Skols meddelanden om servicecentrets verksamhet och resultat
Skols har beviljat sammanlagt cirka 3 miljoner euro i statsunderstöd för kompetenstjänster som ökar kompetensen inom vatten- och avfallshantering, jord- och vattenbyggnad, planläggning och industriell träbyggnad.
Skols har beviljat sammanlagt cirka 1,1 miljoner euro i statsunderstöd för kompetenstjänster som förstärker grundläggande digitala färdigheter och utvecklar kompetens som förutsätts av digitaliseringen av arbetslivet.
Skols har beviljat sammanlagt cirka 2,5 miljoner euro i statsunderstöd för kompetenstjänster som ordnar ytterligare utbildning inom teman som gäller övergången till ren energi.
Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning har på hösten 2024 beviljat statsunderstöd för utbildning av omsorgsassistenter sammanlagt 3,1 miljoner euro.
Skols finansierar kompetenstjänster i form av statsunderstöd och upphandlingar i enlighet med identifierade utbildnings- och kompetensbehov. Finansieringsinstrumentet som används väljs utgående från utbildningstypen. Finansieringsansökningarnas teman är kopplade till tre olika områden.
Rådet för kontinuerligt lärande och sysselsättning beslöt den 4 november 2024 om tyngdpunkterna för Skols verksamhet år 2025. Rådets medlemmar representerar centrala ministerier och arbetslivet.
I forskningshelheten ingår två delar, brevpostexperimentet och pilotprojektet för uppsökande verksamhet.
Syftet med understödet är att utveckla samordning av arbete och studier och underlätta tillgången till kompetent arbetskraft på branscher som lider av brist på arbetskraft.
Syftet med statsunderstödet är att öka kompetensen hos proffs som är sysselsatta inom vatten- och avfallshantering, jord- och vattenbyggnad, planläggning och industriell träbyggnad.
Syftet med upphandlingen är att främja kompetensen inom utnyttjande av tillämpad artificiell intelligens hos personal i små och medelstora företag som en del av utvecklande av företagsverksamhet och produktivitet.
Målsättningen är att skapa ett identifierbart och erkänt koncept för beskrivningar och utvärderingar av kompetens som bygger på mikromeriter och vars utgångspunkt är samarbete med arbetslivet och arbetslivets behov, samt högskolors snabba och flexibla kompetenslösningar.
Syftet med statsunderstödet är att ordna utbildning av omsorgsassistenter som bygger på de nya rekommendationerna gällande arbetsbeskrivningen för omsorgsassistenter.