Skip to main content

Projektunderstöd för utbildning av omsorgsassistenter 2024

Statsunderstöd
Ansökningstid: 15.10.2024 14:00 - 21.11.2024 12:00

Sammanfattning

Syftet med statsunderstödet är att 

  • förbättra tillgången till personal inom social- och hälsovårdsbranschen och bemöta förutsättningarna av personaldimensioneringen
  • ordna utbildning av omsorgsassistenter som bygger på de nya rekommendationerna gällande arbetsbeskrivningen för omsorgsassistenter.
     

Understödet kan ansökas av

  • anordnare av yrkesutbildning.

Även gemensamma projekt mellan flera olika aktörer kan förvekligas med statsunderstödet. Förfarandet har beskrivits under rubriken Gemensamma projekt

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols) kan bevilja statsunderstöd till belopp av sammanlagt cirka 4,7 miljoner euro. 

Servicecentret strävar efter att fatta besluten senast den 5 december 2024.

 

Infomöte

Ett infomöte gällande ansökan om understöd har ordnats den 3 oktober 2024 på finska. Under infomötet diskuterades understödets bakgrund, målsättningar, målgrupp och innehåll. En inspelning av infomötet kan hittas på Skols YouTube-kanal. 

Material och inspelning av infomötet på finska

Författningar som tillämpas på understödet

Understödet beviljas som specialunderstöd i enlighet med vad som föreskrivs i statsunderstödslagen (688/2001).

Följande författningar tillämpas på understödet:

  • statsunderstödslagen (688/2001)
  • lagen om Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (682/2021)
  • lagen om yrkesutbildning (531/2017) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
  • lagen om nationella studie- och examensregister (884/2917).

 

Bakgrund

Ett av de centrala teman som kom fram under diskussionerna angående förberedningen av statsbudgeten för år 2023 var den svaga tillgången till personal inom social- och hälsovården. Ett föreslag på en snabb åtgärd för att förbättra tillgången till personal och särskilt för att besvara kraven som uppstod av personaldimensioneringen var att utöka antalet av studerande som tas in för utbildning av omsorgsassistenter. 

Rekommendationen gällande utbildningen, kompetenskraven och arbetsbeskrivningen för omsorgsassistenter har uppdaterats och trätt i kraft den 1 augusti 2024. Med hjälp av den nya rekommendationen kan man i utbildningskraven för omsorgsassistenter beakta de förnyade grunderna för grundexamen inom social- och hälsovården. I rekommendationen gällande omsorgsassistenternas arbete beskrivs bland annat omsorgsassistenternas arbetsuppgifter inom hemvården och omsorgsassistentens roll inom den medicinska vården.

Delarna av examen som avläggs inom utbildningen av omsorgsassistenter kommer i fortsättningen att vara:

  • Att möta och handleda klienten (20 kompetenspoäng)
  • Att främja välbefinnande och funktionsförmåga (25 kompetenspoäng)
  • Att stärka klientens funktionsförmåga (20 kompetenspoäng).

 

Utbildningens målgrupp och innehåll

Utbildningens målgrupp

De huvudsakliga målgrupperna för utbildningen eller kompetenstjänsten är sysselsatta personer och personer som befinner sig utanför arbetskraften. Målgruppen för tjänster som förverkligas med detta understöd är i synnerhet

  • personer som är sysselsatta i närarelaterade arbetsuppgifter, till exempel som lokalvårdare eller personlig assistent och/eller
  • arbetstagare med korttids- eller atypisk anställning.

Dessutom kan potentiella målgrupper vara till exempel flyktingar från Ukraina, säsongsarbetare, personer utanför arbetskraften som återvänder till arbetslivet, eller personer utan examen som ger yrkesinriktade färdigheter. 

 

Utbildningen skall planeras så att en sysselsatt person kan i realiteten delta i tjänsten vid sidan om arbete.

Arbetslösa arbetssökande kan inte vara den huvudsakliga målgruppen för utbildningen. En arbetslös person kan dock på eget initiativ söka in och bli intagen i utbildningen. Man skall i princip inte anta sådana personer i utbildningen som redan är examensstuderande på heltid.

Som studerande till utbildningen som finansieras kan antas en person som har ett sådant behov av kompetens som bestäms i statsunderstödsbeslutet och tillräckliga förutsättningar för att förvärva det kunnande som utbildningen i fråga syftar till. Dessutom tillämpas vad som i lagen om utbildningen i fråga föreskrivs om förutsättningarna för antagning som studerande och om behörighet för studier.

 

Utbildningens innehåll

Med statsunderstödet kan man finansiera följande delar av grundexamen inom social- och hälsovårdsbranschen:

  • Att möta och handleda klienten (20 kompetenspoäng)
  • Att främja välbefinnande och funktionsförmåga (25 kompetenspoäng)
  • Att stärka klientens funktionsförmåga (20 kompetenspoäng).

Metoden för genomförande av studier ska vara arbetslivsorienterad. Vi rekommenderar läroavtalsutbildning som den huvudsakliga metoden för genomförande. Planen på genomförande av studier bedöms enligt urvalsgrunderna nedan. 

Innehållen för utbildning som regleras av lagen om yrkesutbildning skall följa examensgrunderna för grundexamen.

Projektet som förverkligas med understödet ska innehålla tillräckligt med följande till målgruppen riktade åtgärder, som även tar i beaktande metoden för genomförande av studier:

  • till målgruppen inriktat studerandeanskaffande
  • karriärvägledning och utvecklande av karriärplaneringsfärdigheter, handledning i lärandekompetens och studiefärdigheter, identifiering av olika inlärningssvårigheter och pedagogiskt stöd, samt andra eventuella handledningsåtgärder
  • övriga stödåtgärder, exempelvis språkstöd och stöd för digitala färdigheter samt handledning och stöd som sker på arbetsplatser.


Användningstiden för understödet som beviljas börjar från och med datumet på understödsbeslutet och avslutas senast den 31 maj 2026.

Verksamheten som finansieras ska vara avgiftsfri för deltagare.

 

Hur ansöker man om finansiering?

Ansökan om finansiering görs via e-tjänsten. Om det inte är möjligt att använda e-tjänsten kan sökanden ta kontakt med den ansvariga för förberedande av understödet.

Ansökan kan inte skickas in via e-tjänsten efter utgången av ansökningstiden. Sökanden ansvarar för att ansökan anländer inom utsatt tid. Beslutet om understöd skickas till sökanden per e-post via e-tjänsten.

Ett infomöte gällande ansökan om understöd har ordnats den 3 oktober 2024. Under infomötet diskuterades understödets bakgrund, målsättningar, målgrupp och innehåll. En inspelning av infomötet kan hittas på Skols YouTube-kanal. 

Ytterligare information och rådgivning i första hand från den ansvariga för förberedande av understödet. Observera att din fråga kanske redan har besvarats här: Ofta frågade frågor gällande statsunderstöd (på finska, skols.fi).

 

Ansvarig för förberedande av understödet: 

Mikko Mähönen, specialsakkunnig 
+358 295 331 343 
mikko.mahonen@jotpa.fi 

 

Vilka är grunderna för bedömningen av ansökningar?

Urvalsgrunderna

Understöden är diskretionära. Ansökningarna bedöms och jämförs sinsemellan utifrån en helhetsbedömning som tar i beaktande följande kriterier:

  • Verksamhetsplanen är arbetslivsinriktad och har konstruerats och förverkligas i samarbete med arbetslivet.
  • Kompetenstjänstens genomförandemetod möjliggör deltagande vid sidan av arbetet.
  • Tidtabellen och varaktigheten av kompetenstjänsten som förverkligas är realistisk och ändamålsenlig med hänsyn till det planerade innehållet, den eftertraktade målgruppen och användningstiden för understödet.
  • Den nationella eller verksamhetsområdets arbetsmarknadssituation har tagits i beaktande i målgruppen, verkställandet och innehållen av tjänsten.
  • Planen på studerandeanskaffande är konkret och övertygande och har tagit den eftertraktade målgruppen i beaktande.
  • Planen för stöd under studierna är övertygande och har tagit i beaktande den eftertraktade målgruppen. Sökanden har färdigheter att förverkliga de planerade stödåtgärderna.
  • Planen på handledning under studierna är övertygande och har tagit i beaktande den eftertraktade målgruppen. Sökanden har färdigheter att förverkliga handledning.
  • Ansökan är helhetsekonomisk.
  • Tjänsten testkör, experimenterar med eller etablerar förfaranden, genomförandemetoder, innehållskombinationer av studier eller samarbetsmodeller som är nya i förhållande till sökandens grundläggande verksamhet.
  • Sökanden presenterar en tydlig plan på hur förfaranden ovan kommer att implementeras och/eller spridas i den egna organisationen eller i vidare utsträckning.

Varje delområde bedöms på en skala från 1 till 4. Understöd beviljas inom ramen för det planerade anslaget och i princip för de ansökningar som får de högsta poängen i jämförelsen av ansökningar sinsemellan. Den regionala efterfrågan tas i beaktande i bedömningen av ansökningarna. Samma verksamhetsområde beviljas inte flera understöd med motsvarande innehåll, om efterfrågan enligt Skols bedömning inte är tillräcklig.

 

Förebyggande av dubbelfinansiering

Anordnaren av yrkesutbildning skall i ansökan om statsunderstöd avväga om den föreslagna utbildningen kan anordnas inom ramen för finansårets målinriktade antal studerandeår. I så fall finns det inga grunder för beviljande av statsunderstöd. 

Skols avväger och kontrollerar tillräckligheten av beviljade studerandeår utgående från statistiktjänsten Vipunens utfallsuppgifter innan betalningen av den andra finansieringsposten och i samband med kontrolleringen av slutredovisningen.

 

Betalning av statsunderstöd

Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning betalar ut statsunderstödet i två rater. Den första raten betalas efter utgången av tidsfristen för sökande av ändring av understödsbeslutet. Den andra raten betalas ut efter att mellanredovisningarna kontrollerats. Den andra raten betalas ut om 50 % av det i understödsbeslutet eftertraktade antalet studerande har börjat studierna innan den 31 maj 2025 och ifall projektet har framskridit enligt beslutet om understöd.

 

Villkoren för användning av understödet

  • Statsunderstödet får användas endast för ändamål som överensstämmer med statsunderstödsbeslutet.
  • Statsunderstödet får användas endast inom den i understödsbeslutet specificerade tidsfristen.

 

Godtagbara kostnader

Godtagbara kostnader för understödet specificeras i understödsbeslutet och dess bilaga Skols standardvillkor (skols.fi). De faktiska kostnaderna för projektet som beviljats understöd ska följas upp på ett separat kostnadsställe eller på motsvarande separata uppföljningsställe i bokföringen.

Mottagaren av understöd är förpliktad att konkurrensutsätta upphandlingarna enligt förfarandet som beskrivs i Skols standardvillkor. Skols rekommenderar att en inledande förfrågan skickas till minst tre anbudsgivare innan beslutsfattande ifall upphandlingens värde underskrider 30 000 euro (moms 0%). I regel skall alla upphandlingar till belopp av över 30 000 euro (moms 0%) konkurrensutsättas. Lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) skall iakttas i samband med upphandlingar som överskrider de nationella tröskelvärden för upphandlingar (oftast 60 000 e).

 

Skyldighet att meddela om utbildningsutbudet som finansieras med statsunderstöd

Mottagare av statsunderstöd ska publicera uppgifterna om utbildningen som finansieras i Studieinfo-tjänsten.

 

Skyldighet att spara in uppgifter angående utbildningar i informationsresursen, att rapportera om studerandeuppgifter och att samla in studeranderespons

Anordnare av yrkesutbildning och läroanstalter inom det fria bildningsarbetet ska föra in uppgifterna om studierätt och prestationer under utbildningar i Den nationella informationsresursen för undervisning och utbildning (KOSKI). 

Mottagaren av understöd ska rapportera de av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning fordrade uppgifterna om studerandena i början av utbildningen samt samla in respons från studerandena genom Skols studeranderapporteringssystem. 

 

Material som producerats med understödet och spridande av alster för vidare bruk

Creative Commons BY -typisk (ursprunglig författare ska uppges) eller motsvarande nyttjanderätt ska beviljas till material som uppstår inom ramen för tjänsten som understöds av Skols. Mottagaren av understöd ska göra materialet tillgängligt för allmänheten på Biblioteket för öppna lärresurser (aoe.fi).

 

Utredningsskyldighet och återbetalningsskyldighet

En utredning av hur projektet som beviljats statsunderstöd framskrider ska lämnas in (mellanredovisning). En utredning av statsunderstödets genomförande och användning (slutredovisning) ska lämnas in senast vid det datum som anges i understödsbeslutet. 

Mottagaren av understöd är skyldig att utan dröjsmål på eget initiativ betala tillbaka ett understöd eller en del av ett understöd samt eventuell dröjsmålsränta om understödet inte kan användas på det sätt som anges i understödsbeslutet.

Understödet kan inte ha använts på det sätt som anges i understödsbeslutet ifall antalet studerande som tagit emot studieplats betydligt avviker från det i understödsbeslutet avsedda antalet studerande (studerande som tagit emot studieplats är färre än 75 % av det i beslutet angivna antalet studerande).

Som studerande som tagit emot studieplats beräknas en person som tagit emot en sådan studierätt som är inskriven i Skols finansieringskällkod.

Understöd ska återbetalas enligt beräknad enhetskostnad (beviljad summa av understöd dividerat med antalet studerande som angivits i beslutet) multiplicerat med det oförverkligade antalet studerande och eventuell dröjsmålsränta. Antalet studerande i procentkalkylen avrundas sedvanligt till heltal (halva studeranden avrundas uppåt).

 

Gemensamma projekt

I gemensamma projekt mellan flera aktörer kan statsunderstöd beviljas till en mottagare som i enlighet med statsunderstödslagens 7 § 3 moment kan vidarebefordra understödet eller en del därav för användning av en annan aktör för ett syfte som överensstämmer med beslutet om statsunderstöd. I så fall ska tillstånd för vidarebefordrande av understöd ingå i beslutet om statsunderstöd. Innan vidarebefordrande av statsunderstöd ska mottagaren av understöd ingå avtal om användningen av, tillsynen av användningen av och villkoren för statsunderstödet med aktören/aktörerna som genomför verksamheten eller projektet (den som understödet vidarebefordras till). 

Aktören som understödet vidarebefordras till ska ha utbildningsformenlig och laglig behörighet att anordna utbildning som finansieras med vidarebefordrat statsunderstöd. På antagning av studerande och behörighet för studier tillämpar aktören som understödet vidarebefordras till det som stiftats i lagen om utbildningen i fråga. Mottagaren av det vidarebefordrade understödet är ansvarig för sparande av uppgifter gällande utbildningen i informationsresurserna.

Mottagaren av understöd är ansvarig för rättsenlig användning av understödet även beträffande vidarebefordrat understöd. Mottagaren av statsunderstöd skall redovisa för användningen av statsunderstödet även beträffande vidarebefordrat understöd.

Villkoren för användning av statsunderstödet beskrivs noggrannare i Standardvillkor för statsunderstöd som beviljas av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning.

 

Ta kontakt

Mähönen, Mikko
specialsakkunnig
(finansiering av kompetenstjänster, statsunderstöd, upphandlingar)