningsåtgärderna med det ansökta understödet. 

Kostnadsberäkning och finansiering

  • Dispositionsplanen för understödet är helhetsekonomisk. Användningen av understödet allokeras till verkställande av utbildningen eller kompetenstjänsten.

 

Varje delområde bedöms på en skala från 0 till 2 (0 uppfylls ej, 1 uppfylls, 2 uppfylls väl). Understöd beviljas inom ramen för det planerade anslaget och i princip för de ansökningar som får de högsta poängen i jämförelsen av ansökningar sinsemellan. Regional efterfrågan tas i beaktande i bedömningsskedet. Samma geografiska verksamhetsområde beviljas inte flera understöd med motsvarande innehåll, om efterfrågan enligt Skols bedömning inte är tillräcklig.

 

Förebyggande av dubbelfinansiering

Anordnaren av yrkesutbildning skall i ansökan om statsunderstöd avväga om den föreslagna utbildningen kan anordnas inom ramen för finansårets målinriktade antal studerandeår. I så fall finns det inga grunder för beviljande av statsunderstöd. 

Skols avväger och kontrollerar tillräckligheten av beviljade studerandeår utgående från statistiktjänsten Vipunens utfallsuppgifter innan betalningen av den andra finansieringsposten och i samband med kontrolleringen av slutredovisningen.

 

Betalning av statsunderstöd

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning betalar ut statsunderstödet i två rater. Den första raten betalas efter utgången av tidsfristen för sökande av ändring av understödsbeslutet. Den andra raten betalas ut efter att mellanredovisningarna kontrollerats. Den andra raten betalas ut endast om 50 % av det i understödsbeslutet eftertraktade antalet studerande har inlett utbildningen innan den 1 januari 2026 och ifall projektet har framskridit i enlighet med understödsbeslutet. Den första raten består av 50 % av summan av understödet och den andra raten av 50 % av summan av understödet.

Som en person som inlett utbildningen beräknas en person som tagit emot en sådan studierätt som är inskriven i Skols finansieringskällkod.

 

Villkoren för användning av understödet

  • Understödet får användas endast för ändamål som överensstämmer med statsunderstödsbeslutet.
  • Understödet får användas endast inom den i understödsbeslutet specificerade tidsfristen.

 

Godtagbara kostnader

Godtagbara kostnader för understödet specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga Skols standardvillkor (skols.fi). De faktiska kostnaderna för projektet som beviljats understöd ska följas upp på ett separat kostnadsställe eller på motsvarande separata uppföljningsställe i bokföringen.

Mottagaren av understöd är förpliktad att konkurrensutsätta upphandlingar enligt förfarandet som beskrivs i Skols standardvillkor. 

 

Skyldighet att meddela om utbildningsutbudet som finansieras med statsunderstöd

Mottagare av statsunderstöd ska publicera uppgifterna om utbildningen som finansieras i Studieinfo-tjänsten.

 

Skyldighet att spara in uppgifter angående utbildningar i informationsresursen, att rapportera om studerandeuppgifter och att samla in studeranderespons

Anordnare av yrkesutbildning och läroanstalter inom det fria bildningsarbetet ska föra in uppgifterna om studierätt och prestationer i Den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning (KOSKI).

Högskolor skall föra in uppgifterna om studierätt och prestationer i Högskolornas nationella informationsresurs (VIRTA).

Mottagaren av understöd ska rapportera de av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning fordrade uppgifterna om studerandena i början av utbildningen samt samla in respons från studerandena genom Skols studeranderapporteringssystem.

 

Material som producerats med understödet och spridande av alster för vidare bruk

Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare ska uppges) eller motsvarande nyttjanderätt ska beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som understöds av Skols. Mottagaren av understöd ska göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).

 

Utredningsskyldighet och återbetalningsskyldighet

En utredning av hur projektet som beviljats statsunderstöd framskrider ska lämnas in (mellanredovisning). En utredning av hur projektet förverkligats och hur statsunderstödet använts (slutredovisning) ska lämnas in senast vid det datum som anges i understödsbeslutet. 

Mottagaren av understöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd samt eventuell dröjsmålsränta, om understödet inte kan användas på det sätt som anges i understödsbeslutet.

Understödet kan inte ha använts på det sätt som anges i understödsbeslutet ifall antalet studerande som inlett studier är under 75 % av det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande. I så fall grundar sig beloppet på återbetalningen på antalet studerande som blivit ouppnått jämfört med det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande. 

Understöd ska återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i beslutet) multiplicerat med skillnaden av det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande och det förverkligade antalet studerande. Dessutom betalas eventuell dröjsmålsränta. 

 

Gemensamma projekt

I gemensamma projekt mellan flera aktörer kan statsunderstöd beviljas till en mottagare som i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment kan vidarebefordra understödet eller en del därav för användning av en annan aktör för ett syfte som överensstämmer med beslutet om statsunderstöd. I så fall ska tillstånd för vidarebefordrande av understöd ingå i beslutet om statsunderstöd. Innan vidarebefordrande av statsunderstöd ska mottagaren av understöd ingå avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören/aktörerna som genomför verksamheten eller projektet (den som understödet vidarebefordras till). 

Aktören som understödet vidarebefordras till ska ha utbildningsformenlig och laglig behörighet att anordna utbildning som finansieras med vidarebefordrat statsunderstöd. På antagning av studerande och behörighet för studier tillämpar aktören som understödet vidarebefordras till det som stiftats i lagen om utbildningen i fråga. Mottagaren av det vidarebefordrade understödet är ansvarig för sparande av uppgifter gällande utbildningen i informationsresurserna. 

Mottagaren av understöd är ansvarig för rättsenlig användning av understödet även beträffande vidarebefordrat understöd. Mottagaren av statsunderstöd skall redovisa för användningen av statsunderstödet även beträffande vidarebefordrat understöd. 

 

OBS! Vid gemensamma projekt anmäls i ansökningsblankettens kostnadsberäkning endast de utgiftskategorienliga kostnaderna för ansökans huvudansvariga sökande. Den utgiftskategorienliga kostnadsberäkningen för mottagare av vidarebefordrat understöd skickas in som en skild bilaga till ansökningsblanketten.

Ladda ner bilagan här (Excel-fil) (på finska)

Ansvarig för förberedande av understödet

Paavola, Krista
specialsakkunnig
(finansiering av kompetenstjänster, statsunderstöd, upphandlingar)