Skols meddelanden om servicecentrets verksamhet och resultat
Försöket med karriärverkstad utvecklar på konkreta sätt metoderna på arbetsplatser tillsammans med arbetsgivare så, att erfarna arbetstagare har möjlighet att utveckla och utnyttja sin kompetens ända tills slutet av sin karriär.
Skols frågar inte tjänsteproducenter om öppna fakturor per e-post. Ifall du får ett meddelande med ovannämnt innehåll, öppna inte länkar eller bilagor, och skicka inte heller öppna fakturor till avsändaren av meddelandet per e-post.
Syftet med statsunderstödet är att främja ibruktagande av industriell robotteknik genom att öka kompetensen inom planerings- och utvecklingsarbetet på branschen samt kunnande inom dess industriella utnyttjande.
Syftet med understödet är att utöka kompetensen inom utvecklande av hållbar och ansvarsfull turism bland annat hos proffs på turismbranschen.
Syftet med upphandlingen är att stöda den gröna övergången, självförsörjning samt digitalisering inom jordbruk.
Skols har beviljat sammanlagt cirka 3,9 miljoner euro via den första ansökan om statsunderstöd för pilotprojekt vars syfte är att förstärka arbetsgivarnas roll i arbetstagarnas kontinuerliga lärande och underlätta avläggande av studier vid sidan om arbete.
Syftet med pilotprojekten är att utreda bästa och skalbara praxis för att stöda studier vid sidan om arbete tillsammans med arbetsgivaren. Inom ramen för kompetenstjänster som främjar digitalisering genomförs pilotprojekt inom effektivt arbetsgivarsamarbete.
Syftet med understödet är att utveckla sådana bestående utbildningsmodeller som del av läroanstalternas grundverksamhet som förbättrar ställningen på arbetsmarknaden hos personer som redan är sysselsatta inom ovannämnda uppgifter.
Konkurrensutsättningen genomförs senare under år 2025.
I den första ansökan om understöd inom ramen för detta projekt ansöktes understöd för stöd för studier vid sidan om arbete för sammanlagt 1230 studerande.
De upphandlade utbildningarna smidiggör förverkligande av investeringar inom den gröna övergången och främjar deras godtagbarhet.
Enligt PIAAC-resultaten är finländarnas grundläggande färdigheter på toppnivå. Trots detta är lågutbildade personers grundläggande färdigheter på svagare nivå än hos högre utbildade personer. Skols har redan i tre år främjat underrepresenterade gruppers deltagande i utbildning genom kortvariga utbildningar och vägledning.